BEDEVAART IN TIBET mm® In de pelgrimsstad worden namaak-menschenoffers gebracht; tijdens de godsdienstige feesten worden als menschen verkleede poppen door de priesters met messen verscheurd en later verbrand. In de Lamakloosters staan groote beelden van Boedha, zoo hoog, dat er met twee of drie verdiepingen altaren en offertafels om heen zijn gebouwd Bij het overschrijden van een bergpas richt een der pelgrims een klein „gebeds monument" van rotsblokken op. dat de booze geesten moet tegenhouden De Tibetanen ondernemen op Re- regelde tijden pelgrimstochten naar de stad van den Dalaï Lama, hun geestelijk opperhoofd, naar andere heilige plaatsen, naar groote Lama kloosters, naar een heiligen berg, enz., waar zij offers brengen en aan groote godsdienstige feesten deelnemen. In dit land, dat nog het geheimzinnigste ter wereld is, zijn deze bedevaarten nog lange, on gemakkelijke reizen, zooals ze in Europa voor tien eeuwen gemaakt werden, voetreizen natuurlijk, die dagen, soms weken duren, door ontoegankelijke gebieden en gevaar lijk bergland, door groote ijsvelden en door rotsachtig terrein, waar niet het smalste paadje gebaand is. Het is dan ook geen uitzondering, dat de pelgrims hun doel niet be reiken lastdieren, en ook dikwijls menschen bezwijken onderweg van gebrek in sneeuw- en zandstormen, van uitputting op de moeilijke reis, waaraan gevaren en moeilijkheden verbonden zijn, welke wij ons moeilijk kunnen voorstellen. Een luguber bewijshoe moeilijk en ge vaarlijk een bedevaart in Tibet soms is een uitgeput lastdier is door de karavaan achtergelaten, gestorven en ten prooi gevallen aan de roofvogels. De Guru, overste van een Lama-klooster in Ladak. Een kamp van bedevaartgangers in het hooggebergte van Tibet.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 7