sche br ug er komen welke aan 'He uitvoering van een dergelijk plan verbonden zijn, onder oogen worden gezien. Tegen het plan is b.v. reeds aangevoerd, dat het zeer groote bedrag, het welk de uitvoering van dit werk zal kosten, niet evenredig zal zijn aan het aantal profiteeren- den, dat met zoo groot verlangen naar de tot standkoming van een brug uitziet. In zekeren zin is dit ook wel juist, maar het gaat hier niet dadelijk om rendabiliteit, maar om een algemeene behoefte van een bepaald deel van ons gewest. En wanneer men de zaak uit laatst genoemd oogpunt wil be zien, moet gezegd worden, dat de kosten ten deze niet de belangrijkste rol kunnen spelen. Hier geldt het een an dere kwestie dan b.v. de En de wachtenden op den steiger trekken alleen in den winter maar een leelijk gezicht, als het wat lang duurt. De veerboot is aan. Eerst komen de passagiers, die zich hnistoe spoeden. VRIJDAG 15 JUNI 1934 Overzicht van de Zandkreek tusschên de steigers van Wolfaartsdijksche Veer en Kortgene. Op den achtergrond Noord-Beveland, dat door een brug naar Zuid-Beveland uit zijn isolement geheel zou zijn bevrijd. lijdensgeschiedenis van deZuid-Bevelandsche locaal- spoor, die per saldo in het geheel niet in een be hoefte bleek te voorzien. Heeft men echter het vooruitzicht, dat een brug- verbinding binnen afzienbaren tijd tot stand zal komen, wat geenszins uitgesloten is, dan zal men overigens toch rekening moeten houden met het feit, dat, ondanks allen goeden wil van betrokken autoriteiten, het veer de eerste jaren zijn dienst nog wel zal moeten bewijzen. Het zou o.i. dan ook niet overbodig zijn, indien het comité het mede als zijn taak wilde beschou wen, bij Gedeputeerde Staten aan te dringen op veranderingen in den huidigen dienst, welke aan de voornaamste gebreken en tekortkomingen een einde maken. De brugverbinding als zoodanig zou niet alleen van belang zijn voor Noord-Beveland, maar in het bijzonder ook voor Schouwen. Indien de brug er mocht komen, zou een belang- Aan den overkant. De autobus neemt passagiers en vracht over. rijke bekorting van den beotdienst Zierikzee- Katscheveer enz. wellicht mogelijk worden. Het is merkwaardig, dat de gedachte aan een verande ring in dezen dienst met Colijnsplaat als eindhaven van de zijde van een leek moest komen. Te meer, waar genoemde dienst met een niet onaanzienlijk tekort werkt, had deze mogelijkheid o.i. eerder onder het oog kunnen worden gezien. Hoe dit zij, we hopen, dat deze kwestie niet op de lange baan zal komen. Waar de Noord-Beveland- sche bevolking het werk van het comité naar vermogen steunt, is dit gevaar vrij denkbeeldig. In hoofdzaak zal het neerkomen op het vinden van de bronnen, die de practische uitvoering moge lijk maken. Waar echter het Rijk inzake bruggen bouw reeds zooveel in exploitatie heeft, en nog meer op het program heeft staan, kon Zeeland zoo lang zamerhand ook wel eens aan de beurt komen. Te meer, waar tot op heden nog weinig groote werken in werkverschaffing zijn verricht, en de in Zeeland ook steeds toenemende werkloosheid in de uit voering van het plan een belangrijke bestrijdster zou vinden. ,v. Br.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 9