THEATER
EN FILM
Saif Bey. die met succes speelde in de
eerste Turksche geluidsfilm: Een volk
ontwaakt".
De Turksche komiek Behzat Bey
in zijn garderobe.
Vroeger was het gewoonte aan het
hoofdeinde van een lijkbaar de fez van
den overledene te plaatsen; op het too-
neel wordt hiermee de spot gedreven en
probeert men hoe 'n strooien hoed „staat".
Een scène uit 't blijspelZwaard
en Wandelstok"in het midden
de gevierde speler Naschit Bey.
De souffleur gebruikt nog een boek met
Arabische letters, omdat hij het Latijnsche
schrift nog niet snel genoeg lezen kan.
VRIJDAG 14 JULI 1933 No. 7
HET MODERNE
Neyire Neyir. Turkije's beste tooneel -
speelster. in een tragikomische scène.
sche minister van Buitenlandsche Zaken Angora
bezocht, gaf hij ter eere van deze vrouwelijke
sterren een soort diner. Zooiets was enkele jaren
geleden nog een volstrekte onmogelijkheid. Tien
jaar geleden was de vrouw nog onder den sluier
verborgen, thans is zij het middelpunt van staat
kundige besprekingen.
„Darülbeday", „huis der schoonheid", heet de
stadsschouwburg in Stamboel. De beste acteurs
en regisseurs zijn er aan verbonden. De tooneel-
speler Refik kemal Bey heeft in Duitschland ge
filmd, zijn collega Ercelment Behzat bezocht de
opleidingsschool van Max Reinhardt, de regis
seur Ertrugul Muhsin, die algemeen beschouwd
wordt als de stichter van het moderne Turksche
theater, studeerde bij Meyerhold in Moskou,
assisteerde bij Ufa-filmen, geeft opvoeringen van de
werken van Schiller, O'Neill, Galsworthy. Tolstoi,
Goethe, Hauptmann. Een vrouw, Bedri Hanim,
heeft de moeilijke taak volbracht hun oeuvre in
het Turksch te vertalen.
Een scène uit de Turksche
film„Een volk ontwaakt."
De eenige kunst, die volgens de geboden
van den Koran in het oude Turkije ge
oorloofd kon zijn, was de architectuur. In héél korten tijd
hebben theater en film thans echter het moderne Turkije ver
overd. Daar vrouwen zich in het openbare leven zelfs niet
mochten vertoonen, was er zeker geen sprake van, dat zij op
het tooneel konden verschijnen. Tijdens den oorlog was dit
alleen aan buitenlandsche speelsters geoorloofd. Op den dag
echter, dat Kemal Pascha zijn feestelijken intocht in Kon-
stantinopel hield, werd des avonds een feestvoorstelling van
Shakespeare's
„Othe'.lo" gegeven,
waarbij twee Turk-
schen de vrouwe
lijke hoofdrollen
vervulden. Beide
vrouwen, de een
was een onderwij
zeres, de andere
de echtgenoote van
een kunstschilder,
hadden jarenlang
op dit oogenblik
gewacht.
De nieuwé-.staat
liet den vrouwen
den weg naar het
tooneel vrij. De
twee eerste too-
neelspeelsters, Be-
dia Muvahit, die
'n erkende schoon
heid is, en Neyire
Neyir, een karak
terspeelster van be-
teekenis, zijn heden
door heel het land
bekend en be
roemd.
Toen eenigen tijd
geleden de Perzi-