De groote stoomvaartmaatschappijen in de
verschillende landen houden reeds lang na
ijverige wedstrijden om elkander den record
tijd te betwisten, waarin hun machtige en luxueuze
passagiersschepen de oceanen van continent naar
continent kunnen bevaren.
De modernste vindingen op het gebied van
scheeps- en machinebouw worden toegepast om
de races te kunnen volhouden en om te voldoen
aan de snelheidseischen, welke tegenwoordig door
zeereizigers worden gesteld.
Toch is er '11 hindernis, die de geperfectionneerde
techniek nog niet heeft kunnen wegnemen en die
toch een groote belemmering voor de scheepvaart
vormt. Ook de snelst varende schepen ontkomen
niet aan „het onkruid der oceanen", dat zich gedurende
den overtocht als klimop hecht aan den boeg en de wanden
van de boot en haar in haar snelheid hindert. Dit zee
onkruid wordt gevormd door kleine schelpdieren, wormpjes,
mosselen en andere organismen, die zich met ntillioenen
en millioenen vastzetten op de rompen der zeekasteelen,
en wel in die mate, dat de reeders op geregelde tijden
groote reinigingen aan hun schepen moeten laten ge
schieden. Voor ieder schip is een gladde buitenwand een
Een vuurschip, dat eenige jaren lang aan de mon
ding van de Elbe had gelegen, wordt gereinigd.
Het laboratorium te Cuxhafen, waar men naar middelen zoekt om
de schepen van de ongewenschte buitenboordpassagiers te bevrijden.