N
DOOR ZUID- EN ¥11
zzL
't'
w<*-
■tr
1
VLIEG
TOCHT
Geen land ter wereld meer of het is door de
lucht bereikbaar voor het snelle vliegtuig.
Niet alleen bestaan er buurtverbindingen
tusschen de voornaamste steden van ieder wereld
deel, maar ook de ontoegankelijke streken en de
geïsoleerd liggende plaatsen op de diverse conti-
genten zijn onderling bereikbaar door middel van
net vliegtuig.
Zoo bestaat er een geregelde dienst boven geheel
Zuid- en West-Afrika, tusschen de Zuid-Afrikaan-
sche linie en de voormalige Duitsche kolonies in
Zuid-West-Afrika.
Bij Windhoek legde men onder groote moeilijk
heden een vlieghaven aan en van hieruit vliegt een
maal per week een post- en passagiersvliegtuig
(een Junker) naar het op 1800 K.M. afstand lig
gende Kimberley. Hier wordt de post overgenomen
van de viermotorige passagiersvliegtuigen, die
MEKL-
-ni~
syyy
I Keetmanshoop in vogelvlucht.
Ten Noorden van Keetmanshoop leidt de route overetaitge
den afstand KaapstadLonden
in zes dagen afleggen. De route
Windhoek Kimberley wordt
in negen uur afgelegd en voert
over de uitgestrekte Zuid-Afri-
kaansche woestijnenzij is
een der eenzaamste en gevaar
lijkste luchttochten in Zuid-
Afrika. Het Afrikaansche ge
bergte bereikt hier een hoogte
Een kudde gnoes vluchtend voor
het geraas der vliegtuigmotoren.
van 1850 meter, en deze plateaux worden
door een onbarmhartige tropenzon beschenen.
Aan den vliegenier worden zware eischen gesteld.
Hij moet voortdurend op zijn hoede zijn niet in
wervelstormen te geraken en eveneens zandstormen
„omzeilen". Dit laatste is niet altijd mogelijk,
want boven de zandmassa's, die in de lucht rond
draaien, hangen zware wolkenbanken, die zich naar
voor een vliegtuig onbereikbare hoogten uit
strekken. Dan moet er door de „gele hel" heen
gevlogen worden.
Drie tusschenstations bevinden zich op deze
route, de twee eerste zijn te Mariendal en te
ft
Fantastische rotsen in de
nabij
ialige vesting Namutoni. een der sterkten
voormalige Duitsch Zuid-West-Afrika.