Terwijl de eene Berlijnsche beeldhouwer arbeidt aan 'n beeld van Greta Garbo, wordt in 'n ander atelier in dezelfde stad een relief van Adolf Hitler gemaakt.Beiden,de Zweedsche filmspeelster die de beste reclame maakt omdat ze zoo geheimzinnig alle publici teit en reclame ontwijkt, en de tegenwoordige Duitsche Rijks kanselier, zijn beroemd, en om dat er massa's menschen zijn, die voorliefde hebben voor be roemdheden en deze voorliefde willen toonen door 't bezit van portretten, speldjes of borst beelden, zorgen handige zaken- menschen ervoor, dat aan dit verlangen voldaan wordt. Re sultaat is een Greta Garbo- en Adolf Hitler-grootbedrijf, waar in beider beelden bij duizenden gemaakt worden op de manier, welke in de moderde industrie gebruikelijk is, d.w.z. aan het begin van den langzaam voort- schuivenden band 'n brok hout of een stuk ijzer, en aan het einde 'n „sprekend gelijkend" beeld van Hitler of Greta Garbo, en morgen misschien van een kampioen-hardlooper of een record-boomsnoeier. Velen van de toekomstige koopers zullen waarschijnlijk niet precies de verdiensten van de geportret- teetden kunnen vaststellen,om maar niet te spreken van hun beteekenis voor 't tegenwoor dige leven en de wereldgeschie denis, en dat is misschien niet noodig ook, want men is dik wijls al tevreden als men het beeld van de beroemdheid slechts bezit, alleen omdat het een beroemdheid is. De fa brikanten zullen er zich nog minder om bekommeren, of de geportretteerde werkelijk VRIJDAG 28 APRIL 1933 Alle machines zijn nauw keurig ingesteldzoodat ze van alle hout-blokken welke er langs schuiven precies evenveel afbedelen. Als de beelden twintigdertig keer of nog meer voorbij de machines zijn geweestont staan zoo langzamerhand de koppendie precies gelijk zijn aan het oorspronkelijke beeld. zoo vlug boomen kan snoeien, zoo mooi voor de film kan spelen, zoo'n geweldige staats man is of slechts een handige spreker, die precies weet wat de massa graag wil hooren op vergaderingen en meetings. Voor hen is het alleen van be lang, voor welke beroemd- hedenbeelden op hetoogenblik de meeste vraag is; of die be roemdheid in de filmstad Holly wood woont of als Duitsche Rijkskanselier in Berlijn, doet er minder aan toe. Op deze pagina's ziet men, hoe de beelden-in-massa wor den gemaakt: ze worden dage lijks bij honderden in den door den beeldhouwer ontworpen vorm gegoten, of op een band langs de schaaf- en beitelma chines geleid, welke precies gesteld zijn volgens het beeld, dat als model dient. Begin en einde naast elkaar het blok hout en het machinaal voltooide beeld. Het Garbo-beeld van den beeldhouwer Peter Feckner, dat als model dient voor de massa-productie in de fabriek. Een ietwat griezelige foto van de oogen- beitelmachinc

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 11