38
liermis der
udeiheid
LEPENDE muziek roezemoezig ge
praat bloemengeur uitgezochte spijzen, een
feestelijke sfeer van gespannen verwachting.
vijf groote Parijsche modehuizen hebhen elkaar
rendez-vous gegeven in het Carlton Hotel te
Amsterdam.
Modefeest vreugdefeest kermis der
ijdelheid, die telkens bij het wisselen der sei
zoenen in de prettige, vertrouwde omgeving
allen vereenigt, die belang stellen in de nieuwste
snufjes, uitgedacht door Fransclie gratie en
vernuft. Noem het vrouwelijke ijdelheid, noem
het nieuwsgierigheid, noem het wat ge maar
wilt, iedere vrouw, ook zij die niet veel kan
aanschaffen, omdat het haar ten eenenmale
aan de middelen ontbreekt iedere vrouw
stelt belang in dat, wat de Franschen zoo aardig
noemen ce qui se porte dat wat men draagt.
En omdat een japon, een mantel, een hoed
zoo heel iets anders zijn wanneer men ze ziet
dragen, dan wanneer men hetzelfde kleedingstuk
als een dood ding op een standaard in een etalage
ziet daarom geeft een moderevue zoo'n
juist beeld van hetgeen er gedragen wordt en
de wijze waarop het gedragen moet worden.
Als kenmerken van de nieuwe modellen zouden
wij willen noemen eenvoud en een geraffineer-
den goeden smaak.
Hiervan getuigt een der eerste modellen
een lichtgrijs japonnetje met een korten bij -
behoorenden mantel, gevoerd met wit gemoesde
wijnroode crêpe de chine, waarvan eveneens
een strik aan de ceintuur. Een rood hoedje werd
er bij gedragen.
De rokken voor 's morgens zijn zeer beslist
korter dan zij de laatste maanden geweest zijn
en ook nauwer
Het door velen zoo geliefde grijsblauw zagen
wij als mantel en complet met een breeden band
van grijsblauw geverfd vossenbont.
Een complet van wollen georgette, ontworpen
in grijsblauw met marineblauw ruitjespatroon,
stond zomersch en fleurig.
Marineblauw is aan de orde van den dag.
Marineblauw met veel wit aan hals en mouwen.
Daarbij worden witte hoeden met donkerblauwe
ripslint-garneering gedragen, of platte, donker
blauwe modellen met wit lint.
Wij zagen bij marineblauw de volgende
combinaties een vest en manchetgarnituur
van dakpansgewijs over elkaar aangebrachte
valeneienne-kantjes, een champagnekleurige
crêpe de chine blouse met opendraden-werk-
garneering, gedragen bij een mantelpak van
marineblauwe, wollen clocké stof. Een geheel
kanten voorpand in een blauwe georgette
middagjapon, waarvan de rug ter weerszijden
een reep kant vertoonde een kraag en manchet
garnituur van witte gitjes op een donkerblauwe
middagjapon.
Details vraagt u, mevrouw? Hm.... laat
eens zienhoedranden veelal een handbreed
met een smal, opgeslagen randje rondom.
Verder als halsafwerking drie of vier rozen
tegen een tamelijk hoog gesloten hals. Neen,
niet alleen voor 's avonds ook voor 's mid
dags. Van rozen gesproken op een donker
blauw tafzijden avondjapon werden op de
borst vijf groote roode rozen gedragen. O ja
wij zagen ook nog een gegaufreerden kraag
u weet wel, zoo ouderwetsch mogelijk, allemaal
rijtjes ingerimpelde ruimte, gevat in een dub
belen platten zoom van de stof. En toch stond
het alleraardigst op 'n japonnetje van meekrap-
roode wollen georgette.
Wij hebben een bouquetje viooltjes zien
dragen tegen de ceintuur van een japon van
doffe, witte crêpe, waarvan de togamonwen
met donkerpaars waren tegengevoerd
Heel mooi was nog een ultramarijn tafzijden
avondjapon met bijbehoorende groote veeren
boa in afloopende tinten van dezelfde kleur.
Bij de zeer toegejuichte modellen 18951925,
waarmede de show was begonnen, was óók
een groote veeren boa en iets met gegaufreerde
ruimteZooiets stemt tot nadenken