©nmadeialkeimdl
of wreed?
890 VRIJDAG 8 DECEMBER 1933 No. 28
Zelfs vrouwen
willen zienZioe de
stier wordt gebrandmerkt.
Een kudde stieren in het vrije veld van de Camargue
De stieren die oud genoeg geworden zijn, worden
van de kudde afgescheiden en naar het dorp gedreven.
Over stierengevechten hoeven wij niet meer te schrij
ven die onbegrijpelijke „sport" in een deel van
Zuidelijk Europa is bekend genoeg. Minder bekend
is misschien het fokken van vechtstieren in Camargue
(Zuid-Frankrijk), waar op de uitgestrekte vlakten groote
kudden stieren worden gehouden. De dieren, die oud
genoeg geworden zijn, vangt men, om ze te laten
„optreden" in openlucht-stierengevechten, die wel
iswaar verboden zijn, maar toch geregeld worden
georganiseerd, omdat de ondernemers er zooveel
mee verdienen, dat, als het tot een gerechtelijke
vervolging komt, de hooge boete er heusch wel
af kan. De lijdensweg van den vechtstier begint
echter pas met de „Ferrade", een gewichtigen dag
voor de mannen van Camargue. Uit den verren
omtrek komt dan iedereen naar een bepaald dorp;
waarom Om te zien, hoe een jonge stier wordt
opgejaagd, gevangen genomen en door een troep
mannen op den grond wordt gedrukt. Met een
gloeiend ijzer wordt dan het arme dier het brand
merk van zijn eigenaar in het vleesch geperst.
Woest van pijn vliegt de stier na de marteling
op en valt in het dolle zijn pijnigers aan, die
dan gelegenheid krijgen om hun „moed", vlug
heid en kalmte te toonen. ledereen, kinderen
en vrouwen ook, willen de „Ferrade" bij
wonen, zoodat een vreemdeling zich afvraagt,
of bij dezen ongelijken strijd van dier tegen
menschen alleen onnadenkendheid in het
spel is, of dat het een uiting is van voor
ons onbegrijpelijke wreedheid.
Een van de dieren wordt overmand
en naar het vuur geleid.
Na het brandmerken rukt het dier zich los en
valt in het wilde weg de omstanders aan. Bij het
nu volgend gevecht tusschen menschen en stier
moet beoordeeld worden, of hij waardig is om in
een groot„echt'' stierengevecht op te treden