glggi
VRIJDAG 9 FEBRUARI 1934
tijd tot tijd nog met zand bestrooit, om den wegge
bruiker het vallen gemakkelijker te maken. Een
weg, waarin alle bochten verkeerd liggen. Er kan
in dit verband opgemerkt worden, dat een ver
scherpt toezicht op wagenrijders wel zeer nood
zakelijk kan worden genoemd. In den bietentijd zijn
Het beruchte gedeelte te
Souburg in den weg
VlissingenMiddelburg.
vaarlijke overgangen van
den locaalspoorweg, bijna
alle met onvoldoende of
slecht zicht.
Hier valt met geringe
kosten iets tot stand te
brengen. Hetzelfde geldt
voor de smalle, sterkbe-
groeide wegen op Schou
wen en Walcheren, waar
gemakkelijk verbeterin
gen uit te voeren zijn.
En «Jan vraagt men zich
af, welke deskundigen
eigenlijk over het wel en
wee der wegen beschik
ken.
Er zijn b. v. ijverige
wegverbeteraars, die het
verkeer meenen te die
nen met het kwistig rond
strooien van scherp maca
dam, dat het verkeer
nog gevaarlijker maakt
dan het reeds was.
Nemen wij ais voor
beeld den vrijwel beruch-
ten hoofdverkeersweg, die
van ZierikzeenaarRenesse
loopt, een weg met ontel
bare gevaarlijke draaien
en bochten, dien men van
Een der gevaarlijkste overgan
gen van den locaalspoorweg
onder Kwadendamme. waar het
huis links alle zicht wegneemt
en waar de situatie nog ge
vaarlijker wordt door de vier
palen, waartegen herhaaldelijk
bij een aanrijding de auto werd
gekraakt. J
1193
deelte van Souburg betreft, zoo langzamerhand
een treurige vermaardheid. Er schijnen eerst de
noodige ongelukken te moeten gebeuren, alvorens
men tot ingrijpen overgaat.
Gelukkig geeft het heden ook hier en daar wei
staaltjes te zien van gezond inzicht. In Goes b.v.
heeft men aan den hoek
van de Beestenmarkt een
huis afgebroken, dat er
speciaal scheen neergezet
om ongelukken te veroor
zaken. Hetzelfde hoek
Ganzepoortstraat.
Wegverbeteringen ook
bij 's Heer Arendskerke,
en Zierikzee-Zijpe.
Maar dit alles is nog
te fragmentarisch.
En er blijven per saldo
de gevaarlijke spoorover-
gangen, die al zoo menig
slachtoffer hebben ge-
eischt, ook onder de zeer
voorzichtige weggebrui
kers.
Dat een en ander nog
in de hand wordt gewerkt
door het ontbreken van
een voldoende verkeers-
opvoeding, is bekend. De
Zeeuwen zijn slechte weg-
Een slachtoffer van een ge
vaarlijke bocht onder Kapelle.
•5
- -01s?
,.:-v
5
de wegen vrijwel onberijdbaar,
en indien men, geen andere
mogelijkheid meer ziende, links
door een niet anders te nemen
bocht gaat, staat een ijverige
politieman al op de loer, en
is voor consideratie niet te vin
den.
Ook de weg Middelburg
Vlissingen heeft, wat het ge-
gebruikers, en nemen het met de regels van den weg
niet zoo nauw.
Wegenverbetering en verkeersopvoeding die
nen hand in hand te gaan, wil men de verkeers
veiligheid dienen. Allen hebben hier een taak, maar
in het bijzonder is er een weggelegd voor degenen,
die het toezicht uitoefenen op onze wegen, en mis
schien wel al te vlug genoegen nemen met verkeers-
toestanden, welke de veiligheid van den wegge
bruiker in gevaar brengen.