542 VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1933 No. 17
nSSÜÜ?
Barta, de man van staal, bij het afvuren van een dynamietpatroon-
De proef met de sabel
bewijst, dat hij op den
dreunenden knal van
de patroon, welke hij
tusschen de tanden
reageert.
Kapitein Webb strijdt tegen zijn gedresseerden
krokodil. Tochblijft hier „oppassen" de boodschap.
Niet iedereen strijkt zijn week- of maandloontje op met
de regelmatigheid van een uurwerk en met't grootste
gemak, die in onze dagen met hun onfeilbaar werkende
administraties worden verzekerd. Niet iedereen ziet zich
gelukkig tot het uiterste gedreven. Niet iedereen
behoeft zijn leven in de waagschaal te stellen, om dit
fatsoenlijk en behoorlijk te regelen. Er is nu eenmaal 'n
bepaald soort menschen, die dit laatste willen zij een
bestaan hebben wel moeten beproeven. Tot hen reke
nen we de variété-artisten, de acrobaten, springers, koord
dansers en anderen. Begrijpt u goed: elke vertooning
moet zóóveel opbrengen, willen ze „er komen"; elke ver
tooning moeten zij het uiterste wagen: een salto-mortale,
Miss Mortis, het springwonder, wipt vanaf
de achtste verdieping in het kleine, beneden
opgestelde, net.
Martini Szeny, de man, die zich
stevig gebonden met het hoofd
naar beneden aan de boomtak
ken laat ophangen. Hij weet
zich steeds uit deze benarde po
sitie te bevrijden.
een gevaarlijke dressuur of eenige an
dere beweging, die den leek zeker
het leven zou kosten, wat tusschen
haakjes wil zeggen, dat zij, deze
acrobaten en temmers, ofschoon af
doend op dit gevaarlijke werk ingesteld,
nog altijd een zeker risico, bij steeds
aanwezig gevaar loopen. Wie dit niet
wil gelooven, hem verwijzen we naar
de ongelukkenreeks in de kranten hij
zal daar ongetwijfeld meer dan eens
in vermeld zien, hoe acrobaat A een
doodelijken val deed en hoe temmer Z
met moeite uit de leeuwenkooi werd
bevrijd.
De Amerikaansche temmer Car-
resille vertoont een in Europa
onbekend staal van dresseerkunst.
Het Amerikaansche broederpaar
Hills, tijdens de uitvoering van
een angstwekkend nummer.