NAAR NIEUWE AUTO-VORMEN
De Duitsche autobus-bouw
begint reeds in het teeken
van Hitler's geweldig auto
banen-project te staan.
Deze 22-persoons
Daimler-Benz, met
Dieselmotor, moet
120 K.M. per uur
kunnen halen.
Suggestief is dit eonterfeitsel van een Ts jechisch lid der stroomlijn-,,avant garde"de Tatra, met luchtgekoeldcn
achtcglinder-motor in den achtersteven.
auto-markt het aantal der niet meer of minder suc
ces gestroomlijnde auto-modellen de groote ten
toonstellingen leggen daar getuigenis van af.
De Amsterdamsche „R.A.I." bracht toevallig
minder bezienswaardigs op dit gebied dan de gewel
dige en schitterend in elkaar gezette tentoonstelling
van het motorverkeer-in-al-zijn-geledingen, die kort
geleden in Berlijn gehouden is. We geven er hier
eenige voorbeelden van.
WANNEER n, geachte .Panorama"-lezer
en nog meer geachte lezeres, met Oom
Piet of Zwager Hendrik een auto-ritje
maakt, en de snelheidsmeter komt op 't
magische cijfer 100, dan beteekent 't windgeloei om
de carrosserie, dat drie kwart a vier vijfden van 't
aantal paardekrachten onder de motorkap worden
gebruikt, om den wagen door de lucht heen te duwen.
Dat ijselijk hooge percentage heeft snel transport -
eeonomen en automobiel-technici reeds vele jaren
geleden aangespoord tot het verlaten van den in dit
opzicht zoo ongunstigen grondvorm, die onze ge
mechaniseerde rijtuigkoets uit het diligence-tijdperk
overgehouden heeft. Die pioniers van de stroomlijn
wisten echter hun ideeën pas een begin van ingang
te doen vinden, toen met de ontwikkeling van het
auto-verkeer over den langen afstand, de interna
tionale verbetering der wegen, en het steeds stijgen
van het gemiddelde rijtempo, de kwestie van lucht-
weerstandsbeperking actueel werd. Het is dan ook
feitelijk pas in de tweede helft van het laatste decen
nium, dat in de praktijk serieuze pogingen zijn ge
daan om. voor een bepaald wagengewicht, langs
dezen weg de verhouding tusschen rijsnelheid en
Geheel en al op minimum luelitweerstand gebouwd is
dit aan het publiek leverbare éénpersoons-renwagentje
van de Imperia motorrijwielen fabriek. Met een kleinen
(750 cM.3) driecylinder tweetactmotor van bijzondere
constructie bedraagt de topsnelheid 105 K.M. per uur.
brandstofverbruik te verbeteren. Ook op dit gebied
dus het moderne streven naar „bezuiniging", 't zij
in absoluten, 't zij in relatieven zin
Xu staat in dezen de automobielconstructeur voor
een lastiger taak dan zijn collega's, die een vliegtuig,
of in een ander medium dan luelit een tor
pedo een geriugen verplaatsingsweerstand hebben
te geven. Want legio is op zijn pad het aantal voet
angels en klemmen in den vorm van beperkingen,
die hem door onverbiddelijke eischen van passa
giers-accommodatie, uitzicht, gewichtsverdeeling, ma
noeuvreerbaarheid, en toegankelijkheid der machine-
organen worden opgelegd. Last not least is daar als
sterk, misschien wel sterkst.-rem mende factor het
spreekwoordelijk conservatisme van liet autokoo-
pend publiek in zijn begrippen van wat mooi en wat
leelijk is 1 Men vergete ook vooral niet, dat er voor
het bereiken van een lucht-weerstandsvermindering
van eenige beteekenis nog iets anders komt kijken
dan de schepping van een vloeiende lijn in de car
rosserie. Wil men werkelijk effectief „stroom
lijnen", dan moet er een heele wetenschap in ca.su
de aërodynamica worden bijgehaald.
Langzaam maar zeker stijgt, op de internationale
Vierpersoons-earrosserie, op Maybaeh-chassis, volgens
de principes van den Zeppelin-ingenieur en stroomlijn-
pionier Jaray.