UIT DE GESCHIEDENIS DE Bil
Domp
1284 VRIJDAG 10 MAART 1933 No. 41
De geschiedenis der lucht
vaart begint eigenlijk
inet het bekende ver
haal uit de Grieksche Oud
heid, waarin verteld wordt
van een zekeren Icartis, die
zich vleugels van was aan
de schouders bond en zoo
de zon tegemoet vloog. Toen
hij echter dicht bij dit
hemellichaam was geko
men, smolten door de groote
In 1785 volbracht de Franschman Blanchard eveneens in een primitief uityerusten be
stuurbaren luchtballon een tocht over het Kanaal. De ballon verlaat de Fransche kust
L
Aan spotprenten ontbrak het niet in dien tijü.
Een afbeelding van een „vliegend schip".
„De vliegende mensch". het ideaal
zooals men het zich door alle eeuwen
heeft voorgesteld. Zal het zweef
vliegtuig ons nog eens zoo ver brengen
Een afbeelding uit het boek „De
buitengewone mensch", in Frankrijk
omstreeks 1790 gedrukt. Zoo zon
derling dacht men zich toenmaals de
vliegmachine der toekomst gebouwd.
hitte zijn vleugels en de
arme Icarus viel in zee
en verdronk.
Uit deze legende blijkt
wel hoe het verlangen
te kunnen vliegen en zich vrij als een vogel door het luchtruim te kunnen
bewegen sinds de vroegste tijden in den menschelijken geest levendig was.
De verovering der lucht dateert echter pas van ongeveer anderhalve eeuw
terug, als men ten minste de pogingen van den wereldberoemden Italiaan-
schen schilder Leonardo da Vinci, die in 1501 een soort schroefvliegtuig
vervaardigde welke vinding later verloren ging, niet mede rekent.
Het eerste belangrijke vliegsucces behaalden in 1783 de gebroeders Montgolfiers,