NAAR NIEUWE AUTO-VORMEN De Duitsche autobus-bouw begint reeds in het teeken van Hitler's geweldig auto banen-project te staan. Deze 22-persoons Daimler-Benz, met Dieselmotor, moet 120 K.M. per uur kunnen halen. Suggestief is dit eonterfeitsel van een Ts jechisch lid der stroomlijn-,,avant garde"de Tatra, met luchtgekoeldcn achtcglinder-motor in den achtersteven. auto-markt het aantal der niet meer of minder suc ces gestroomlijnde auto-modellen de groote ten toonstellingen leggen daar getuigenis van af. De Amsterdamsche „R.A.I." bracht toevallig minder bezienswaardigs op dit gebied dan de gewel dige en schitterend in elkaar gezette tentoonstelling van het motorverkeer-in-al-zijn-geledingen, die kort geleden in Berlijn gehouden is. We geven er hier eenige voorbeelden van. WANNEER n, geachte .Panorama"-lezer en nog meer geachte lezeres, met Oom Piet of Zwager Hendrik een auto-ritje maakt, en de snelheidsmeter komt op 't magische cijfer 100, dan beteekent 't windgeloei om de carrosserie, dat drie kwart a vier vijfden van 't aantal paardekrachten onder de motorkap worden gebruikt, om den wagen door de lucht heen te duwen. Dat ijselijk hooge percentage heeft snel transport - eeonomen en automobiel-technici reeds vele jaren geleden aangespoord tot het verlaten van den in dit opzicht zoo ongunstigen grondvorm, die onze ge mechaniseerde rijtuigkoets uit het diligence-tijdperk overgehouden heeft. Die pioniers van de stroomlijn wisten echter hun ideeën pas een begin van ingang te doen vinden, toen met de ontwikkeling van het auto-verkeer over den langen afstand, de interna tionale verbetering der wegen, en het steeds stijgen van het gemiddelde rijtempo, de kwestie van lucht- weerstandsbeperking actueel werd. Het is dan ook feitelijk pas in de tweede helft van het laatste decen nium, dat in de praktijk serieuze pogingen zijn ge daan om. voor een bepaald wagengewicht, langs dezen weg de verhouding tusschen rijsnelheid en Geheel en al op minimum luelitweerstand gebouwd is dit aan het publiek leverbare éénpersoons-renwagentje van de Imperia motorrijwielen fabriek. Met een kleinen (750 cM.3) driecylinder tweetactmotor van bijzondere constructie bedraagt de topsnelheid 105 K.M. per uur. brandstofverbruik te verbeteren. Ook op dit gebied dus het moderne streven naar „bezuiniging", 't zij in absoluten, 't zij in relatieven zin Xu staat in dezen de automobielconstructeur voor een lastiger taak dan zijn collega's, die een vliegtuig, of in een ander medium dan luelit een tor pedo een geriugen verplaatsingsweerstand hebben te geven. Want legio is op zijn pad het aantal voet angels en klemmen in den vorm van beperkingen, die hem door onverbiddelijke eischen van passa giers-accommodatie, uitzicht, gewichtsverdeeling, ma noeuvreerbaarheid, en toegankelijkheid der machine- organen worden opgelegd. Last not least is daar als sterk, misschien wel sterkst.-rem mende factor het spreekwoordelijk conservatisme van liet autokoo- pend publiek in zijn begrippen van wat mooi en wat leelijk is 1 Men vergete ook vooral niet, dat er voor het bereiken van een lucht-weerstandsvermindering van eenige beteekenis nog iets anders komt kijken dan de schepping van een vloeiende lijn in de car rosserie. Wil men werkelijk effectief „stroom lijnen", dan moet er een heele wetenschap in ca.su de aërodynamica worden bijgehaald. Langzaam maar zeker stijgt, op de internationale Vierpersoons-earrosserie, op Maybaeh-chassis, volgens de principes van den Zeppelin-ingenieur en stroomlijn- pionier Jaray.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 20