glggi VRIJDAG 9 FEBRUARI 1934 tijd tot tijd nog met zand bestrooit, om den wegge bruiker het vallen gemakkelijker te maken. Een weg, waarin alle bochten verkeerd liggen. Er kan in dit verband opgemerkt worden, dat een ver scherpt toezicht op wagenrijders wel zeer nood zakelijk kan worden genoemd. In den bietentijd zijn Het beruchte gedeelte te Souburg in den weg VlissingenMiddelburg. vaarlijke overgangen van den locaalspoorweg, bijna alle met onvoldoende of slecht zicht. Hier valt met geringe kosten iets tot stand te brengen. Hetzelfde geldt voor de smalle, sterkbe- groeide wegen op Schou wen en Walcheren, waar gemakkelijk verbeterin gen uit te voeren zijn. En «Jan vraagt men zich af, welke deskundigen eigenlijk over het wel en wee der wegen beschik ken. Er zijn b. v. ijverige wegverbeteraars, die het verkeer meenen te die nen met het kwistig rond strooien van scherp maca dam, dat het verkeer nog gevaarlijker maakt dan het reeds was. Nemen wij ais voor beeld den vrijwel beruch- ten hoofdverkeersweg, die van ZierikzeenaarRenesse loopt, een weg met ontel bare gevaarlijke draaien en bochten, dien men van Een der gevaarlijkste overgan gen van den locaalspoorweg onder Kwadendamme. waar het huis links alle zicht wegneemt en waar de situatie nog ge vaarlijker wordt door de vier palen, waartegen herhaaldelijk bij een aanrijding de auto werd gekraakt. J 1193 deelte van Souburg betreft, zoo langzamerhand een treurige vermaardheid. Er schijnen eerst de noodige ongelukken te moeten gebeuren, alvorens men tot ingrijpen overgaat. Gelukkig geeft het heden ook hier en daar wei staaltjes te zien van gezond inzicht. In Goes b.v. heeft men aan den hoek van de Beestenmarkt een huis afgebroken, dat er speciaal scheen neergezet om ongelukken te veroor zaken. Hetzelfde hoek Ganzepoortstraat. Wegverbeteringen ook bij 's Heer Arendskerke, en Zierikzee-Zijpe. Maar dit alles is nog te fragmentarisch. En er blijven per saldo de gevaarlijke spoorover- gangen, die al zoo menig slachtoffer hebben ge- eischt, ook onder de zeer voorzichtige weggebrui kers. Dat een en ander nog in de hand wordt gewerkt door het ontbreken van een voldoende verkeers- opvoeding, is bekend. De Zeeuwen zijn slechte weg- Een slachtoffer van een ge vaarlijke bocht onder Kapelle. •5 - -01s? ,.:-v 5 de wegen vrijwel onberijdbaar, en indien men, geen andere mogelijkheid meer ziende, links door een niet anders te nemen bocht gaat, staat een ijverige politieman al op de loer, en is voor consideratie niet te vin den. Ook de weg Middelburg Vlissingen heeft, wat het ge- gebruikers, en nemen het met de regels van den weg niet zoo nauw. Wegenverbetering en verkeersopvoeding die nen hand in hand te gaan, wil men de verkeers veiligheid dienen. Allen hebben hier een taak, maar in het bijzonder is er een weggelegd voor degenen, die het toezicht uitoefenen op onze wegen, en mis schien wel al te vlug genoegen nemen met verkeers- toestanden, welke de veiligheid van den wegge bruiker in gevaar brengen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 9