EERST HOOREN, DAN SPELEN LEEREN
Hulpmiddelen bij het eerste piano-onderwijs.
De eerste beginselen van het maatslaan.
Noten schrijven.
Noten lezen.
Het muziek-onderwijs heeft vooral in de laatste jaren, evenals bijna
alle andere takken van onderwijs, een grondige verandering van
methoden ondergaan. Het „inpompen" van meer of minder moeilijke
stukjes, zonder dat de leerling ook maar iets afwist van den bouw van
een muzikalèn zin en van de teekens, die in een muziekstuk voorkomen,
heeft afgedaan. Het geestdoodende oefenen, zonder dieper begrip, heeft
plaats gemaakt voor een gezondere methode: men leert eerst zien en
hoore'n, en dan pas komt het spel zelf. De kinderen moeten allereerst
vertrouwd raken met het notenbeeld en den klank. Ze beginnen dus met
noten te schrijven, en deze te associeeren met hun klank, zoodat ze ten
slotte, uitgaande van een bepaald beginpunt, eiken gehoorden toon op het
Het piano-klasje van vier. Zus maakte .daar" een fout!"