BLUCHTYAART
In de werkplaatsen pan de gebroeders Montgolfiei
Het eerste record met 'n bestuurbare vlieg
machine bedroeg 15 mijlen en werd afgelegd
op Long Island bij New York in 1903.
No. 41
die met een ballon opstegen.
Terwijl de naam Montgolfier
voor het nageslacht bewaard
bleef, geraakte die van Lunardi
vrijwel in vergetelheid.
Toch was het resultaat van
Lunardi's arbeid schitterender.
Hij slaagde er in, gezeten in de
gondel van een met warme lucht
gevulden ballon, die in vorm
professor Piccard'sstratospheer-
ballon zeer nabij komt, op den
15en September 1784 het Ka
naal tusschen Frankrijk en En
geland over te vliegen. Volgens
de moeilijk te controleeren op
gaven van zijn tijdgenooten
bereikte hij daarbij een hoogte
van twaalfhonderd meter.
Naar de mode van dien tijd
wilde, was Lttnardi er zeer op
gesteld een „fraaien" ballon te
hebben. Hij beschilderde zijn
vlieginstrument met allerlei
De „chique" ballon, waarmee
Lunardi over 't Kanaal vloog.
gekleurde strepen en bracht er eveneens het En-
gelsche wapen op aan.
In 1802 deed een Parijzenaar, wiens naam ver
loren is gegaan, 'n uitvinding om den luchtballon
van zeilen te voorzien en onder de gondel een
valscherm aan te brengen. Hij dacht daarmede den
ballon naar iedere gewenschte richting te kunnen
sturen en voor den luchtvaarder tevens een grootere
veiligheid te bereiken.
Het eigenlijke valscherm, de „parachute", werd
in 1805 door Gamier uitgevonden. Hij deed in
dat jaar zijn eersten sprong uit een ballon, die in
de nabijheid van St. Petersburg was opgestegen.
Hij daalde goed en landde vlot. De grondgedachte
van Garnier's systeem bleef tot op heden onaange
tast, al onderging de uiterlijke gedaante van het
valscherm natuurlijk meerdere wijzigingen.
De strijd „zwaarder dan de lucht" of „lichter
dan de lucht" is zoo oud
als het vliegwezen. De
Engelschman Walker ver
vaardigde in 1810 het
eerste vliegtuig met
schroef, en werd zoo de
grondlegger van het sys
teem volgens hetwelk
later motorvliegtuigen
werden ontworpen.
Van Lunardi tot Zep
pelin, van Walker tot de
Do X is een lange weg,
maar in hoe korten tijd
werd hij afgelegd, in min
der dan honderdvijftig
jaren.
De uitvinding van den
onbekenden Parijzenaar