wegen
m 't Zeeuwsche land
\\xC
WÊKBBm
De moderne bceede heirbaan door het Zeeuwsche land in de nabijheid van Kruiningen.
Ben fraai weggedeelte
onder Rilland
Als men 'n autotocht maakt door dat gedeelte
van ons land, dat door de Zeeuwen Holland
wordt genoemd, dan wordt men getroffen
door het groote aantal volmaakte wegen, dat het
rijden tot een feest maakt. Geen sprake van ge-
hobbel en gebobbel, geen sprake van wijken over
zachte bermen, geen sprake van slinksche zijwegen,
die den rijder voor onverwachte hindernissen plaat
sen. Een breede hoofdweg met een baan voor uit
wijken, en daarnaast behoorlijke fietspaden. Een
doorgaand verkeer wordt op deze wijze mogelijk.
Nauwelijks echter bereikt men de grens van
Zeeland, of de ellende begint.
Dat is te zeggen de nieuwe verkeersweg over
Zuid-Beveland voldoet aan alle moderne eischen,
en is een waar juweel. Dorpen worden afgesneden,
gevaarlijke bochten vermeden. Kaarsrecht voert
deze heirbaan den autorijder in korten tijd naarz'n
bestemming. Wie dezen weg in de buurt van Krab-
bendijke en Rilland bekijkt, krijgt waarlijk een
Aan de verdere verbetering
van de route Bergen-op-
ZoomVlissingen wordt
met zeer veel haast gewerkt.
Aan den weg naar Katsche Veer
wordt thans met man en macht
gewerkt voor de hoog noodige
verbeteringen.(Wilhelminadorp)
Men kan aanvoeren, dat een ieder hiervan op de
hoogte is, en dat zal ook wel zoo zijn. Daarover
willen we dan ook niet spreken, maar we willen wel
spreken over een wanbegrip, dat we veelal aan
treffen, en dat verbetering van onze wegen in den
weg staat. Men gaat namelijk veelal van het stand
punt uit, als zouden de wegen, welke groote steden
met elkaar verbinden, de eenige hoofdwegen zijn,
de wegen voor het z.g. doorgaand verkeer, die het
allereerst voor verbetering in aanmerking komen.
Maar men vergeet, dat de wegen, welke in Hol
land als secundair of tertiair worden beschouwd,
in Zeeland veelal primair moeten heeten, omdat zij
de eenige verbindingsmogeiijkheid vormen. Het
standpunt, dat in deze door velen wordt inge
nomen, is dan ook al even onjuist als dat wat ten
opzichte van de veerverbindingen wordt ingenomen.
Hierbij spreekt men ook altijd van rendabiliteit,
en o.i. mag deze in het geheel niet in het geding
komen, omdat de veerverbindingen ook weer de
eenige verbindingsmogelijkheid vormen.
Het is billijk, dat de lasten, welke aan deze ver
bindingen verbonden zijn, gedragen worden door
het geheel, en niet door de categorieën, welke ervan
gebruik maken. Deze toestand is niet billijk, en de
hooge tarieven, waarover wij reeds meermalen
schreven, staan een behoorlijk gebruik in den weg.
Hetzelfde geldt voor de wegen. Wie buiten Zee
land in ons land reist, dien zal dadelijk het groote
indruk van groote moderniseering, waartoe ook
een heel aardige afspanning het hare bijdraagt.
Maar verder Zeeland Onze wegen zijn afschu
welijk, ze zijn niet slechts minder goed, ze zijn voor
'n groot deel niet te berij
den zdnder levensgevaar.