38 liermis der udeiheid LEPENDE muziek roezemoezig ge praat bloemengeur uitgezochte spijzen, een feestelijke sfeer van gespannen verwachting. vijf groote Parijsche modehuizen hebhen elkaar rendez-vous gegeven in het Carlton Hotel te Amsterdam. Modefeest vreugdefeest kermis der ijdelheid, die telkens bij het wisselen der sei zoenen in de prettige, vertrouwde omgeving allen vereenigt, die belang stellen in de nieuwste snufjes, uitgedacht door Fransclie gratie en vernuft. Noem het vrouwelijke ijdelheid, noem het nieuwsgierigheid, noem het wat ge maar wilt, iedere vrouw, ook zij die niet veel kan aanschaffen, omdat het haar ten eenenmale aan de middelen ontbreekt iedere vrouw stelt belang in dat, wat de Franschen zoo aardig noemen ce qui se porte dat wat men draagt. En omdat een japon, een mantel, een hoed zoo heel iets anders zijn wanneer men ze ziet dragen, dan wanneer men hetzelfde kleedingstuk als een dood ding op een standaard in een etalage ziet daarom geeft een moderevue zoo'n juist beeld van hetgeen er gedragen wordt en de wijze waarop het gedragen moet worden. Als kenmerken van de nieuwe modellen zouden wij willen noemen eenvoud en een geraffineer- den goeden smaak. Hiervan getuigt een der eerste modellen een lichtgrijs japonnetje met een korten bij - behoorenden mantel, gevoerd met wit gemoesde wijnroode crêpe de chine, waarvan eveneens een strik aan de ceintuur. Een rood hoedje werd er bij gedragen. De rokken voor 's morgens zijn zeer beslist korter dan zij de laatste maanden geweest zijn en ook nauwer Het door velen zoo geliefde grijsblauw zagen wij als mantel en complet met een breeden band van grijsblauw geverfd vossenbont. Een complet van wollen georgette, ontworpen in grijsblauw met marineblauw ruitjespatroon, stond zomersch en fleurig. Marineblauw is aan de orde van den dag. Marineblauw met veel wit aan hals en mouwen. Daarbij worden witte hoeden met donkerblauwe ripslint-garneering gedragen, of platte, donker blauwe modellen met wit lint. Wij zagen bij marineblauw de volgende combinaties een vest en manchetgarnituur van dakpansgewijs over elkaar aangebrachte valeneienne-kantjes, een champagnekleurige crêpe de chine blouse met opendraden-werk- garneering, gedragen bij een mantelpak van marineblauwe, wollen clocké stof. Een geheel kanten voorpand in een blauwe georgette middagjapon, waarvan de rug ter weerszijden een reep kant vertoonde een kraag en manchet garnituur van witte gitjes op een donkerblauwe middagjapon. Details vraagt u, mevrouw? Hm.... laat eens zienhoedranden veelal een handbreed met een smal, opgeslagen randje rondom. Verder als halsafwerking drie of vier rozen tegen een tamelijk hoog gesloten hals. Neen, niet alleen voor 's avonds ook voor 's mid dags. Van rozen gesproken op een donker blauw tafzijden avondjapon werden op de borst vijf groote roode rozen gedragen. O ja wij zagen ook nog een gegaufreerden kraag u weet wel, zoo ouderwetsch mogelijk, allemaal rijtjes ingerimpelde ruimte, gevat in een dub belen platten zoom van de stof. En toch stond het alleraardigst op 'n japonnetje van meekrap- roode wollen georgette. Wij hebben een bouquetje viooltjes zien dragen tegen de ceintuur van een japon van doffe, witte crêpe, waarvan de togamonwen met donkerpaars waren tegengevoerd Heel mooi was nog een ultramarijn tafzijden avondjapon met bijbehoorende groote veeren boa in afloopende tinten van dezelfde kleur. Bij de zeer toegejuichte modellen 18951925, waarmede de show was begonnen, was óók een groote veeren boa en iets met gegaufreerde ruimteZooiets stemt tot nadenken

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 38