HET EROEP GEVAARLDKI TP* Verzekeringsmaatschappijen rangschikken ver schillende beroepen onder de rubriek „ge vaarlijk", een rubriek waarin de.betalers van de hoogste premies worden genoteerd, maar er zijn ook beroepen, die heelemaal niet in de boeken der verzekeringsmaatschappijen voorkomen. Een van die beroepen is dat van „schutter" 't wordt in ons land niet uitgeoefend, omdat er hier geen werk voor is, want schutter kan men alleen zijn in streken, waar olie gewonnen wordt. Velen kiezen het beroep niet, want het vereischt een groote vakkennis, een speciale handigheid en een meer dan gewone koelbloedigheid en dan blijft er nog zooveel risico over, dat het geen wonder is, dat de schutters niet verzekerd worden. Zij gaan dagelijks om met nitro-glycerine, een stof die nog veel gevaarlijker is dan dynamiethun salaris is zeer hoog, hetgeen hen in staat stelt ieder jaar een flinke som te beleggen in een verzekering, welke zij onderling gesticht hebben. Wanneer er op een olieterrein een nieuwe bron wordt geboord, gebeurt het soms, dat de boor onwrikbaar vastklemt, doordat een gedeelte van den wand is ingestort soms ook wordt de olie, diep in den grond, van de pas geboorde leiding gescheiden door een grondlaag, waar de olie niet doorheen kan dringen, of is de leiding verstopt geraakt door verschuivingen onder den grond. In die gevallen wordt de schutter ontboden, die door een ontploffing de olie weer vrij maakt. Ik had als boormeester reeds enkele keeren ken nis gemaakt met een schutter, wanneer een van onze bronnen in Oklahoma moest worden „los geschoten", maar evenals bijna iedereen in de petroleumindustrie had ik het werk zelf nooit van nabij gezien. Zoodra de schutter arriveert, blijft iedereen op flinken afstand van de bron, waar het riskante werkje moet worden uitgevoerd. Doch op een dag, dien ik niet van ganscher harte als goed kan aanduiden, ontving ik een brief van de directie, dat ik practische ervaring moest opdoen in het „schieten" van bronnen in 't eerst had ik veel zin om een hartigen brief terug te schrijven, om den heeren, die gemakkelijk aan een bureau zaten en daar hun geld verdienden, te vragen dat ze het mij maar eens moesten voordoen maar na een half uur vond ik het toch verstandiger, om een anderen brief te schrijven, en wel aan de firma, die in onze bronnen altijd het ontploffingswerk deed. Veel te gauw naar mijn zin kwam er antwoord, dat ik door den schutter Lyman, ergens in Texas, i.iet alle liefde in de geheimen van het riskante Boortorens 'in Oklahoma, geïllumineerd ter ge legenheid van een olie-mdustrietentoonstelling. DOOR J. CLARKE vak zou worden ingewijd ik kon drie maanden dienst doen als zijn assistent. Aldus stapte ik den volgenden dag op den trein, met het gevoel dat ik niet bepaald een plezierreisje ging maken, en kwam na een verschrikkelijke reis midden in Texas aan, in Truby, een onordelijke verzameling van huizen, kroegen, winkels en ban ken, een goed voorbeeld van een klein dorp, dat in een jaar tijds tot een stad van 60.000 inwoners is uitgegroeid, zoodra de ontdekking van olie in de buitenwereld is bekend geworden. De schutter ontving me hartelijk, ofschoon ik er eigenlijk kwam om zijn concurrent te worden, en bood me dadelijk een kamer in zijn woning aan, hetgeen ik graag accepteerde ik had n.l. hier en daar in de „stad" een gebouw gezien, dat de eigenaar als hotel betitelde, maar dat mij geen lust gegeven had, om een dergelijke inrichting ook van binnen te bekijken, laat staan er te eten en te slapen. Lyman's vrouw had me een heerlijk maal bereid en een zacht bed voor mij klaargemaakt, maar hoe moe ik was van de reis, ik sliep weinig, want haar man had me verteld, dat hij den volgenden dag twee bronnen moest „schieten", en het vooruit zicht, dat ik die gevaarlijke expeditie zou mee maken, stemde me lichtelijk zenuwachtig. De eenige troostende gedachte was, dat ik toch hier naar het werk gekomen was, en dat ik er nu ook hoe eerder hoe liever mee kon beginnen. De eerste reis zou wel de ergste zijn wie weet hoe gauw ik aan de riskante ondernemingen zou wennen. Ik werd vroeg gewekt Lyman stond reeds klaar met zijn auto, een wagentje met een grooten, vierkanten koffer achter de zitplaatsen in den koffer waren een aantal vakjes gemaakt, met een zachte stof gevoerd, waarin de blikken nitro glycerine precies pasten. Zijn magazijn stond op een afstand van enkele K-M. buiten de stad - natuurlijk werd het gevaarlijke goedje niet in de bebouwde kom bewaard omgeven door een groot hek met prikkeldraad een met ijzer beslagen deur, voorzien van een geheim slot, sloot den toe gang af. Het was noodig