DE ITALIAANSCHE VIOOLFABRICATIE 1226 VRIJDAG 16 FEBRUARI 1934 No 38 De vioolbouwer Carlo Bislach een der laatste vertegenwoordi gers van de school van Cremona De school van Cremona is voortgezet door de zonen van Stradivari, die onder hun leerlingen Storioni telden deze op zijn beurt was de meester van Q. B. Ceruti, die 't hoofd werd van een talrijke familie, welke van vader op zoon de traditie van de Stradivarische school volgde. De laatste Ceruti (Enrico) heeft als leerlingen gehad de broeders Antoniazzi en Leandro Bisiach (geboren 1864). De vier zonen van dezen laatsten Andrea, Carlo, Oiacomo en Leandro, waarvan één (Carlo) op de litho is gereproduceerd, handhaafden met veel succes de vaderlijke traditie, zich strikt hou dend aan 't onderricht, dat hun in rechte linie is toegekomen van Antonio Stradivari. De artistieke vioolfabricatie bloeit heden op verschillende plaatsen van Italië met een min of meer origineel karakter. In Milaan hebben Ornati en Garimberti een goeden naam, in Parma Sgara- botto, in Florence Egisto Ferroni, te Faenza Bar- bieri en te Castel Bolognese Nicola Utili, die met bewonderenswaardigen moed den uiterlijken vorm der viool wijzigde, door de hoekige kanten af te ronden hij bereikte daarmede goede resultaten wat betreft de sonoriteit van het instrument. BENVENUTO DISERTORI. Niet iedereen, die luistert naar de vibreerende stem van 'n viool, door meesterhand bespeeld, en die haar eleganten vorm bewondert, denkt aan de som van ervaring, intelligentie en kunstzin die in den loop der eeuwen is besteed door een lange reeks van beroemde en onbekende fabrikan ten, om te komen tot den definftieven vorm der viool, zooals ze heden is. Zeven eeuwen van werken en zoeken zijn noodig geweest om door dit allereenvoudigst systeem van vier darmkoorden, gespannen op een gepolijst ebbenhouten tastblad, steunend op een dunne laag van een speciale houtsoort, te komen tot 't wondere resultaat, dat de zieliooze materie kan zingen met een volle, warme stem. Een beroemd Engelsch schrijver zeide eens dat 't vervolmaken der viool niet minder intelligentie heeft gevraagd dan de vervolmaking der locomo tief. In de middeleeuwen hadden de strijkinstru menten een vorm als de guitaar. Hun geluid was zoemend in de lagere registers, dun en schraal in de hooge, maar reeds tegen 't einde der 16e eeuw had de viool den uiterlijken vorm van nu. Violen van den huidigen vorm vindt men op schilderijen van da Cara- vaggio o.a. „De Rust in Egypte" en „De Luiten speelster". De vorm van de viool en de wijze om haar te stemmen, stammen af van de vroegere lira da braccio ad arco (strijk-armlyre), die vooral diende als zangbegeleiding. t Is eigenaardig op te merken, hoe Silvestro Ganassi del Fontego, musicus van de Serenissima Signoria van Venetië, in zijn geschrift „Regola Rubertina" van 't jaar 1542 (hetgeen de eerste methode voor de studie der strijk-instru- menten is) meedeelt, dat de lira da braccio diende als accompagnement met harmonieën in de hooge registers, voor de men- schelijke stem, die zingt in de lage registers, het geen juist 't tegenover gestelde is der moderne wijze, waar de stem bij voorkeur zich in hoogere tonen beweegt dan de begeleiding. Een mooi exemplaar van een lira da braccio, gemaakt door Giovanni d' Andrea, Verona 1511, bestaat nog in de ver zameling van oude muziek-instrumenten te Weenen. De bekendste luiten- of vioolmakers zijn Cas- paro da Salo, Maggini da Brescia, die de voorloo- pers zijn van de beroemde Cremoneesche school. De bekende familie van de Amati's, aanvangend ongeveer de tweede helft van de 15e eeuw, heeft violen gemaakt, die zelfs nu nog zeer gezocht zijn om hun mooien zachten klank. Maar 't toppunt van de volmaaktheid is bereikt door Antonio Stradivari (1644—1737), leerling van Nicola Amati, die, profiteerend van 't onderricht en de ervaring van zijn meester, diens methode zóó wijzigde, dat hij een uiterste klankdraagkracht bereikte, zoodat zijn instrumenten zeer gewaardeerd en gezocht zijn, ook heden, omdat ze uiterst geschikt zijn voor de solistenconcerten in de groote zalen, waar de viool den machtigen klank van een modern orkest moet overklinken. Stradivari heeft de vioolfabri catie van de geheele wereld beïnvloed zijn instru ment geldt nog tegenwoordig als 't onovertrefbaar model.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 10