OVER DEN
OCEAAN
ONTWIKKELING
DER TECHNIEK
EENIGE CIJFERS
HEERSCHER
Wij Nederlanders verheugen ons
in het bezit van een machtige
koopvaardijvloot, die over de geheele
wereld een uitstekenden naam heeft
en waarop wij met recht groot gaan.
Vandaar dat de verrichtingen van
andere zeevarende volken altijd onze
bijzondere belangstelling hebben.
Op deze pagina's publiceeren wij
eenige unieke foto's van het Engelsche
s.s. Queen Mary, dat zijn voltooiing
snel nadert.
ZIJ, die voor onzen tijd den naam
van eeuw der techniek hebben
gevonden, behooren al weer tot
een vorig, tot het stervende ge
slacht. Zij kozen dien naam, omdat de
vlucht van het menschelijk vernuft,
de mogelijkheden van de techniek hen
nog verwonderden en imponeerden.
Wij zijn met de machtigste scheppin
gen van dat vernuft, van die techniek
al weer zoo vertrouwd, dat ons gene
afmetingen en geen getallen, geen
kracht en geen snelheid of prestatie.
geen pracht en geen luxe
meer verbazen of verruk
ken kunnen. Wat eeuwen
lang demenachheid slechts
droomen en verbeelden
kon, werd stap voor stap
tot sensationeele, bewonderenswaardi
ge, toegejuichte werkelijkheid. Maar
wij hebben geen droomen meer en geen
fantasie, wij kennen geen bewonde
ring meer, voor ons is alles zakelijk:
gewoon.
Eén en zeventig dagen had Columbus
noodig voor zijn eersten overtocht
van Spanje naar Amerika en zijn groot
ste schip voerde een bemanning van
vijfentwintig koppen wij maken in
denzelfden tijd de reis tienmaal en
wij varen bij duizenden tegelijk op
onze geweldige zeekasteelen, die feest
zalen bevatten als schouwburgen zoo
groot en sportterreinen, zwembaden,
winkelstraten, restaurants, boekerijen,
als een drijvende stad. En wij zijn
minder verbaasd en minder gelukkig
ermee, dan Columbus' manschappen
op hun uitputtende, wanhopige en mi
serabele tochten vol ontbering en lijden
Was reeds voor den oorlog de
scheepsbouwtechniek tot hooge ont
wikkeling gekomen, en overtroefde
elke nieuw ontworpen oceaanstoo-
mer den vorigen in afmetingen en in
Arbeiders bij de montage eau een der stalen
dekken in het karkas van de Queen Mary.
rAnks het reuzen schip, voor de tewater-
lating, op de helling van de scheepswerf
aan de Clyde.
prestatie vooral de laatste jaren
is er onder de groote landen, Italië.
Frankrijk, Duitschland en Engeland,
een ware wedstrijd ontstaan in het
bouwen van overweldigende zeekastee
len.
Het laatste woord heeft Engeland
gesproken, waar aan de boorden van
de Clyde de Queen Mary voor de
Cunard White Star Line op stapel
werd gezet,welker tewaterlating doorde
Koningin van Engeland op 26 Septeni -
ber j.l. nog versch in het geheugen
ligt. Het schip moet gereed komen in
1936 men heeft inmiddels de bedoe
ling, nog een dergelijk zeekasteel te
bouwen en bereikt daarmede, dat voor
een geregelden en completen weke-
lijkschen dienst tusschen New York
SouthamptonCherbourg met inbe
grip van laad- en lostijden deze twee
oceaanreuzen volstaan kunnen, ter
wijl daarvoor tot nog toe steeds
minstens drie schepen gebezigdmoesten
worden.
Wij willen trachten, door het noe
men van eenige cijfers indruk op uw
fantasie en uw bewondering te maken.
De lengte van de Queen Mary zal
bedragen 310 meter, de dekbreedte
ruim 35 meter, de hoogte van de kiel
tot den bovensten bouw ruim 40
meter, van de kiel tot den top van den
hoogsten schoorsteen 54 meter en tot
den top van den mast 70 meter.
Twaalf dekken voor de passagiers
accommodatie worden boven de ma-
ehineruimten aangebracht. En terwille
van de veiligheid zijn de machines
opgesteld in een romp, die geheel
afzonderlijk binnen in den buitenromp
gebouwd is. De buitenste bodem wordt
namelijk door waterdichte tusschen -
ruimen gescheiden van den 2% meter
hooger gelegen binnenbodem. En ook
zijn tot op vijfentwintig meter hoogte
wanden opgetrokken binnen den bui
tenwand van den romp de tusschen-
liggende ruimte is verdeeld in 160
waterdichte afdeelingen, terwijl ook
het binnenste van het schip nog eens
in 18 gedeelten waterdicht is afge
scheiden.
Al deze stalen constructies eischten
meer dan 10.000.000 klinknagels, die.
L