mws
No. 25
VRIJDAG 16 NOVEMBER 1934
773
Ook op proore schepen heeft men moeite gedaan
zoodanige voorstellingen te schilderen, die zich
bij de gedachten der reizigers aansluiten.
genoemde opvatting hun ontstaan danken. Lang
zamerhand, aldus hoopten de vervaardigers, zou
den de menschen weer aandacht krijgen voor de
kunst, als er eerst maar „contact" was gemaakt.
Daarom schilderden zij bevattelijke voorstellingen,
kwamen tot een „kunst, die iedereen begrijpt".
In het land van Salzburg schilderde iemand op
den buitenkant van het plaatselijke postkantoor
de bezigheden, die men zooal in een dergelijk ge
bouw verricht, als postzegels koopen, telefoneeren,
rente halen, enz.
In de stationshallen van den ondergrondschen
spoorweg te Londen beeldde een schilder scènes
af uit het kantoorleven hij liet de menschen zien
hoe zij staan en doen in winkels, enz.
Iedereen bekijkt en begrijpt zulk soort schilde
ringen, maar of men op deze manier interesse wekt
voor de kunst in het algemeen, lijkt nogal twijfel
achtig.
Kantoorleven: een origineele wandschildering ~in het Londensche ondergrond station.
■Ï7//VWV
Muurschilderingen aan den wand
van *n ambachtsschool te Salzburg.
STF-PHEN BONE
een fresco aan een
den ondergrondschen
spoorweg te Londen.
Winkelen
der halten
het misverstand en worden de
kloven overbrugd. Of deze re
deneering juist is, moet de intel
ligente lezer maar voor zich uit
maken, en eveneens hoe groot
de kunstwaarde is van de hier
nevens gereproduceerde schil
derijen, welke aan de zooeven