CirsJM:
Van lossen en laden. Toen Jonas in den tvalvisch zat."
Men bespaarde zich dan den bouw van een nieuwe
brug, de brugwachtersfunctie kon worden opge
heven, doch er blijft ondanks dat een ongedekt
bedrag van f 90.000.
Voor de werkverschaffing krijgt Goes bitter
weinig vergoed van het Rijk, dus het tekort zou
weer heelemaal op de toch reeds zoo zwaar be
laste burgerij komen drukken. Hiervan zijn B. en W.
huiverig. En al waren zij dat niet, dan zouden Ge
deputeerde Staten allicht een streep door de re
kening halen.
Oogenschijnlijk staan de kansen van de pro
dempers er niet zoo gunstig voor. Hierin zou een
wending ten goede komen, wanneer men een sub
sidie van het Wegenfonds of een voorschot uit het
Werkfonds (het 60-millioen-fonds) kon krijgen.
Deskundigen, wien wij dit vroegen, schudden het
hoofd en zeiden alleen, dat het.een lange weg
naar Tipperary is
Volledigheidshalve willen we nog meedeelen, dat
gemeentewerken er nog aan heeft gedacht, de
kadebrug te vervangen door een dam met be
perkten doorlaat voor heel kleine vaartuigen,
waarmee de roei- en zeilsport beoefend wordt. Men
wilde dan de kade uitbreiden met een trottoir, dat
steunde op in de haven geplaatste betonnen palen.
Onder die origineele overkapping zouden de
bootjes en scheepjes dan gemeerd kunnen worden.
feder weet wel, wat er allemaal op 'n kade ge
lost kan worden na dit artikel zal men, naar wij
hopen, ook inzien, wat er allemaal aan een kade
vast kan zitten I RENIER RUVELT.
No 30 VRIJDAG 21 DECEMBER 1934
Schaftuur. Even tijd voor een filmghmlach. Morgenmist en morgenrust.
Kade-hoekje met vischafslag.
van het publiek zich
eehigszins van de kade
en omgeving afgewend
om de lastige verkeers-
toestanden mijdt het
„gerij" eveneens de kade
en de bewoners voelen
zich nu 'n tikje veron
achtzaamd.
Werp de kade dicht,
roepen zij andermaal,
maak een parkeerterrein
van de havenkom en wij
trekken weer menschen.
Tot zoover het publiek.
Hoe staat het ge
meentebestuur nu tegen
over het vraagstuk
Hoewel de kunstzin ïige
bezwaren wel degelijk
aangevoeld worden, zou
den deze uiteindelijk toch
geen blijvende belemme
ring zijn, indien de mid
delen, de geldmiddelen
n.l. voor demping, te be
komen waren.
Van bestuurszijde ziet
men de gegrondheid van
In veilige haven
uitzicht" voor de omwonenden is. We behoeven
daar niet dieper op in te gaan.
Dan is er ook nog het brugprobleem. Die kade-
brug ligt in den hoofdverkeersweg GoesKatsche-
veer en is een bouwvallig, ouderwetsch monster.
De chauffeurs noemen haar „de brug der zuchten".
De groote bussen kunnen niet eens rechtstreeks
van de kade af er op rijden, doch moeten allerlei
manoeuvres maken om er op indirecte wijze over te
sukkelen. Werp de kade dicht, roept men nu, en
men bespaart een nieuwe brug.
Er zijn nog meer grieven. Doordat de eigenlijke
winkelstraten zich meer in de nabijheid van de
Groote Markt zijn gaan vormen, heeft „de loop"
de klachten en de billijkheid van de geopperde
wenschen in. Men wil zich niet krampachtig vast
hechten aan het bestaande, alleen om aesthetische
motieven vooral ook niet, omdat het, nu de sche
pen van lieverlee grooter worden, af en toe reeds
blijkt, dat de z.g. zwaaihaven te klein van afme
tingen is.
Zat er aan de demping niets anders vast dan het
dichtwerpen der kom, het zou heel spoedig ge
beuren, temeer, wijl de directeur van gemeente
werken reikhalzend uitziet naar objecten voor de
werkverschaffing.
De moeilijkheid is echter, dat voor het scheep
vaartverkeer een nieuwe aanlegplaats en een
nieuwe zwaaihaven noo-
dig blijven. Ver van de
stad verwijderd mag een
en ander niet zijn en
dicht bij de stad zijn de
terreinen allemaal in bezit
van particulieren, die
natuurlijk een behoor
lijken prijs voor hun
eigendom verlangen.
Ruw geschat meent
gemeentewerken, dat er
met demping van de kade,
aankoop van grondman-
leg van nieuwe kademu
ren en het uitgraven
van een nieuwe havenkom
f150.000.— gemoeid is.