Terwijl de eene Berlijnsche
beeldhouwer arbeidt aan
'n beeld van Greta Garbo,
wordt in 'n ander atelier
in dezelfde stad een relief van
Adolf Hitler gemaakt.Beiden,de
Zweedsche filmspeelster die de
beste reclame maakt omdat ze
zoo geheimzinnig alle publici
teit en reclame ontwijkt, en de
tegenwoordige Duitsche Rijks
kanselier, zijn beroemd, en om
dat er massa's menschen zijn,
die voorliefde hebben voor be
roemdheden en deze voorliefde
willen toonen door 't bezit van
portretten, speldjes of borst
beelden, zorgen handige zaken-
menschen ervoor, dat aan dit
verlangen voldaan wordt. Re
sultaat is een Greta Garbo- en
Adolf Hitler-grootbedrijf, waar
in beider beelden bij duizenden
gemaakt worden op de manier,
welke in de moderde industrie
gebruikelijk is, d.w.z. aan het
begin van den langzaam voort-
schuivenden band 'n brok hout
of een stuk ijzer, en aan het
einde 'n „sprekend gelijkend"
beeld van Hitler of Greta Garbo,
en morgen misschien van een
kampioen-hardlooper of een
record-boomsnoeier. Velen van
de toekomstige koopers zullen
waarschijnlijk niet precies de
verdiensten van de geportret-
teetden kunnen vaststellen,om
maar niet te spreken van hun
beteekenis voor 't tegenwoor
dige leven en de wereldgeschie
denis, en dat is misschien niet
noodig ook, want men is dik
wijls al tevreden als men het
beeld van de beroemdheid
slechts bezit, alleen omdat het
een beroemdheid is. De fa
brikanten zullen er zich nog
minder om bekommeren, of
de geportretteerde werkelijk
VRIJDAG 28 APRIL 1933
Alle machines zijn nauw
keurig ingesteldzoodat ze
van alle hout-blokken welke
er langs schuiven precies
evenveel afbedelen. Als de
beelden twintigdertig keer
of nog meer voorbij de
machines zijn geweestont
staan zoo langzamerhand de
koppendie precies gelijk
zijn aan het oorspronkelijke
beeld.
zoo vlug boomen kan snoeien,
zoo mooi voor de film kan
spelen, zoo'n geweldige staats
man is of slechts een handige
spreker, die precies weet wat
de massa graag wil hooren op
vergaderingen en meetings.
Voor hen is het alleen van be
lang, voor welke beroemd-
hedenbeelden op hetoogenblik
de meeste vraag is; of die be
roemdheid in de filmstad Holly
wood woont of als Duitsche
Rijkskanselier in Berlijn, doet
er minder aan toe.
Op deze pagina's ziet men,
hoe de beelden-in-massa wor
den gemaakt: ze worden dage
lijks bij honderden in den door
den beeldhouwer ontworpen
vorm gegoten, of op een band
langs de schaaf- en beitelma
chines geleid, welke precies
gesteld zijn volgens het beeld,
dat als model dient.
Begin en einde naast elkaar
het blok hout en het
machinaal voltooide beeld.
Het Garbo-beeld van den
beeldhouwer Peter Feckner,
dat als model dient voor
de massa-productie in de
fabriek.
Een ietwat griezelige
foto van de oogen-
beitelmachinc