2 «lawwS
VRIJDAG 26 MEI 1933
No. 52
Zoo vliegt de F. XX
over Nederland.
Fokker, de vliegende
Hollander der twintigste
eeuw, heeft met het
construeeren van de
F. XX de afstanden
weer belangrijk korter
gemaakt. De aarde
wordt kleiner. De ver
overing der Hucht voor
het wereldverkeer is een
feit en een Holland-
sche naam is daar
onafscheidelijk aan ver
bonden.
Fokker verricht nametingen.
Vlucht 25.7 M.
Lengte 16.5 M.
Hoogte 4.5 M.
Dragend vleugeloppervlak 96 M2.
Gewicht leeg 5200 Kg.
Nuttige last 3500 Kg.
Totaalgewicht 8700 Kg.
Werkingssfeer met volle tanks ca. 1630 K-M.
Stijgtijd naar 1000 M. 3.6 min.
3000 13.8 min.
wiel in den romp worden opge
trokken.
Het toestel, dat bestemd is
voor de K.L.M., zal op de
Europeesche lijnen plaats bieden
aan 12 passagiers, terwijl op de Hol
land-Indië-lijn de cabine inge
richt zal worden voor het vervoer
van 6 passagiers.
Hieronder volgen eenige der
voornaamste afmetingen, gewich
ten en prestaties van dit nieuwe
toestel.
De kruissnelheid van
de F.XX zal ongeveer
250 K.M. per uur be
dragen en met volle
belasting zal bij even
tueel defect aan een der
motoren zonder bezwaar
kunnen worden door
gevlogen. Op 2 motoren
zal het vliegtuig zelfs
tot ca. 3100 M. kunnen
stijgen.
Bij gebruik van dit
toestel op de Holland-
Indië-lijn, de langste
luchtverbinding ter
wereld (14.500 K.M.),
zal de F.XX dit traject
bij een kruissnelheid
van 250 K.M. per uur
in rond 60 uur kunnen
afleggen. De K.L.M.
hoopt met de F.XX
den reisduur van 8 a 9
dagen, die een Indië-
reis op het oogenblik
vordert, op 6 dagen te
brengen en in de naaste
toekomst zelfs tot op 4
dagen te bekorten.
Op het dak van de Fokkerfabrieken zijn verschillende
materialen, die bij den bouw van het vliegtuig benut worden,
zooals metaal, linnen, lak en hout aan alle weersgesteldheden
bloot gesteld. lederen morgen noteert een ingenieur zijn bevindingen hieromtrent.