Primitieve tenten dienen den arbeiders tot dag- en nachtverblijf DOO AUTOWEGEN WOESTIJNEN Duizenden inlanders werken dag en nacht aan het nieuwe autowegennet Arabische jongens zorgen voor het transport der stukgeslagen keisteenen. Tot de voornaamste onderdeelen van ieder modern kolonisatieplan behoort de aanleg van autowegen. Zij vormen een mogelijkheid tot verbinding bij uitnemendheid tusschen de kust en het achterland, tusschen hoofdsteden en moei lijk bereikbare plaatsen in gebergten of in moeras sige streken. Zoo ook in Lybië, de Italiaansche kolonie, waar de bekende maarschalk Balbo het gouverneurschap vervult. Tot nu toe bevonden zich goede wegen alleen langs de kusten. Zij waren niet langer dan 100 tot 150 K.M. Doch thans heeft men het plan opgevat en met de uitvoering ervan is men reeds flink gevorderd om deze enkele hoofdwegen naar de verschillende oasen in de woestijn te vertakken. Voor het goederen- en warentransport uit het achterland zijn goede autowegen naar de kust onmisbaar. Export van eenige beteekenis is niet denkbaar, indien het vervoer moet plaats hebben over de karavaanwegen, waar kameelen en muil ezels op onvoldoende snelle wijze de producten vervoerden. Een net van autowegen moet, als het ware, over Lybië worden uitgespreid en Tripolis is het knooppunt, waar alle koorden samenkomen. De economische positie van Lybië hoopt men door dezen grootschen wegenaanleg aanmerkelijk te verbeteren. De arbeidskrachten, die aan den wegenbouw medewerken, zijn zeer goedkoop. Arabieren, Berbers en Negers ontvangen een, naar onze begrippen, slechts gering loon. Waar levens behoeften en kosten van levensonderhoud echter veel geringer zijn dan in Europa, kan het niet verwonderen, dat, door duizenden inboorlingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 4