gebleken sterke beveili gingsmaatregelen te nemen, omdat nu en dan nitro-glycerine was gestolen, hetgeen door ongun stige elementen bij stakingen e.d. was gebruikt in handen van misdadigers was de stof te gevaar lijk, om ze niet veilig in sterke schuilplaatsen op te bergen. Toen ik de bergplaats binnentrad, die het licht No. 4 alleen uit de deuropening ontving, viel het mij op, dat het er zeer koel was mijn leermeester legde mij uit, dat de temperatuur kunstmatig laag werd gehouden, omdat er anders in den zomer gevaar op ontploffing bestond. Op -den grond en op plan ken langs den wand stonden lange rijen blikken met nitro-glycerine en lange, smalle tinnen hulzen met een handvat aan het boveneinde. De bussen pasten in deze hulzen ze werden er in geplaatst in een hoeveelheid-, die voor een bepaalde bron noodig was, in de buis neergelaten en daarna tot ontploffing gebracht. Op Lyman's aanwijzing droeg ik de bussen naar den auto en plaatste ze voorzichtig in de vakjes van den koffer de hulzen werden vastgebonden in een rek op de treeplank, en daarna kon de reis beginnen. Het ging me veel te vlug, reeds op den gladden betonweg, maar vooral later op het onge lijke weggetje naar de oliebronnen, waar men sedert kort aan het werk begonnen was. Angstig keek ik telkens naar den snelheidsmeter, die ongeveer 60 K-M. aanwees, totdat Lyman het merkte en minder gas gaf. „Ik dacht er niet aan, dat u voor 't eerst meegaat," zei hij glimlachend. Bij den boortoren wachtten de ingenieurs en enkele werklieden ons op wij hoorden dat men met boren tot de olie was doorgedrongen, maar dat een grondverschuiving scheen opgetreden te zijn, waardoor de olie niet de buis kon bereiken. De diepte bedroeg 1445 M. volgens den ingenieur, maar Lyman wilde het werk niet beginnen, vóór hij zelf de diepte gemeten had op zijn aan wijzing vierde ik de hei met het ijzeren meetlint, waaraan hij een gewicht van 10 KG- had gebonden. Toen het lint, waarop de lengte bij iederen M. is aangegeven, 1446 M. aanwees, liet Lyman het op- en neerhalen en langzaam dalen, tot hij voelde, dat het gewicht den bodem aanraakte het boorgat was 1448 M. diep. Terwijl ik het lint weer op de lier wond, haalde Lyman de blikken nitro-glycerine uit den auto, dien hij honderd meter verder had geparkeerd bij deze eerste expeditie mocht ik hem nog niet helpen bij het vervoer. Het einde van het meetlint bond ik aan een van de hulzen, die ik tot aan den kop in het boorgat liet zakken, en toen kwam het gevaarlijkste werkje. Een voor een opende Lyman de blikken en stortte voorzichtig den inhoud in de hulsik stond er doodsbleek en trillend bij, ieder oogenblik verwachtend een knal te hooren en in de lucht geslingerd te worden. De ingenieurs en de werklieden herinnerden zich plotseling, dat zij ergens anders nog werk hadden maar ik zag dat dit werk hierin bestond, dat zij zich op een veiligen afstand terugtrokken en vandaar ons werk gadesloegen. Nadat de huls met den inhoud van twaalf blikken was gevuld en de draden voor de electrische ont steking waren bevestigd, moest ik weer, heel voor zichtig, de lier afdraaien tot 1440 M. ik begreep nu waarom Lyman zoo nauwkeurig de diepte gemeten had, want de huls zelf was zes meter lang en moest op den bodem van het boorgat rusten. De laatste twee meter vierde Lyman zelf, c.M. voor c.M., totdat de bodem was bereikt. Eerst moesten nu de leege blikken naar den auto terug gebracht worden, waarbij Lyman mij op het hart drukte, ze even voorzichtig te behandelen als de volle toen ging hij terug en drukte op den knop van het electrische ontstekings-apparaat. Heel flauw hoorden we een doffen slag, en even daarna een puffend, borrelend geluid de olie was vrij. Inderdaad, toen de werklieden naar den toren terugkeerden en voorzichtig de afsluiting van de leiding gedeeltelijk verwijderden, spoot er een donker straaltje olie uit. Weer maakte ik 'n angstigen rit, weer maakte ik bange oogenblikken door bij de tweede boor, die we moesten „schieten" volkomen uitgeput reed Lyman me 's middags naar Truby terug, 't Liefst wilde ik dadelijk gaan slapen, maar de leege blikken moesten eerst nog naar het magazijn ge bracht worden. Wij stapelden ze op een flinken afstand van het gebouwtje op hij stuurde mij terug naar den auto, trok een revolver en vuurde op de blikken. Met een knal schoten de bussen in de luchttoen ik ging kijken, zag ik dat de kracht van de weinige achtergebleven nitro-glycerine in de bussen voldoende was geweest, om een gat van twee meter in den grond te slaan. Bijna iederen dag reed ik met Lyman uit om

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 20