THEATER EN FILM Saif Bey. die met succes speelde in de eerste Turksche geluidsfilm: Een volk ontwaakt". De Turksche komiek Behzat Bey in zijn garderobe. Vroeger was het gewoonte aan het hoofdeinde van een lijkbaar de fez van den overledene te plaatsen; op het too- neel wordt hiermee de spot gedreven en probeert men hoe 'n strooien hoed „staat". Een scène uit 't blijspelZwaard en Wandelstok"in het midden de gevierde speler Naschit Bey. De souffleur gebruikt nog een boek met Arabische letters, omdat hij het Latijnsche schrift nog niet snel genoeg lezen kan. VRIJDAG 14 JULI 1933 No. 7 HET MODERNE Neyire Neyir. Turkije's beste tooneel - speelster. in een tragikomische scène. sche minister van Buitenlandsche Zaken Angora bezocht, gaf hij ter eere van deze vrouwelijke sterren een soort diner. Zooiets was enkele jaren geleden nog een volstrekte onmogelijkheid. Tien jaar geleden was de vrouw nog onder den sluier verborgen, thans is zij het middelpunt van staat kundige besprekingen. „Darülbeday", „huis der schoonheid", heet de stadsschouwburg in Stamboel. De beste acteurs en regisseurs zijn er aan verbonden. De tooneel- speler Refik kemal Bey heeft in Duitschland ge filmd, zijn collega Ercelment Behzat bezocht de opleidingsschool van Max Reinhardt, de regis seur Ertrugul Muhsin, die algemeen beschouwd wordt als de stichter van het moderne Turksche theater, studeerde bij Meyerhold in Moskou, assisteerde bij Ufa-filmen, geeft opvoeringen van de werken van Schiller, O'Neill, Galsworthy. Tolstoi, Goethe, Hauptmann. Een vrouw, Bedri Hanim, heeft de moeilijke taak volbracht hun oeuvre in het Turksch te vertalen. Een scène uit de Turksche film„Een volk ontwaakt." De eenige kunst, die volgens de geboden van den Koran in het oude Turkije ge oorloofd kon zijn, was de architectuur. In héél korten tijd hebben theater en film thans echter het moderne Turkije ver overd. Daar vrouwen zich in het openbare leven zelfs niet mochten vertoonen, was er zeker geen sprake van, dat zij op het tooneel konden verschijnen. Tijdens den oorlog was dit alleen aan buitenlandsche speelsters geoorloofd. Op den dag echter, dat Kemal Pascha zijn feestelijken intocht in Kon- stantinopel hield, werd des avonds een feestvoorstelling van Shakespeare's „Othe'.lo" gegeven, waarbij twee Turk- schen de vrouwe lijke hoofdrollen vervulden. Beide vrouwen, de een was een onderwij zeres, de andere de echtgenoote van een kunstschilder, hadden jarenlang op dit oogenblik gewacht. De nieuwé-.staat liet den vrouwen den weg naar het tooneel vrij. De twee eerste too- neelspeelsters, Be- dia Muvahit, die 'n erkende schoon heid is, en Neyire Neyir, een karak terspeelster van be- teekenis, zijn heden door heel het land bekend en be roemd. Toen eenigen tijd geleden de Perzi-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 4