No. 8
VRIJDAG 21 JULI 1933
231
Antwerpen heeft het vraagstuk
al opgelost, dat te Amsterdam
en Rotterdam nog bestaat,
het vraagstuk van verkeer en oever
verbinding in steden met een breed
water in Amsterdam het 1], in
Rotterdam de Maas. In de laatste
stad is dit vraagstuk thans weer
actueelhet is in den gemeenteraad
besproken en de Regeering over
weegt den aanleg van een tunnel
onder de Maas als object voor
werkverschaffing. In de Belgische
havenstad zijn de ponten als ver
voermiddel over de Schelde afge
schaft; ze zijn niet meer noodig.
Binnenkort zullen daar de twee
tunnels onder de Schelde in ge
bruik worden gesteld, een voor
voetgangers en een voor het ver
keer. Voor 500 a 600 millioen
franc heeft men daar een oplos
sing verkregen voor het moeilijke
vraagstukhet verkeer gaat niet
meer den langen en langzamen weg
over het water, maar vindt onge
stoord een weg onder het water,
Door den verkeerstunnel van 2 K.M.
lengte met een rijweg van 6,75 M.,
kunnen 2000 voertuigen per uur
van oever tot oever gaan; de voet
gangerstunnel, die 570 M. lang is
met 'n weg van 3,80 M., heeft 'n ca
paciteit van 16000 personen per uur
De tunnel tijdens den bouw. De
tunnel bestaat uit ijzeren ringen
met betonper dag werden zeven
van deze ringen geplaatst.
Detail van de tunnel-ringenelke ring bestaat uit segmenten van 60 cM., die
met bouten en moeren aan elkaar, en aan de volgende ringen verbonden worden.
De voetgangerstunnel onder
de Schelde te Antwerpen
De tunnel voor voertuigen begint aan beide
zijden van de Schelde met een helling in de
openlucht, ter lengte van 170 M., en ver
dwijnt dan onder de straat. De helling zet
zich voort tot onder de Schelde; alleen het
middelste gedeelte loopt vlak.