Primitieve tenten dienen den arbeiders tot dag- en nachtverblijf
DOO
AUTOWEGEN
WOESTIJNEN
Duizenden inlanders werken dag en
nacht aan het nieuwe autowegennet
Arabische jongens zorgen voor het
transport der stukgeslagen keisteenen.
Tot de voornaamste onderdeelen van ieder
modern kolonisatieplan behoort de aanleg van
autowegen. Zij vormen een mogelijkheid tot
verbinding bij uitnemendheid tusschen de kust
en het achterland, tusschen hoofdsteden en moei
lijk bereikbare plaatsen in gebergten of in moeras
sige streken. Zoo ook in Lybië, de Italiaansche
kolonie, waar de bekende maarschalk Balbo het
gouverneurschap vervult.
Tot nu toe bevonden zich goede wegen alleen
langs de kusten. Zij waren niet langer dan 100 tot
150 K.M. Doch thans heeft men het plan opgevat
en met de uitvoering ervan is men reeds flink
gevorderd om deze enkele hoofdwegen naar de
verschillende oasen in de woestijn te vertakken.
Voor het goederen- en warentransport uit het
achterland zijn goede autowegen naar de kust
onmisbaar. Export van eenige beteekenis is niet
denkbaar, indien het vervoer moet plaats hebben
over de karavaanwegen, waar kameelen en muil
ezels op onvoldoende snelle wijze de producten
vervoerden. Een net van autowegen moet, als het
ware, over Lybië worden uitgespreid en Tripolis
is het knooppunt, waar alle koorden samenkomen.
De economische positie van Lybië hoopt men
door dezen grootschen wegenaanleg aanmerkelijk
te verbeteren. De arbeidskrachten, die aan den
wegenbouw medewerken, zijn zeer goedkoop.
Arabieren, Berbers en Negers ontvangen een, naar
onze begrippen, slechts gering loon. Waar levens
behoeften en kosten van levensonderhoud echter
veel geringer zijn dan in Europa, kan het niet
verwonderen, dat, door duizenden inboorlingen