In Hulst treffen we een juist
We loeren eens onder de dekkleeden, die een
wagen geheimzinnig bedekken, maar dat wordt
ons door den voerman zeer kwalijk genomen.
Neen, er schijnt voor ons niets te beleven TT
in smokkelaarsland. Gisteravond heb
ben we met onzen hospes tnenig pintje
gepakt, in de hoop dat de tongen wat losser
zouden komen, maar dit gebeurde niet. En nu
we vanmorgen zijn opgestaan, ligt er bovendien
nog een dikke sneeuw, die niet erg aanmoedi
gend is om rond te gaan dolen in dit onbekende
land. We besluiten dus om maar naar Hulst
terug te keeren, ditmaal per auto, want voor
den motor zijn deze wegen te gevaarlijk. In Hulst
treffen we een juist aangekomen trein, en maken
de visitatie der douane mee. De chef vertelt ons,
dat de smokkelwaar niet langs gebaande wegen
komt, de trein is enkel een object van den gelegen
heidssmokkelaar, die in België een paar schoenen
of een pak gaat koopen. Daar moeten we dus ook
al niet zijn.
Weer dolen door Hulst. We loeren eens onder
de dekkleeden, die een wagen geheimzinnig bedek
ken, maar de voerman schijnt ons dat zeer kwalijk
te nemen, en we speuren het kwade geweten....
Gelukkig kunnen we informaties krijgen bij een
hoofdcommies, die ons echter een beetje uitlacht,
als hij hoort, dat we met de smokkelaars mee
willen. Daarvoor geeft hij ons niet veel kans, maar
dat versterkt ons alleen maar in ons besluit
voor den journalist wordt het nu een eere-zaak.
Maar in ieder geval weet deze ambtenaar ons
veel interessante dingen te vertellen. Allereerst,
dat veel krantenberichten overdreven zijn. Ge
schoten is er op Nederlandsch gebied sinds den
oorlog niet meer. En er bestaat ook geen vijandige
verhouding tusschen bevolking en commiezen.
Men weet, wat men waagt, en als men gesnapt
wordt, aanvaardt men de consequenties. En, zoo
vertelt onze zegsman, men moet niet vergeten,
dat smokkelarij in een grensstreek als iets heel
gewoons wordt opgevat, zooals in
vele streken de strooperij. Men
leert het van jongs af aan, en het
begint met als kind voor moeder
'n paar pond suiker te halen over
de grens. Interessant en belang
wekkend vooral voor onze latere
conclusies is de mededeeling, dat
de smokkelarij toe- en afneemt met
de toe- en afname van de werk
loosheid 's Zomers wordt er be
langrijk minder gesmokkeld. We
zullen dit laatste later ook uit den mond der
smokkelaars hooren. En al onze informaties zullen
leiden tot de in ons eerste artikel neergeschreven
veronderstelling, dat de smokkelarij een gevolg
is, althans voor het overgroote gedeelte, van
sociale toestanden.
Onze zegsman vertelt, dat er in Hulst zelf
niet zoo veel te doen is, in vergelijking met de
echte grensstreek. Het is hier een tusschenstation.
Natuurlijk wordt er gesmokkeld, vooral suiker
en bloem. Overigens wisselen de artikelen dikwijls.
Zoodra een product belast wordt in die mate, dat
er een prijsverschil ontstaat, ontwikkelt zich als
reflex dadelijk handel in dat artikel.
Wat er gesmokkeld wordt Letterlijk alles,
waar aan te verdienen is. Van België naar Holland
b.v. vooral suiker. Op 1 K.G. scheelt dit ongeveer
26 cent. Veel wordt aangehouden, maar veel gaat
ook door. Ook bloem, benzine en vet. Volgens
de nieuwe wet mag iedere smokkelaar worden
vastgehouden. Hiervan wordt echter weinig ge
bruik gemaakt.
Vee gaat van Holland naar België, koeien en
varkens. Het laatste is minder geworden. Oorzaak
zijn weer de beperkende bepalingen. Hier waagt
men meer. Over het algemeen gaan degenen, die
de zaak financieren, niet mee, die blijven buiten
schot, en het zijn voornamelijk werkloozen, die
de gevaarlijke karwei uitvoeren, tegeneen
gering loon, en met groot gevaar. Want in België
schiet men eerder. Ook zijn de straffen den laatsten
tijd verzwaard, van 35 maanden gevangenisstraf.
E y tT C/11LC11 Lrcril, Cl lit Cl fv t WV
>r de douane mee. De trein is echter
:hts het terrein van de gelegenheidssmokkelaars.
'ordt er beraamd in die grens-
waar zoo weinig gewerkt en
te meer gepraat wordt?
Achter de wallen ligt de kom van Hulst,
die öls vrijplaats geldt: daarbuiten moet
elk vervoer van belaste artikelen gedekt
worden door een geleide-biljet.