ZEEUWSCHE SPORT m m M—Mi No. 12 VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1933 379 De Zeeuwsche duincit van de motor club „Scheldegouwen"Concurrenten in het lastige duinterrein in actie. Rustig lag 't duinlandschap te blakeren in de zon. Slechts nu en dan verstoorde een kreet van een kampeerder de stilte, welke weldadig aandoet in het moderne jachtende leven. Langs een paar kippenfokkerijen en een ex-kippenfokkerij, waar van de hokken thans in het bezit zijn genomen door reeds bruin gestoofde kampeerders, die, voor wat het rumoer betreft, niet achteruitgaan voor hun voorgangers, kwamen wij in het eldorado voor hen die rust zoeken. Een op sommige plaatsen ongerept duinlandschap, te weinig bekend mis schien ofgelukkig weinig gezocht door dagjes- menschen. Wij hebben ervan genoten, doch niet lang, want toen het Zaterdagmiddag werd is de Na de huldiging der over winnaars uit den Zeeuwschen duinwedstrijd. Van l. n. r. Huijbrechtse (De Zeeuw Mesters (le der 250 cM3. klasse), o. d. Voort (leder 350 cM3. klasse. Zeeuwsch kampioen) en J. IV. Rutten- berg (le der 500 cM3. klasse Achteraan het bestuur der motorclub „Scheldegouwe n' Kiekje uit den Zeeuwschen motor strijd. De heer C. H. v. d. Voort, Zeeuwsch kampioen, gaat als eerste door de finish. stilte, de rust, op wreede wijze verstoord. Eenige uren hebben deze schoone duinen gestaan in het teeken van den modernen tijd. Motoren hebben zich met daverend geweld een weg gebaand door ongebaande wegen, niotorduivels hebben uit hun spetterende en donderende machines gehaald, wat er in zat en voorzooveel het terrein dit toeliet. De motorclub „Scheldegouwen" hield haar jaar- lijkschen terreinrit. Jakkerende en jagende motor rijders hebben gedurende een paar uur met een snelheid van gemiddeld 35 K.M, per uur door dit terrein geslingerd. Heuvel op en heuvel af, soms plotseling verrast door een flinken put gevuld met los duinzand, waarin de razende en knallende motoren kuren vertoonden, erger dan die van onwillige paarden. Dan werd het uiterste gevergd van den berijder, die kracht en behendigheid moest paren aan een flinke dosis tegenwoordigheid van geest. Maar die kerels zijn op hun motoren vastgeplant als een cowboy op zijn mustang. Felle stijgingen in het sterk geaccidenteerde terrein, met haaksche bochten deden de motoren steigeren en zwaaien. De bestuurder moet zijn motor kennen, de kracht van zijn ploffend voertuig, hij moet het ondanks alle onverwachte bochten, putten en steile hellingen in het terrein kunnen beheerschen. De motor moet betrouwbaar en sterk zijn. Wat op een dergelijk terrein van een motor geëischt wordt, is niet te bepalen. Dat hangt af van den rijder'en van de capriolen, die telkens weer gemaakt moeten worden. Menige motor en menige bestuur der zijn in dezen zwaren rit gesneuveld. Reeds in de eerste ronde vielen er verschillende slachtoffers. De tweede eischte nog meerderen op, zoodat spoedig een groepje keurrijders overbleef. Het eerste slachtoffer zagen wij vallen juist voor het ingaan van zijn tweede ronde. Hij raakte even buiten het afgebakende parcours, een verkeerde wending en de motor verdween in de sloot en wierp den bestuurder, precies zooals een weigerend paard voor een hindernis, aan den overkant. Spannende strijd is er geleverd door een aantal prachtrijders, die behalve aandacht voor motor en terrein, ook aandacht moesten besteden aan hun tegenstan ders. Wat konden die kerels in geweldige races op de rechte einden elkaar den voorrang betwisten. In de bochten won de behendigste het van dengeen, De Zeeuwsche Motorclub ..Scheldegouwen" organi seerde haar jaarlijksche wed strijden in de duinen onder Oostkapelle en Vrouwen polder, om het Zeeuwsche kampioenschap. Kiekje van één der deelnemers in den SO K.M. lange-duur-wed strijd. Een moeilijke bocht. ten weer, de laatste stinkende golven afge werkte gassen ver knoeiden de anders zoo frissche lucht in 't landschap en even 5 uur was het stil en rustig, zooals op an dere dagen. De Zeeuw- sché T.T., zooals wij hem noemen, was ten einde. die door een onhandige manoeuvre terrein verloor. Natuurlijk was het ook nu weer, behalve een wedstrijd der rijders, een wedstrijd voor het bereden merk en daarom zullen wij een opsomming van de prestaties achterwege laten. Genoeg zij het te zeggen, dat er waarlijk mooie sport te zien was. Het meest spannend was de strijd tusschen twee berijders van motoren in de lichte klasse, Huijbrechtse en v. d. Voort. Steeds had Huij brechtse, behalve in de tiende ronde, toen hij door een duikelpartijtje terrein verloor, de leiding gehad. In de elfde was hij weer vooraan en zoo ook in de twaalfde en laatste ronde, doch steeds met zijn concurrent op zijn hielen, v. d. Voort wachtte op de eerste fout van zijn tegenstander, om te kunnen vooruit schieten en deze kwam in de laatste bocht, welke Huijbrechtse wat onzeker nam. Beide tegenstanders kwamen naast elkaar te liggen en in de laatste meters moest Huijbrechtse het opgeven. Hoewel hij verloren heeft, was het toch een kranige prestatie van dezen Zeeuwschen rijder. De strijd was ten einde. Auto's en motoren ronk- Nederland op de wereld kampioenschappen wielren- s nen te Parijs. Jacq. van c_ Egmond. die op overtuigende wijze den wereldtitel van amateursprinter veroverde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 27