UIT DE GESCHIEDENIS DE Bil Domp 1284 VRIJDAG 10 MAART 1933 No. 41 De geschiedenis der lucht vaart begint eigenlijk inet het bekende ver haal uit de Grieksche Oud heid, waarin verteld wordt van een zekeren Icartis, die zich vleugels van was aan de schouders bond en zoo de zon tegemoet vloog. Toen hij echter dicht bij dit hemellichaam was geko men, smolten door de groote In 1785 volbracht de Franschman Blanchard eveneens in een primitief uityerusten be stuurbaren luchtballon een tocht over het Kanaal. De ballon verlaat de Fransche kust L Aan spotprenten ontbrak het niet in dien tijü. Een afbeelding van een „vliegend schip". „De vliegende mensch". het ideaal zooals men het zich door alle eeuwen heeft voorgesteld. Zal het zweef vliegtuig ons nog eens zoo ver brengen Een afbeelding uit het boek „De buitengewone mensch", in Frankrijk omstreeks 1790 gedrukt. Zoo zon derling dacht men zich toenmaals de vliegmachine der toekomst gebouwd. hitte zijn vleugels en de arme Icarus viel in zee en verdronk. Uit deze legende blijkt wel hoe het verlangen te kunnen vliegen en zich vrij als een vogel door het luchtruim te kunnen bewegen sinds de vroegste tijden in den menschelijken geest levendig was. De verovering der lucht dateert echter pas van ongeveer anderhalve eeuw terug, als men ten minste de pogingen van den wereldberoemden Italiaan- schen schilder Leonardo da Vinci, die in 1501 een soort schroefvliegtuig vervaardigde welke vinding later verloren ging, niet mede rekent. Het eerste belangrijke vliegsucces behaalden in 1783 de gebroeders Montgolfiers,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 4