EERST HOOREN, DAN SPELEN LEEREN Hulpmiddelen bij het eerste piano-onderwijs. De eerste beginselen van het maatslaan. Noten schrijven. Noten lezen. Het muziek-onderwijs heeft vooral in de laatste jaren, evenals bijna alle andere takken van onderwijs, een grondige verandering van methoden ondergaan. Het „inpompen" van meer of minder moeilijke stukjes, zonder dat de leerling ook maar iets afwist van den bouw van een muzikalèn zin en van de teekens, die in een muziekstuk voorkomen, heeft afgedaan. Het geestdoodende oefenen, zonder dieper begrip, heeft plaats gemaakt voor een gezondere methode: men leert eerst zien en hoore'n, en dan pas komt het spel zelf. De kinderen moeten allereerst vertrouwd raken met het notenbeeld en den klank. Ze beginnen dus met noten te schrijven, en deze te associeeren met hun klank, zoodat ze ten slotte, uitgaande van een bepaald beginpunt, eiken gehoorden toon op het Het piano-klasje van vier. Zus maakte .daar" een fout!"

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 4