516 VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1933 No. 17 In 1910 bouwde de Franschman Kaufmann een toestel, uitgerust met 24 P.K. motor, dat door zijn vorm onze huidige machines doet denken. Het vliegtuig bracht het nooit tot een opstijging. De Franschman Dorant bouwde in 1909 een driedekkerwaarmede hij niets meer of minder beoogde dan den oceaan over te vliegen. Het groot aantal draagvlakken zou het gevaarte gemakkelijk doen stijgen, meende de uitvinder. Bij de eerste „proefvlucht" kwam het gevaarte echter niet eens van den grond, maar brak middendoor. Eeuwenlang hield de vraag, of het den menschen vergund zou zijn zich van de aarde te verheffen en het lucht ruim te doorzweven, de gedachten der uitvinders bezig. Nadat men er in de zeventiende eeuw in geslaagd was den lucht ballon te construeeren en daarmede opstijgingen te doen, werd verder ge werkt aan den bouw van het bestuurbare vliegtuig, dat den mensch zou ge hoorzamen en hem naar alle windstreken en naar de verste hoeken dér aarde zou brengen. Daar bij bleef de vogelvorm altijd het ideaal bij uit nemendheid. Hij gold als het door de natuur ge geven voorbeeld de vlie gende draak, fantasieën der oudheid, geraakten op den achtergrond. Sn 1903 wisten de Engelsche ge- broedersWright het eerste vliegtuig met motor te vervaardigen en sindsdien bleef men aan het ver beteren, tot ten slotte het vliegtuigtype ontstond, dat ons thans allen bekend is. Nog is, het einde van de technische volmakin gen niet in zicht, gelijk de bouw van de nieuwe machines voor Holland- Indië vluchten wel be wijst. Maar in de eerste jaren van de twintigste eeuw werd niet alleen door technici gewerkt aan het moderne motorvliegtuig, ook tal van leeken en dilettanten voelden zich geroepen hun krachten te geven aan de groote idee van de verovering der luchten. Het waren lieden, ongetwij feld vol aanleg en fantasie, maar vaak zonder veel tech nische scholing, zonder vakkennis. Zij begonnen hun werk op valsche grondslagen en met onjuiste berekeningen. Men mag echter gerust aannemen, dat van de talrijke mislukte In 1905 bouwde de Duitscher Dorner een machine, waarmede buitengewoon handig gemanoeuvreerd kon worden. De vorm was echter te ineengedrongen en na een vlucht liet de ondoelmatigheid van het toestel geen twijfel meer over.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 4