Sinds de eerste Holland Indië-vlieger, Van der Hoop, den afstand Amster damBatavia aflegde, is er heel wat veranderd. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij opende een dienst tusschen het Nederland in, en het Nederland buiten Europa, een weekdienst voor passagiers, goederen en post. De leiding van de K-L.M. mag meer dan tevreden zijn over de wijze, waarop deze geregelde verbin ding wordt onderhouden. Maar zij verbeeldt zich niet, dat het niet nog beter zou kunnen. Zij denkt nog steeds aan nóg snel lere overtochten, aan nóg meer comfort. Men zal er binnen af- zienbaren tijd toe overgaan om Woestijnsporen, die een drama doen vermoeden. op sommige trajecten ook des nachts te vliegen, men hoopt binnen twee jaren er in te zijn geslaagd, om den duur van den tocht terug te bren- B|W gen tot zes dagen, en nog later tot drie en een halven dag. Nieuwe vliegtuigen worden gebouwd, waarvan de gemiddel- W de snelheid 225 K.M. per uur zal bedragen, W en die ook een grootere geriefelijkheid voor m de passagiers bieden dan tot nu toe het 1 geval was. Dan zal er practisch geen sprake meer zijn van „afstanden", en over tien jaren zal De streep door de woestijn is het spoor, dat een Engelsche motorploeg achterliet. Deze meer dan 100 K.M. lange „trek" dient als wegwijzer voor de vliegtuigbe stuurders. Ook de reusachtige geschilderde getallen, die slechts van de lucht uit zichtbaar zijn. dienen als ..mijlpalen", op den weg naar Bagdad. ATHENE

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 5