De korte krachtige hand van Einstein,
van tallooze groeven doortrokken.
Het fijne en vluchtige handschrift van den geleerde.
Professor Albert Einstein, wiens uiterlijk onmiddellijk den genialen geest verraadt
Kiepura aan den arbeid.
X.De nerveuze handen van Asta Niel
sen, de groote Deensche filmactrice.
Inzet: Handschrift van Asta Nielsen.
Jen neus anderen kennen hun evenmensch bepaal-
Je eigenschappen toe, als zij maar eerst zijn schedel
nebben gemeten, de snit van zijn baard hebben
nestudeerd, of de rimpels in zijn voorhoofd hebben
geteld. Nog anderen zweren bij den druk van de
hand, welke hun wordt gereikt. De bekende ferme
handdruk zou dan duiden op arbeidzaamheid,
op een open karakterhet „slappe handje" op
verwijfdheid, doch ook op fijngevoeligheid en begrip
voor schoonheid
Van al de conclusies, welke er worden getrokken
uit deze gegevens, zijn er meestal wel enkele juist,
of een beetje juist, en men kan den karakter
beschrijvers geen grooter genoegen doen dan te
erkennen „dat er wel iets van aan is". Dan zwellen
zij van trots en uit hun oogen spreekt een onmisken
bare voldoening. Aangezien een mensch een zeer
gecompliceerd karakter kan hebben ('t is niet
noodzakelijk, dat hij het heeft), is er ook altijd wel
iets waar van hetgeen over hem wordt beweerd.
Maar dat „iets" is nog niet voldoende voor een
karakterbeoordeeling. Hoeveel menschen dragen,
als 't ware, geen masker Het kan wel noodzakelijk
zijn, dat men vriendelijk moet zijn tegen iemand,
dien men veracht. Maar het is voorbarig, daaruit
te besluiten, dat de betrokkene een vriendelijk
karakter zou hebben. De levensomstandigheden
kunnen een goed mensch boosaardig doen lijken
terwijl het evengoed mogelijk is, dat een mensch
met leelijke karaktertrekken door iedereen voor
een edele ziel wordt versleten. Kan men dus al
moeilijk besluiten tot 'n oordeel
over een karakter uit de hou
ding, die 'n mensch aanneemt,
nog onvoorzichtiger moet het
ongetwijfeld heeten, uitspraken
te doen gegrond op 't uiterlijk.
Al die verhalen, dat menschen
met een bepaalde haarkleur,
oogopslag, wenkbrauwboog,
groote ooren, enz. bepaalde
karaktereigenschappen zouden
vertoonen, kan men naar het
Rijk van Larie verbannen. En
dan nog het oordeel, gebouwd
op het handschrift. Wij willen
niets kwaads zeggen van de
wetenschappelijk beoefende
graphologie. Maar haar
beteekenis voor de
karakterstudie is nog
niet zeer overtuigend
gebleken. Het is met
de handschriftkunde
als met de economie.
Over de kleinste klei
nigheden heerscht de
grootste, ruzie. Een
algemeene indruk over
een persoon is met
vrij groote zekerheid
wel uit 't handschrift
af te leiden maar
'n volledig „menschen-
beeld" krijgt men er
zeker niet door.
Thans is een Ber-
lijnsche fotograaf op
het idee gekomen, 'n
tentoonstelling te or-
ganiseeren, waarop hij
verschillende gegevens
voor het vaststellen
van het oordeel over
een persoon en zijn
karakter bijeenbrengt.
Hij zocht van allerlei
beroemdheden op ver
schillend gebied (kun
stenaars, geleerden, schakers, enz.) de meest
karakteristieke foto's bijeen, terwijl hij daarbij
voegde afbeeldingen van hun handen en het
facsimile van hun handteekening. Hij meent,
dat uit zijn verzameling duidelijk blijkt, dat
handen, gelaat, handschrift kenmerkend zijn
voor den persoon, zijn karakter en het leven
dat deze leidt. Inderdaad zijn er frappante
bijzonderheden aan te wijzen, gelijk de lezer
zelf zal opmerken bij het bekijken van onze
foto's.
InzetKiepura's handteekening,
welke duidelijk op muzikaliteit wijst.
Jan Kiepura, bekend operazanger
en filmheld, is de bezitter van deze
krachtige handen.
Conrad Veidt heeft merk -
waardig kleine handen
\De duivelscheblik van Conrad Veith.
InzetEn zoo schrijft hij zijn naam.
Asta Nielsen in een van haar
laatste filmsOnmogelijke Liefde.