ZEEUWSCHE
SPORT
m m
M—Mi
No. 12
VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1933
379
De Zeeuwsche duincit van de motor
club „Scheldegouwen"Concurrenten
in het lastige duinterrein in actie.
Rustig lag 't duinlandschap te blakeren in de zon.
Slechts nu en dan verstoorde een kreet van een
kampeerder de stilte, welke weldadig aandoet
in het moderne jachtende leven. Langs een paar
kippenfokkerijen en een ex-kippenfokkerij, waar
van de hokken thans in het bezit zijn genomen door
reeds bruin gestoofde kampeerders, die, voor wat
het rumoer betreft, niet achteruitgaan voor hun
voorgangers, kwamen wij in het eldorado voor
hen die rust zoeken. Een op sommige plaatsen
ongerept duinlandschap, te weinig bekend mis
schien ofgelukkig weinig gezocht door dagjes-
menschen. Wij hebben ervan genoten, doch niet
lang, want toen het Zaterdagmiddag werd is de
Na de huldiging der over
winnaars uit den Zeeuwschen
duinwedstrijd. Van l. n. r.
Huijbrechtse (De Zeeuw
Mesters (le der 250 cM3.
klasse), o. d. Voort (leder
350 cM3. klasse. Zeeuwsch
kampioen) en J. IV. Rutten-
berg (le der 500 cM3. klasse
Achteraan het bestuur der
motorclub „Scheldegouwe n'
Kiekje uit den Zeeuwschen
motor strijd. De heer C. H. v. d.
Voort, Zeeuwsch kampioen,
gaat als eerste door de finish.
stilte, de rust, op wreede wijze verstoord. Eenige
uren hebben deze schoone duinen gestaan in het
teeken van den modernen tijd. Motoren hebben
zich met daverend geweld een weg gebaand door
ongebaande wegen, niotorduivels hebben uit hun
spetterende en donderende machines gehaald,
wat er in zat en voorzooveel het terrein dit toeliet.
De motorclub „Scheldegouwen" hield haar jaar-
lijkschen terreinrit. Jakkerende en jagende motor
rijders hebben gedurende een paar uur met een
snelheid van gemiddeld 35 K.M, per uur door dit
terrein geslingerd. Heuvel op en heuvel af, soms
plotseling verrast door een flinken put gevuld met
los duinzand, waarin de razende en knallende
motoren kuren vertoonden, erger dan die van
onwillige paarden. Dan werd het uiterste gevergd
van den berijder, die kracht en behendigheid
moest paren aan een flinke dosis tegenwoordigheid
van geest. Maar die kerels zijn op hun motoren
vastgeplant als een cowboy op zijn mustang. Felle
stijgingen in het sterk geaccidenteerde terrein,
met haaksche bochten deden de motoren steigeren
en zwaaien. De bestuurder moet zijn motor kennen,
de kracht van zijn ploffend voertuig, hij moet
het ondanks alle onverwachte bochten, putten en
steile hellingen in het terrein kunnen beheerschen.
De motor moet betrouwbaar en sterk zijn. Wat
op een dergelijk terrein van een motor geëischt
wordt, is niet te bepalen. Dat hangt af van den
rijder'en van de capriolen, die telkens weer gemaakt
moeten worden. Menige motor en menige bestuur
der zijn in dezen zwaren rit gesneuveld. Reeds in
de eerste ronde vielen er verschillende slachtoffers.
De tweede eischte nog meerderen op, zoodat
spoedig een groepje keurrijders overbleef. Het
eerste slachtoffer zagen wij vallen juist voor het
ingaan van zijn tweede ronde. Hij raakte even
buiten het afgebakende parcours, een verkeerde
wending en de motor verdween in de sloot en wierp
den bestuurder, precies zooals een weigerend paard
voor een hindernis, aan den overkant. Spannende
strijd is er geleverd door een aantal prachtrijders,
die behalve aandacht voor motor en terrein, ook
aandacht moesten besteden aan hun tegenstan
ders. Wat konden die kerels in geweldige races
op de rechte einden elkaar den voorrang betwisten.
In de bochten won de behendigste het van dengeen,
De Zeeuwsche Motorclub
..Scheldegouwen" organi
seerde haar jaarlijksche wed
strijden in de duinen onder
Oostkapelle en Vrouwen
polder, om het Zeeuwsche
kampioenschap. Kiekje van
één der deelnemers in den
SO K.M. lange-duur-wed
strijd. Een moeilijke bocht.
ten weer, de laatste
stinkende golven afge
werkte gassen ver
knoeiden de anders
zoo frissche lucht in 't
landschap en even 5
uur was het stil en
rustig, zooals op an
dere dagen. De Zeeuw-
sché T.T., zooals wij
hem noemen, was ten
einde.
die door een onhandige manoeuvre terrein verloor.
Natuurlijk was het ook nu weer, behalve een
wedstrijd der rijders, een wedstrijd voor het
bereden merk en daarom zullen wij een opsomming
van de prestaties achterwege laten. Genoeg zij
het te zeggen, dat er waarlijk mooie sport te zien
was. Het meest spannend was de strijd tusschen
twee berijders van motoren in de lichte klasse,
Huijbrechtse en v. d. Voort. Steeds had Huij
brechtse, behalve in de tiende ronde, toen hij
door een duikelpartijtje terrein verloor, de leiding
gehad. In de elfde was hij weer vooraan en zoo
ook in de twaalfde en laatste ronde, doch steeds
met zijn concurrent op zijn hielen, v. d. Voort
wachtte op de eerste fout van zijn tegenstander,
om te kunnen vooruit schieten en deze kwam in
de laatste bocht, welke Huijbrechtse wat onzeker
nam. Beide tegenstanders kwamen naast elkaar
te liggen en in de laatste meters moest Huijbrechtse
het opgeven. Hoewel hij verloren heeft, was het
toch een kranige prestatie van dezen Zeeuwschen
rijder.
De strijd was ten einde. Auto's en motoren ronk-
Nederland op de wereld
kampioenschappen wielren- s
nen te Parijs. Jacq. van c_
Egmond. die op overtuigende
wijze den wereldtitel van
amateursprinter veroverde.