De groote stoomvaartmaatschappijen in de verschillende landen houden reeds lang na ijverige wedstrijden om elkander den record tijd te betwisten, waarin hun machtige en luxueuze passagiersschepen de oceanen van continent naar continent kunnen bevaren. De modernste vindingen op het gebied van scheeps- en machinebouw worden toegepast om de races te kunnen volhouden en om te voldoen aan de snelheidseischen, welke tegenwoordig door zeereizigers worden gesteld. Toch is er '11 hindernis, die de geperfectionneerde techniek nog niet heeft kunnen wegnemen en die toch een groote belemmering voor de scheepvaart vormt. Ook de snelst varende schepen ontkomen niet aan „het onkruid der oceanen", dat zich gedurende den overtocht als klimop hecht aan den boeg en de wanden van de boot en haar in haar snelheid hindert. Dit zee onkruid wordt gevormd door kleine schelpdieren, wormpjes, mosselen en andere organismen, die zich met ntillioenen en millioenen vastzetten op de rompen der zeekasteelen, en wel in die mate, dat de reeders op geregelde tijden groote reinigingen aan hun schepen moeten laten ge schieden. Voor ieder schip is een gladde buitenwand een Een vuurschip, dat eenige jaren lang aan de mon ding van de Elbe had gelegen, wordt gereinigd. Het laboratorium te Cuxhafen, waar men naar middelen zoekt om de schepen van de ongewenschte buitenboordpassagiers te bevrijden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 4