No. 17
.VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1933
De constructeur Equerilley verbaasde zich, dat hij dit spinneweb met propeller niet Tilghman Richards Annular bouwde een tweedekker, die tengevolge van den
de lucht in kon krijgen. (1907). eigenaardigen vleugelbouw eveneens gedoemd was op den beganen grond te blijven.
Givaudon. eveneens een Franschman. bouwde de zitplaats van
den piloot tusschen twee instrumenten, die veel op trommels
leken. De machine roffelde goed, maar de uitvinder steeg niet op.
Seddon, een Engelschmanbouwde in 1908 dit gevaarte, dat meer
op de ruïne van een vliegtuig, dan op 'n startklare machine gelijkt.
proeven door dit onbekende
en ongeëerde legioen uit
vinders genomen, de tech
nici profijt hebben getrok
ken. Zij deden hun voor
deel met de fouten van
anderen, die zonder kans
op succes, zonder begeerte
naar roem, vöortwerkten
aan de verwezenlijking van
't ideaal de mensch vliegt.
In die jaren ontstond een
groot aantal fantastische
machines, waarvan het
meerendeel het zelfs nooit
tot een opstijging bracht.
De modellen wekken nu
wellicht een glimlach op het
gelaat van den modernen
mensch, maar twintig a der
tig jaar geleden, hadden zij
de belangstelling van de
heele wereld. Hun uitvin
ders geloofden met 'n vaste
overtuiging in de mogelijk
heden van hun machine,
niet vermoedende, dat èn
hun vindingen en zelfs hun
namen verloren zouden gaan.