Beveland s Zal de Noord- Op den steiger te Kortgene worden de goederen voor N.- Beveland gelost om verder over 'teiland te worden geëxpedieerd uitbreiding verbonden zouden zijn. Er is hier sprake van een urgente noodzakelijkheid, en het strekt tot voldoening, dat deze als zoodanig wordt gevoeld. Men mag voorts aan nemen, dat Gedeputeerde Staten het minder wen- schelijke van dezen toe stand ook wel hebben ingezien. Immers, het voteeren van een bedrag ad f 3000 voor een onder zoek naar de mogelijkheid van practische verwer kelijking dezer plannen wijst duidelijk in deze richting. Het valt ook niet te verwonderen, dat Gede puteerde Staten eerst deze actie van particulieren hebben afgewacht 1 Er wordt in dezen tijd zoo veel en door zoovelen gevraagd, dat men wel oppast, slapende honden wakker te maken. Trouwens, het moet gezegd, dat een dergelijk ingrijpend plan zeker wel vooraf van alle zijden mag worden bezien. Uiteraard kan het niet voetstoots worden aan vaard, en is 't gewenscht, dat ook de bezwaren, Vrachtauto's halen de goederen. Het gedoe op en om den steiger is toch wel aantrekke lijk en voor de wachtenden een welkome afwisseling. De kapitein van de veerboot overziet van zijn hooge standplaats alles en zorgt, dat de reis vlot verloopt. Gelijk misschien nog niet algemeen bekend is, wordt in Noord-Beveland sinds ruim een jaar hard gewerkt voor de totstandkoming van een brug, welke dit eiland een vaste en gemakke lijke verbinding zal geven met Zuid-Beveland en aansluiting op het doorgaand verkeer. Terecht is de actie, door het Noord-Bevelandsch Nieuwsblad met kracht gevoerd, overgenomen door een uitgebreid, permanent comité, dat begonnen is zich met een rij van klachten en grieven te wenden tot Gedeputeerde Staten. In feite moet ook gezegd worden, dat de Noord- Bevelanders op dit punt behooren tot de mis- deelden. Niet alleen, dat de veerkosten veel te hoog zijn, en dat 't o.i. niet gerechtvaardigd is, andere, nood lijdende diensten in Zeeland te dekken met het surplus, dat dit veer oplevert, maar bovendien is het aantal diensten veel te gering. Daarbij komen nog andere inconveniënten, zooals het ont breken van een behoorlijk wachtlokaaltje op de steigers, enz. Hoewel kortelings een nieuwe boot in de vaart is gebracht, die vrijwel voldoet, blijft er aan den huidigen toestand te veel ongemak verbonden. Men vergete niet, dat hier sprake is van de eenigste verbinding, welke voor den Noord-Bevelander middel vormt tot eenige belangrijke deelname aan het verkeer. Ons dunkt, dat in een dergelijk geval dan ook niet te veel de nadruk behoort te worden gelegd op de kosten, welke eventueel aan verbetering en

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 8