516
VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1933
No. 17
In 1910 bouwde de Franschman Kaufmann een toestel,
uitgerust met 24 P.K. motor, dat door zijn vorm
onze huidige machines doet denken. Het vliegtuig
bracht het nooit tot een opstijging.
De Franschman Dorant bouwde in 1909 een driedekkerwaarmede
hij niets meer of minder beoogde dan den oceaan over te vliegen.
Het groot aantal draagvlakken zou het gevaarte gemakkelijk doen
stijgen, meende de uitvinder. Bij de eerste „proefvlucht" kwam het
gevaarte echter niet eens van den grond, maar brak middendoor.
Eeuwenlang hield de
vraag, of het den
menschen vergund
zou zijn zich van de aarde
te verheffen en het lucht
ruim te doorzweven, de
gedachten der uitvinders
bezig. Nadat men er in
de zeventiende eeuw in
geslaagd was den lucht
ballon te construeeren en
daarmede opstijgingen te
doen, werd verder ge
werkt aan den bouw van
het bestuurbare vliegtuig,
dat den mensch zou ge
hoorzamen en hem naar
alle windstreken en naar
de verste hoeken dér
aarde zou brengen. Daar
bij bleef de vogelvorm
altijd het ideaal bij uit
nemendheid. Hij gold als
het door de natuur ge
geven voorbeeld de vlie
gende draak, fantasieën
der oudheid, geraakten op
den achtergrond. Sn 1903
wisten de Engelsche ge-
broedersWright het eerste
vliegtuig met motor te
vervaardigen en sindsdien
bleef men aan het ver
beteren, tot ten slotte het
vliegtuigtype ontstond,
dat ons thans allen bekend
is. Nog is, het einde van
de technische volmakin
gen niet in zicht, gelijk
de bouw van de nieuwe
machines voor Holland-
Indië vluchten wel be
wijst.
Maar in de eerste jaren
van de twintigste eeuw
werd niet alleen door technici gewerkt aan het moderne
motorvliegtuig, ook tal van leeken en dilettanten voelden
zich geroepen hun krachten te geven aan de groote idee
van de verovering der luchten. Het waren lieden, ongetwij
feld vol aanleg en fantasie, maar vaak zonder veel tech
nische scholing, zonder vakkennis. Zij begonnen hun werk
op valsche grondslagen en met onjuiste berekeningen. Men
mag echter gerust aannemen, dat van de talrijke mislukte
In 1905 bouwde de Duitscher Dorner een machine,
waarmede buitengewoon handig gemanoeuvreerd kon
worden. De vorm was echter te ineengedrongen en
na een vlucht liet de ondoelmatigheid van het toestel
geen twijfel meer over.