2 «lawwS VRIJDAG 26 MEI 1933 No. 52 Zoo vliegt de F. XX over Nederland. Fokker, de vliegende Hollander der twintigste eeuw, heeft met het construeeren van de F. XX de afstanden weer belangrijk korter gemaakt. De aarde wordt kleiner. De ver overing der Hucht voor het wereldverkeer is een feit en een Holland- sche naam is daar onafscheidelijk aan ver bonden. Fokker verricht nametingen. Vlucht 25.7 M. Lengte 16.5 M. Hoogte 4.5 M. Dragend vleugeloppervlak 96 M2. Gewicht leeg 5200 Kg. Nuttige last 3500 Kg. Totaalgewicht 8700 Kg. Werkingssfeer met volle tanks ca. 1630 K-M. Stijgtijd naar 1000 M. 3.6 min. 3000 13.8 min. wiel in den romp worden opge trokken. Het toestel, dat bestemd is voor de K.L.M., zal op de Europeesche lijnen plaats bieden aan 12 passagiers, terwijl op de Hol land-Indië-lijn de cabine inge richt zal worden voor het vervoer van 6 passagiers. Hieronder volgen eenige der voornaamste afmetingen, gewich ten en prestaties van dit nieuwe toestel. De kruissnelheid van de F.XX zal ongeveer 250 K.M. per uur be dragen en met volle belasting zal bij even tueel defect aan een der motoren zonder bezwaar kunnen worden door gevlogen. Op 2 motoren zal het vliegtuig zelfs tot ca. 3100 M. kunnen stijgen. Bij gebruik van dit toestel op de Holland- Indië-lijn, de langste luchtverbinding ter wereld (14.500 K.M.), zal de F.XX dit traject bij een kruissnelheid van 250 K.M. per uur in rond 60 uur kunnen afleggen. De K.L.M. hoopt met de F.XX den reisduur van 8 a 9 dagen, die een Indië- reis op het oogenblik vordert, op 6 dagen te brengen en in de naaste toekomst zelfs tot op 4 dagen te bekorten. Op het dak van de Fokkerfabrieken zijn verschillende materialen, die bij den bouw van het vliegtuig benut worden, zooals metaal, linnen, lak en hout aan alle weersgesteldheden bloot gesteld. lederen morgen noteert een ingenieur zijn bevindingen hieromtrent.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 10