CirsJM: Van lossen en laden. Toen Jonas in den tvalvisch zat." Men bespaarde zich dan den bouw van een nieuwe brug, de brugwachtersfunctie kon worden opge heven, doch er blijft ondanks dat een ongedekt bedrag van f 90.000. Voor de werkverschaffing krijgt Goes bitter weinig vergoed van het Rijk, dus het tekort zou weer heelemaal op de toch reeds zoo zwaar be laste burgerij komen drukken. Hiervan zijn B. en W. huiverig. En al waren zij dat niet, dan zouden Ge deputeerde Staten allicht een streep door de re kening halen. Oogenschijnlijk staan de kansen van de pro dempers er niet zoo gunstig voor. Hierin zou een wending ten goede komen, wanneer men een sub sidie van het Wegenfonds of een voorschot uit het Werkfonds (het 60-millioen-fonds) kon krijgen. Deskundigen, wien wij dit vroegen, schudden het hoofd en zeiden alleen, dat het.een lange weg naar Tipperary is Volledigheidshalve willen we nog meedeelen, dat gemeentewerken er nog aan heeft gedacht, de kadebrug te vervangen door een dam met be perkten doorlaat voor heel kleine vaartuigen, waarmee de roei- en zeilsport beoefend wordt. Men wilde dan de kade uitbreiden met een trottoir, dat steunde op in de haven geplaatste betonnen palen. Onder die origineele overkapping zouden de bootjes en scheepjes dan gemeerd kunnen worden. feder weet wel, wat er allemaal op 'n kade ge lost kan worden na dit artikel zal men, naar wij hopen, ook inzien, wat er allemaal aan een kade vast kan zitten I RENIER RUVELT. No 30 VRIJDAG 21 DECEMBER 1934 Schaftuur. Even tijd voor een filmghmlach. Morgenmist en morgenrust. Kade-hoekje met vischafslag. van het publiek zich eehigszins van de kade en omgeving afgewend om de lastige verkeers- toestanden mijdt het „gerij" eveneens de kade en de bewoners voelen zich nu 'n tikje veron achtzaamd. Werp de kade dicht, roepen zij andermaal, maak een parkeerterrein van de havenkom en wij trekken weer menschen. Tot zoover het publiek. Hoe staat het ge meentebestuur nu tegen over het vraagstuk Hoewel de kunstzin ïige bezwaren wel degelijk aangevoeld worden, zou den deze uiteindelijk toch geen blijvende belemme ring zijn, indien de mid delen, de geldmiddelen n.l. voor demping, te be komen waren. Van bestuurszijde ziet men de gegrondheid van In veilige haven uitzicht" voor de omwonenden is. We behoeven daar niet dieper op in te gaan. Dan is er ook nog het brugprobleem. Die kade- brug ligt in den hoofdverkeersweg GoesKatsche- veer en is een bouwvallig, ouderwetsch monster. De chauffeurs noemen haar „de brug der zuchten". De groote bussen kunnen niet eens rechtstreeks van de kade af er op rijden, doch moeten allerlei manoeuvres maken om er op indirecte wijze over te sukkelen. Werp de kade dicht, roept men nu, en men bespaart een nieuwe brug. Er zijn nog meer grieven. Doordat de eigenlijke winkelstraten zich meer in de nabijheid van de Groote Markt zijn gaan vormen, heeft „de loop" de klachten en de billijkheid van de geopperde wenschen in. Men wil zich niet krampachtig vast hechten aan het bestaande, alleen om aesthetische motieven vooral ook niet, omdat het, nu de sche pen van lieverlee grooter worden, af en toe reeds blijkt, dat de z.g. zwaaihaven te klein van afme tingen is. Zat er aan de demping niets anders vast dan het dichtwerpen der kom, het zou heel spoedig ge beuren, temeer, wijl de directeur van gemeente werken reikhalzend uitziet naar objecten voor de werkverschaffing. De moeilijkheid is echter, dat voor het scheep vaartverkeer een nieuwe aanlegplaats en een nieuwe zwaaihaven noo- dig blijven. Ver van de stad verwijderd mag een en ander niet zijn en dicht bij de stad zijn de terreinen allemaal in bezit van particulieren, die natuurlijk een behoor lijken prijs voor hun eigendom verlangen. Ruw geschat meent gemeentewerken, dat er met demping van de kade, aankoop van grondman- leg van nieuwe kademu ren en het uitgraven van een nieuwe havenkom f150.000.— gemoeid is.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1934 | | pagina 9