Beveland s
Zal de Noord-
Op den steiger te Kortgene
worden de goederen voor N.-
Beveland gelost om verder over
'teiland te worden geëxpedieerd
uitbreiding verbonden
zouden zijn. Er is hier
sprake van een urgente
noodzakelijkheid, en het
strekt tot voldoening, dat
deze als zoodanig wordt
gevoeld.
Men mag voorts aan
nemen, dat Gedeputeerde
Staten het minder wen-
schelijke van dezen toe
stand ook wel hebben
ingezien. Immers, het
voteeren van een bedrag
ad f 3000 voor een onder
zoek naar de mogelijkheid
van practische verwer
kelijking dezer plannen
wijst duidelijk in deze
richting.
Het valt ook niet te
verwonderen, dat Gede
puteerde Staten eerst deze
actie van particulieren
hebben afgewacht 1 Er
wordt in dezen tijd zoo
veel en door zoovelen
gevraagd, dat men wel
oppast, slapende honden
wakker te maken.
Trouwens, het moet
gezegd, dat een dergelijk
ingrijpend plan zeker wel
vooraf van alle zijden
mag worden bezien.
Uiteraard kan het niet
voetstoots worden aan
vaard, en is 't gewenscht,
dat ook de bezwaren,
Vrachtauto's halen de goederen.
Het gedoe op en om den
steiger is toch wel aantrekke
lijk en voor de wachtenden
een welkome afwisseling.
De kapitein van de veerboot overziet van zijn hooge standplaats
alles en zorgt, dat de reis vlot verloopt.
Gelijk misschien nog niet algemeen bekend is,
wordt in Noord-Beveland sinds ruim een jaar
hard gewerkt voor de totstandkoming van
een brug, welke dit eiland een vaste en gemakke
lijke verbinding zal geven met Zuid-Beveland en
aansluiting op het doorgaand verkeer.
Terecht is de actie, door het Noord-Bevelandsch
Nieuwsblad met kracht gevoerd, overgenomen door
een uitgebreid, permanent comité, dat begonnen
is zich met een rij van klachten en grieven te
wenden tot Gedeputeerde Staten.
In feite moet ook gezegd worden, dat de Noord-
Bevelanders op dit punt behooren tot de mis-
deelden.
Niet alleen, dat de veerkosten veel te hoog zijn,
en dat 't o.i. niet gerechtvaardigd is, andere, nood
lijdende diensten in Zeeland te dekken met het
surplus, dat dit veer oplevert, maar bovendien
is het aantal diensten veel te gering. Daarbij
komen nog andere inconveniënten, zooals het ont
breken van een behoorlijk wachtlokaaltje op de
steigers, enz.
Hoewel kortelings een nieuwe boot in de vaart
is gebracht, die vrijwel voldoet, blijft er aan den
huidigen toestand te veel ongemak verbonden.
Men vergete niet, dat hier sprake is van de eenigste
verbinding, welke voor den Noord-Bevelander
middel vormt tot eenige belangrijke deelname aan
het verkeer.
Ons dunkt, dat in een dergelijk geval dan ook
niet te veel de nadruk behoort te worden gelegd
op de kosten, welke eventueel aan verbetering en