604 VRIJDAG 6 OCTOBER 1933 No. 19 Sir Andrew, die woonachtig is te Pitting, is eigenaar van verschillende buitengewoon kostbare stukken, waaronder de beroemde „Madonna met het spinnewiel" van Velasquez. Dit schilderij werd, met twee andere, door hem van Pitting verzonden om in Waringtown tentoongesteld te wor den, en gisteren reisde hij persoonlijk naar laatstgenoemde plaats om zich te 'overtuigen, dat het naar zijn genoegen werd opgehangen hij had er namelijk op aangedrongen, dat de Madonna een in 't oog loopende plaats zou innemen. Het schilderstuk in kwestie stond in een der zalen op den grond, tegen een pilaar gesteund, toen sir Andrew daar met eenige leden van het comité binnenkwam. Er gebeurde niets bijzonders, tot hij toevallig achter het schilderij om liep, en de aanwezigen verbijsterde door positief te verklaren, dat het stuk in 't geheel niet het zijne was en dat het verwisseld moest zijn voor een copie. Hij kon dat met één blik zien, daar er op de achterzijde van het canvas een eigen merk van hem gestaan had, dat voor oningewijden niet te ontcijferen was, en dat nu ontbrak. Hij gaf toe, dat het schilderij zelf in ieder opzicht op het 'zijne geleek, en dat het de knapste vervalsching was, die hij ooit gezien had. Een zeer pijnlijke scène volgde, daar de leden van het comité met de meeste stelligheid verklaarden, dat de spoorwegen het schilderij precies zóó hadden afgeleverd als het daar nu stond. Voor het oogenblik is de heele zaak een onopgehelderd mysterie, maar sir Andrew verzekerde onzen correspondent, wien het gelukte, hem te intervie wen, 'met den grootsten nadruk, dat het schilderij in geen geval het 'zijne was en dat hij het voor nemen had, het comité verantwoordelijk te stel len voor de verwisseling, die volgens hem heeft plaatsgehad. Denny was over tuigd, dat de pers nog niet de lucht hadgekregen van het geheimzinnig incident in Orms. Inder daad had de spoorweg maatschappij het voorval strikt geheim gehouden, en zelfs het tentoonstel- lings-comité wist niets van wat er op de lijn had plaatsgehad. Maar Denny begreep, dat er weldra een onder zoek zou worden inge steld, en besloot, het raadsel onverwijld op te lossen. Hij zag onmiddel lijk in, dat, èls'er eenige waarheid was in sir An drew's beweringen, de verwisseling moest heb ben plaatsgehad op dat verlaten zijspoortje in Orms. Hij-verbleef op dat oogenblik in zijn Londen- sche flatvijf minuten nadat hij het opzien barend bericht gelezen had, zat hij in een taxi en reed haastig naar een kennis van hem, die in kunstkringen goed be kend stond als criticus en kunsthistoricus. „Ik kan je precies vertellen wat je weten wilt," verzekerde deze hem, „want ik heb het zoojuist nageslagen, om er een artikel voor de avondbladen over te schrijven. Er bestond een beroemde copie van het bewuste schilderij van Velasquez, die werd toe geschreven aan een van zijn leerlingen, en eenige jaren lang was er een hevige strijd tusschen de beide eigenaars, die elk 't oorspronkelijk stuk beweerden te bezitten. Zooiets komt vaak (SLOT) voor, zooals je wel weten zult. In het geval van de „Madonna met het spinnewiel" werd het vraagstuk echter reeds jaren geleden definitief opgelosten er bestaat niet de minste twijfel, of sir Andrew Kreener bezat het origineel. Wat er van de copie werd, weet niemand. Sedert twintig jaar ontbreekt elk spoor ervan. Zoo dat is alles wat ik je kan vertellen. Ik zal die gegevens 'n beetje uitspinnen in mijn artikel ik moet daar nu meteen aan beginnen. Tot ziens!" „Eén oogenblikje. Waar is de copie het laatst gezien |,De oude graaf van Maydew had ze het laatst in bezit, maar men zegt, dat hij ze voor een appel en een ei van de h^nd heeft gedaan, toen hij wist dat 't een namaak was hij had alle belangstelling ervoor verloren, zie je." „Maydew, Maydew dat is een stokoude heer, is 't niet "ja, bij de tachtig, maar nog één en al fanatiek enthousiasme voor goeie schilderijen." „Men zegt alleen maar, dat hij ze verkocht heeft," mompelde Wilmor Denny voor zich' heen, terwijl hij het huis verliet „datj is nogal vaag en geen mensch weet, waartoe zulke maniakken in staat zijn, wanneer ze eenmaal hun zinnen op een exemplaar gezet hebben. Soms verliezen ze alle begrip van fatsoen. Ik heb het meegemaakt, dat zulke lui koelbloedig de postzegel- of vlinderverzameling van een goeien vriend plunderden. Als er hier eens werkelijk iets dergelijks was gebeurd Goeie hemel, wat een schandaal zou dat geven En als ik zoo'n schandaal kon voorkomen, zou ik van meer dan één zijde bedankt worden lk zal in elk geval voor het oogenblik maar aan nemen, dat ik op 't goede spoor ben. En ik móét er achter komen, hoe die wagon op dat zijlijntje kwam 1" Wanneer Denny een maal een spoorweg-mys terie aan het ontrafelen was, liet hij nooit een minuut ongebruikt ver loren gaan.Binnen het uur was hij aan het adres, dat hem in Scotland Yard was opgegeven. In de taxi had hij een blanco visite kaartje uit z'n portefeuille gehaald en daarop ge schreven „Namens graaf Maydew." Hij had het envelopje zorgvuldig dichtgeplakt. „Het is een stoute zet," zei hij bij zichzelf, „maar het is de moeite waard om de proef eens te nemen." Hij vroeg dus naar Harker. De vrouw die de deur opendeed, keek hem achterdochtig aan en zei, dat ze niet dacht, dat mijnheer Harker thuis was. „Geef hem deze en veloppe," was Denny's eenig antwoord. Na een paar minuten kwam ze terug, en verzocht hem om haar te volgen. Een korte, gedron gen man met scherpe, boosaardige oogjes stond in de kamer op hem te wachten en nam hem doordringend op. „Nou," snauwde hij, „wat heb ik an de hand wat moet u „Ik kom namens den Ofi tetó doot Jladetland. De Ruysdaelmolen aan de Lek te Wijk bij Duurstede, de molen waarvan Ruysdael zijn bekend schilderij heeft gemaakt

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 26