485 Door de woestijnen reed het tweetal bij voorkeur vóór zonsopgang en na zonsondergang, daar het zand dan het minst los bleek te liggen. In Perzië hadden de moedige reizigers meermalen ontzettend door de koude te lijden, terwijl hevige sneeuwstor men hen vaak er bijna toe brachten om maar op te geven. Deze voorbeelden zijn natuurlijk slechts een klein deel van de tallooze moeilijkheden die overwonnen, en de ontberingen, die doorstaan moes ten worden. In het geheel werden 12.000 Kilometers afge legd. Over het traject Bombay-Weenen deden de reizigers drie en dertig dagen. De grootste afstand (per dag) werd afgelegd in de Syrische woestijn (820 kilometers) en de kleinste op de „straten" van Klein-Azië, n.l. 37 kilometer. In het geheel moesten 2500 kilometers afgelegd worden door streken, waar geen weg te vinden wasover eenzelfde lengte vond men behoorlijk berijdbare wegen. Dat zulk een reis interessant materiaal oplevert zal geen naderen uitleg behoeven. Een wacan. die tijdens een oponthoud in een woestijn op de motorkap was ge klommen en nu niet meer voor- of achteruit durfde ten, bij wijze van sportieve praestatie zich over de ongebaande en voor auto's vrijwel onberijdbare wegen van Azië een doortocht te banen. Enkele maanden geleden hebben een Duitsch journalist en een teekenares de poging gewaagd om van Bom bay naar hun vaderland terug te rijder; in een gewonen tourauto. Wat aan verschillende van hun voorgangers niet mocht gelukken, volbrachten zij. En niet langs den kortsten weg. Daar zij op repor tage uit waren, voerde hun tocht meermalen op zij-„paden" en dwars door wildernis en woestij nen. Schier onoverkomelijk waren de moeilijkheden welke zij somtijds te overwinnen haddenom een enkel voorbeeld te noemen bij hun rit dwars door Belutschistan moest de auto op een dag meer dan twintig maal uitgegraven worden. De auto naast een overwinningstoren door een ir.tand- schen veroveraar gebouwd in de woestijn Luth.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 5