ZEEUWSCH^^H
VERKEERSGEVAAR
VRIJDAG 9 FEBRUARI 1934 No 37
Gevaarlijke verkeerspunten zijn er in Zeeland on
telbare. Een der gevaarlijkste lijkt ons wel de hoek
StationsstraatRijksstraatweg te Goes, waar nog
een viertal andere straten op uitmondenzoodat
een politiepost daar niet overbodig is
Het verkeer heeft zich de laatste jaren zoo snel
ontwikkeld, dat de kleinere plaatsen het
tempo niet konden bijhouden. Kon men in
groote plaatsen, waar men over voldoende mid
delen beschikte, de toegangswegen tot de meest
centrale punten verwijden, in kleinere viel daar
aan bijna niet te denken, en verbeteringen op
dit punt kwamen eerst langzamerhand tot stand.
Bijna ai onze Zeeuwsche steden zijn opgescheept
De gevaarlijke hoek Burcht-
Lange Delft te Middelburg.
Niet overbodig ook is de politie
post te Middelburg o.a. op den
hoek Vlasmarkt-Groote Markt,
waar dikwijls de tram uit de
trechtervormige Vlasmarkt
komt op een momentwaarop
men dat zonder den waar
schuwenden arm van de politie
niet zou verwachten.
met een wirwar van nauwe
straatjes om en bij 't centrum,
en het is alleen te danken aan
het meer gematigd tempo der
Zeeuwen, waarschijnlijk verband
houdende met het heele levens
tempo, dat op kalmte is afge
stemd, dat er nog betrekkelijk
weinig ongelukken voorkomen.
Toch neemt het aantal ver
keersongevallen ook de laatste
jaren geregeld toe, en vooral
kinderen worden er het slacht
offer van.
Een hoekverbetering bij een der on-
telbare nauwe straatjes, die te Goes
nog steeds onder den druk van het
tweerichtingsverkeer staan.
Dit is het gevolg van
't feit, dat er in Zeeland
nog veel te weinig kin
derspeelplaatsen zijn, en
de kinderen zich amu
seeren aan openbare ver
keerswegen, welke voor dit doel niet geschikt
zijn.
Kinderen behooren niet op een rijweg, en het
onderwijs zou ten deze nog wel iets meer ter voor
lichting kunnen doen.
Maar ook afgezien hiervan, blijven er in Zeeland
talrijke punten, die ten aanzien van het verkeer
levensgevaarlijk moeten worden genoemd.
We nemen direct aan, dat het thans niet de
tijd is, om in het wilde weg nieuwe wegen aan te
leggen. Maar toch kan men zich afvragen, of deze
tijd, welke zoo dringend naar werkverschaffings
objecten zoekt, niet de geëigende is, om verkeers-
verbeteringen op het program te zetten.
Daarbij komt, dat het niet alleen gaat om grocte
verbeteringen. Men mag wel zeggen, dat een
objectief toeschouwer den indruk moet krijgen,
alsof men in Zeeland aan dit belangrijke vraag
stuk zeer weinig aandacht besteedt.
Er zijn b.v. op Zuid-Beveland de talrijke ge-