De korte krachtige hand van Einstein, van tallooze groeven doortrokken. Het fijne en vluchtige handschrift van den geleerde. Professor Albert Einstein, wiens uiterlijk onmiddellijk den genialen geest verraadt Kiepura aan den arbeid. X.De nerveuze handen van Asta Niel sen, de groote Deensche filmactrice. Inzet: Handschrift van Asta Nielsen. Jen neus anderen kennen hun evenmensch bepaal- Je eigenschappen toe, als zij maar eerst zijn schedel nebben gemeten, de snit van zijn baard hebben nestudeerd, of de rimpels in zijn voorhoofd hebben geteld. Nog anderen zweren bij den druk van de hand, welke hun wordt gereikt. De bekende ferme handdruk zou dan duiden op arbeidzaamheid, op een open karakterhet „slappe handje" op verwijfdheid, doch ook op fijngevoeligheid en begrip voor schoonheid Van al de conclusies, welke er worden getrokken uit deze gegevens, zijn er meestal wel enkele juist, of een beetje juist, en men kan den karakter beschrijvers geen grooter genoegen doen dan te erkennen „dat er wel iets van aan is". Dan zwellen zij van trots en uit hun oogen spreekt een onmisken bare voldoening. Aangezien een mensch een zeer gecompliceerd karakter kan hebben ('t is niet noodzakelijk, dat hij het heeft), is er ook altijd wel iets waar van hetgeen over hem wordt beweerd. Maar dat „iets" is nog niet voldoende voor een karakterbeoordeeling. Hoeveel menschen dragen, als 't ware, geen masker Het kan wel noodzakelijk zijn, dat men vriendelijk moet zijn tegen iemand, dien men veracht. Maar het is voorbarig, daaruit te besluiten, dat de betrokkene een vriendelijk karakter zou hebben. De levensomstandigheden kunnen een goed mensch boosaardig doen lijken terwijl het evengoed mogelijk is, dat een mensch met leelijke karaktertrekken door iedereen voor een edele ziel wordt versleten. Kan men dus al moeilijk besluiten tot 'n oordeel over een karakter uit de hou ding, die 'n mensch aanneemt, nog onvoorzichtiger moet het ongetwijfeld heeten, uitspraken te doen gegrond op 't uiterlijk. Al die verhalen, dat menschen met een bepaalde haarkleur, oogopslag, wenkbrauwboog, groote ooren, enz. bepaalde karaktereigenschappen zouden vertoonen, kan men naar het Rijk van Larie verbannen. En dan nog het oordeel, gebouwd op het handschrift. Wij willen niets kwaads zeggen van de wetenschappelijk beoefende graphologie. Maar haar beteekenis voor de karakterstudie is nog niet zeer overtuigend gebleken. Het is met de handschriftkunde als met de economie. Over de kleinste klei nigheden heerscht de grootste, ruzie. Een algemeene indruk over een persoon is met vrij groote zekerheid wel uit 't handschrift af te leiden maar 'n volledig „menschen- beeld" krijgt men er zeker niet door. Thans is een Ber- lijnsche fotograaf op het idee gekomen, 'n tentoonstelling te or- ganiseeren, waarop hij verschillende gegevens voor het vaststellen van het oordeel over een persoon en zijn karakter bijeenbrengt. Hij zocht van allerlei beroemdheden op ver schillend gebied (kun stenaars, geleerden, schakers, enz.) de meest karakteristieke foto's bijeen, terwijl hij daarbij voegde afbeeldingen van hun handen en het facsimile van hun handteekening. Hij meent, dat uit zijn verzameling duidelijk blijkt, dat handen, gelaat, handschrift kenmerkend zijn voor den persoon, zijn karakter en het leven dat deze leidt. Inderdaad zijn er frappante bijzonderheden aan te wijzen, gelijk de lezer zelf zal opmerken bij het bekijken van onze foto's. InzetKiepura's handteekening, welke duidelijk op muzikaliteit wijst. Jan Kiepura, bekend operazanger en filmheld, is de bezitter van deze krachtige handen. Conrad Veidt heeft merk - waardig kleine handen \De duivelscheblik van Conrad Veith. InzetEn zoo schrijft hij zijn naam. Asta Nielsen in een van haar laatste filmsOnmogelijke Liefde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 5