0
29
HET BEGIN
Barcarolle'' begint met een gondelvaart van Giacinta
(Lida Baarova) en haar oudere vriendin. Straks zal de
Don Juan (Gustav Fröhlich) trachten in kennis te komen
met de bekoorlijke Giacinta.
HET
VERVOLG
de lieftalligheid van het meisje maakt den
Don Juan voor het eerst van zijn leven normaal verliefd.
Amerikaansche sensatie van de boven
ste plank, sensatie uit San Francisco's
onderwereld en society, oogenschjjn-
l\jk 'n vreemde combinatie, doch in
werkelijkheid typeerend voor de moderne
Amerikaansche mentaliteit, en een liefdessen
satie uit 't romantische Venetië, geraffineerd
onwezenlijk, doch vol Zuidelijke uitgelaten
heid in een omlijsting van verfijnde weelde.
De Amerikaansche film is van Warner
Bros en heette oorspronkelijk „Fog
over Frisco", terwijl „Barcarolle" een der
nieuwste UFA-films is, waarbij men het
heeft aangedurfd op de nuchtere film terrei
nen in Berlijn het zonnige Venetië te imi-
teeren. Dit laatste is volledig gelukt, wat
men ook aan de foto's zien kan. Voor de
rest is het Gustav Fröhlich die het Zuidelijke
temperament vertegenwoordigt, wat naar
ons inzien wel een wat al te groote spe
culatie is op de menschelijke fantasie.
In de film uit San Francisco wordt geen
meter aan de verbeelding overgelaten, doch
wordt men gedwongen het geheele verhaal
te accepteeren. Dit was noodzakelijk, omdat
het voor onze begrippen moeilijk is in den
gedachtengang van een meisje te treden dat,
uit loutere zucht naar avontuur, met de
onderwereld in relatie staat, terwijl haar
stand en positie het tegendeel zou doen ver
moeden. Die liefhebberij kost haar tenslotte
het leven en dan zit men tegelijk hals over
kop in de spannende achtervolging van den
onbekenden misdadiger. Prachtig zijn de
verschillende typen gecreëerd en met groote
kennis van zaken is deze film opgebouwd,
zoodat geen oogenblik de interesse verflauwt.
Integendeel, deze neemt toe tot het felle
einde, waarbij aan menigen mond een zucht
van verlichting zal ontsnappen.
HET SLOT
Met een afscheid voor eeuwig eindigt de
Venei'iaansche film.