J^et &AecUUcfte Oo*
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1933
Hebt u wel eens voor de radio gesproken? Het is een
gekke gewaarwording, want je staat in een kamer
hardop te praten, terwijl er geen mensch luistert Ten
minste, er is geen enkele toehoorder te zienmen spreekt
alleen voor het vierkante blokje op de tafel, de microfoon.
Het besef echter, dat die microfoon alles overbrengt naar dui
zenden luisteraars, ieder woord, iedere stem verandering, ieder
kuchje, maakt de sprekers dikwijls zenuwachtig. Zoo gauw
zij de microfoon zien, denken zij aan de luisteraars, die
iedere vergissing zullen hooren en worden dan nog
zenuwachtiger. Maak de microfoon dus onzichtbaar, en
iedere spreker zal kalm en
„gewoon" zijn. Na vele proef
nemingen heeft men de oplos-
De radio-interviewer met de
knoopsgat-microfoonmet een
klein schakelaartje (onder) kan
hij ongemerkt in- en uitscha
kelen, al naar gelang het twee
gesprek particulierwordt of
uitgezonden moet worden.
Een fotowelke een goeden indruk
geeft van de ongedwongenheid, waar
mede voor de knoopsgat-microfoon
wordt gesproken geen officieel inter
view maar een gewoon gesprek wordt
in de huizen der luisteraars overgebracht.
sing gevonden in een microfoon, die
men vooral gebruikt bij radio-inter
views de interviewer steekt het
kleine instrumentje in zijn knoopsgat,
stelt zijn vragen, en de geleerde, hooge
bezoeker, kunstenaar, staatsman, of
wie er geïnterviewd wordt, slaat geen
acht op het onschuldige kleine knopje,
en antwoordt natuurlijk en kalm, zooals
in een „gewoon" gesprek. De microfoon
koorts met alle gevolgen van deze, zooals
hakkelen, zenuwachtig spreken, vergissin
gen, enz., is door het knoopsgat-micro
foontje, het „electrische oor. uit de
radio-wereld verbannen.
Een nieuwe zender (Bisamberg in Oostenrijk) wordt geopendtijdens den rondgang door het gebouw
stelt een journalist (met het microfoontje) allerlei vragen, die door een der ingenieurs worden beantwoord.
Het uitzendings-toestel. dat de assistent draagt, wordt natuurlijk voor den spreker onzichtbaar gehouden.