"'."■■■Ill
^J~ÏMmEBÊÊBÊBUÊtÊI^£HBnBHUÈBÊÊÈ
De nieu we toevoer van
kolen voor het bunker
station, waardoor etn
steeds wisselende be
drijvigheid in de haven
heerscht.
Het oliebunkerstation
in de haven, dat pas
in gebruik werd ge
nomen en waarvoor nog
een 6-tal tanks bij de
haven moeten worden
gebouwd.
nabijheid van tal van groote scheepvaartroutes. Al
leen reeds uit dien hoofde moet het als bunkerstation
van groote beteekenis kunnen worden. De praktijk
wijst dat trouwens uit. Meer en meer dringt tot de
groote buitenlandsche reederijen door, dat er hier
een bijna unieke gelegenheid bestaat, om kolen of
olie in te nemen. Het kost vrijwel geen tijdverlies,
om deze buitenhaven even aan te loopen. Geen
gedoe met sluizen en geen langdurig gesleep van
sleepbooten. Men valt even binnen, wordt in een
minimum van tijd van de rioodige brandstof voor
zien en kan de reis voortzetten. Er valt niet aan te
twijfelen, dat als bunkerstation in elk geval een toe
komst voor Vlissingens nieuwe haven is weggelegd
een haven, die het geheele jaar door ijsvrij is.
't Een brengt het ander mee. Bedrijvigheid schept
bedrijvigheid. Het zou al heel raar moeten gaan, als
ook uit anderen hoofde de haven geen klandizie
kreeg voor 't lossen en laden van kunstmest en
vruchten b.v. en in 't algemeen van aan bederf
onderhevige waren (vlugge transportmogelijkheid
naar Engeland). Men vergete hierbij niet, dat Vlis-
singen tenslotte een achterland heeft, dat er mag zijn
en dat er op zijn beurt zeker niet slecht hij zal varen,
als 't zich meer en meer op de stad aan den Schelde-
mond oriënteert.
Langs de haven liggen dan nog uitgestrekte in
dustrie-terreinen, speciaal geschikt voor „diepwater-
industrieën," d.w.z. voor fabrieken, waarvoor de
grondstoffen met zeeschepen moeten worden aan
gevoerd. Welk een besparing van kosten, die grond
stoffen zoo uit de schepen in de opslagplaatsen te
kunnen brengen
Men moet de dingen nooit te beperkt zien. Het
belang van Vlissingen is in laatste instantie ook een
nationaal belang. Het bezit van een goed geoutil
leerde haven aan den Scheldemond zal in algemeenen
zin het aanzien van ons land ten goede komen. Men
zou 't zoo kunnen zeggen, dat de natie op die wijze
zich het bezit der belangrijke Westerschelde waar
dig toont overwegingen van strategischen aard
dan nog buiten beschouwing gelaten.
Het beheer van de nieuwe haven is met deze
nationale denkbeelden als 't ware in overeenstemming.
Van de N.V. Haven van Vlissingen, waarvan de
stichtingsacte op 21 April van 't vorig jaar werd
geteekend, bevinden zich de aandeelen voor 1/3 in
handen van 't Rijk, voor 1/3 in handen van de ge-
Een. overzicht van de ligplaats der provinciale stoombooten en van de booten der
Maatschappij Zeeland.
meente Vlissingen en voor
1/3 in handen van een groep
belanghebbenden (provincie
Zeeland, de Nederl. Spoor
wegen, de Kamer v. Kooph.
voor de Zeeuwsche eilanden,
de maatschappij „De Schel
de" en de S.H.V.). In den
Raad van Commissarissen
heeft elke groep drie ver
tegenwoordigers. President-
commissaris is burgemeester
C. A. van Woelderen; secre
taris mr. P. Dieleman te
Middelburg.
Als directeur van de N.V.
fungeert de heer M. C. van
Hall, een energieke kracht,
bij wien de behartiging der
belangen naar reeds ge
bleken is in zeer goede
handen berust.