BLUCHTYAART In de werkplaatsen pan de gebroeders Montgolfiei Het eerste record met 'n bestuurbare vlieg machine bedroeg 15 mijlen en werd afgelegd op Long Island bij New York in 1903. No. 41 die met een ballon opstegen. Terwijl de naam Montgolfier voor het nageslacht bewaard bleef, geraakte die van Lunardi vrijwel in vergetelheid. Toch was het resultaat van Lunardi's arbeid schitterender. Hij slaagde er in, gezeten in de gondel van een met warme lucht gevulden ballon, die in vorm professor Piccard'sstratospheer- ballon zeer nabij komt, op den 15en September 1784 het Ka naal tusschen Frankrijk en En geland over te vliegen. Volgens de moeilijk te controleeren op gaven van zijn tijdgenooten bereikte hij daarbij een hoogte van twaalfhonderd meter. Naar de mode van dien tijd wilde, was Lttnardi er zeer op gesteld een „fraaien" ballon te hebben. Hij beschilderde zijn vlieginstrument met allerlei De „chique" ballon, waarmee Lunardi over 't Kanaal vloog. gekleurde strepen en bracht er eveneens het En- gelsche wapen op aan. In 1802 deed een Parijzenaar, wiens naam ver loren is gegaan, 'n uitvinding om den luchtballon van zeilen te voorzien en onder de gondel een valscherm aan te brengen. Hij dacht daarmede den ballon naar iedere gewenschte richting te kunnen sturen en voor den luchtvaarder tevens een grootere veiligheid te bereiken. Het eigenlijke valscherm, de „parachute", werd in 1805 door Gamier uitgevonden. Hij deed in dat jaar zijn eersten sprong uit een ballon, die in de nabijheid van St. Petersburg was opgestegen. Hij daalde goed en landde vlot. De grondgedachte van Garnier's systeem bleef tot op heden onaange tast, al onderging de uiterlijke gedaante van het valscherm natuurlijk meerdere wijzigingen. De strijd „zwaarder dan de lucht" of „lichter dan de lucht" is zoo oud als het vliegwezen. De Engelschman Walker ver vaardigde in 1810 het eerste vliegtuig met schroef, en werd zoo de grondlegger van het sys teem volgens hetwelk later motorvliegtuigen werden ontworpen. Van Lunardi tot Zep pelin, van Walker tot de Do X is een lange weg, maar in hoe korten tijd werd hij afgelegd, in min der dan honderdvijftig jaren. De uitvinding van den onbekenden Parijzenaar

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 5