BRENGT 1935 ONS DE TELEVISIE? M. W. H. de Gorter Perfect ion nee ring der apparaten Uii nu is het eigenaardig om te constateeren, dat men hij de ontwikkeling van de televisie een geheel andere gedragslijn volgt. Daar is men reeds eenige jaren met proefuitzendingen bezig en gedurende dit tijdvak heeft men regelmatig gewerkt aan het ver beteren zoowel van de televisiezenders als van de televisie-ontvangers, zoodat, wanneer eenmaal de televisie-omroep een feit zal zijn, men direct kan be ginnen met geperfectionneerde apparaten. Persoonlijk waren we in de gelegenheid de ont- De groote televisie-stuAio van de B.B.G. te Londen. Deze schermen deden dienst bij de uitzending van het ballet van Cleopatra. Links: de standaard met de foto-cellen. Rechts: de microfoon. Een dgY laatste Baird Telecino projectors, een apparaat speciaal ontworpen voor het uitzenden van films. Op het eerste gezicht heeft dit toestel zeer veel weg van de ge bruikelijke bioscoop apparaten. ZAT. 1935 ons eindelijk de televisie brengen t Dat is de vraag, welke men thans allerwege zoowel in vakkringen als daarbuiten hoort stellen. Maar, zal men zeggen, de televisie is er toch al, want er vinden toch al uitzendingen plaats Inderdaad is dit zoo, maar men moet niet uit het oog verliezen, dat die uitzendingen nog maar proefzendingen zijn en zich beperken tot slechts enkele uren per week en dan nog op tijdstippen, dat slechts een kleine groep van personen in staat is ze te volgen. Het gaat met de ontwikkeling van deze nieuwste techniek heel anders dan met den radio-omroep. De resultaten, welke men tien jaar geleden met radio-ontvangtoestellen behaalde, waren maar zeer poover, zoowel wat volume als kwaliteit aangaat, maar men nam er genoegen mee en het leger van radio-luisteraars groeide met den dag. Op het oogen- blik heeft men een groote mate van volmaaktheid weten te bereiken, maar ondanks dit zien we toch elk jaar weer nieuwe toestellen verschijnen, die beter zijn dan de voorgaande apparaten. Steeds lezen we weer, dat er nieuwe, krachtiger en betere zenders in bedrijf gesteld worden. wikkeling van het televisie-ontvangtoestel van zeer nabij mede te maken. Onze eerste proeven met het eenvoudige apparaat werden genomen met de groote Nipkow- schijf, die, in een donker vertrek op gesteld, slechts beperkte en niet al te constante beelden gaf. De nadeeleu waren voorts onvolkomen lichtsterkte en kleine beelden, zoodat hoogstens twee of drie personen de uitzending konden volgen. Toen kwam de spiegelrad-ontvanger en dit beteekende een aanmerkelijken stap voorwaarts, want nu waren de beelden veel helderder en verschenen op een scherm van ongeveer 25 x 25 cm, zoodat meerdere personen gelijktijdig de beelden konden waarnemen. Deze beide systemen hadden echter het bezwaar, dat het beeld langs mechani- schen weg werd opgebouwd, namelijk door den draaienden electromotor, voor zien van de schijf of het spiegelrad. En ook dit laatste bezwaar heeft men thans overwonnen, door gebruik te maken van de Braunsche buis of kathodestraalbuis, welke zonder traagheid werkt en een onge limiteerde snelheid toestaat, zoodat men hierbij een beeld met betere details kan krijgen. En het is nu deze kathodestraal buis, die de mogelijkheid opent, dat de televisie spoedig haar intrede doet in ons dageljjksch leven en zich een plaats zal weten te ver overen naast den radio-omroep. Intusschen hebben de onder zoekers ook aan de zendzijde niet stil gezeten en de zend-apparatuur heeft gelijken tred weten te houden met de ontwikkeling van de ont vangtoestellen. De centra van dezen nieuwsten tak van de techniek zijn wel Londen en Berlijn, waar de onderzoekingen plaats vinden met medewerking van officieele instanties. Zoo heeft de Engelsche radio-omroep (British Broadcasting Company) in haar nieuwe studio-complex een aparte afdeeling ingericht voor de televisie-uitzendingen, waarvoor zij ook eenige uren per week een tweetal zenders beschikbaar stelt. Een televisie-studio Fle inrichting van de groote televisie-studio is zeer modern en doet onwillekeurig denken aan het tooneel van een schouwburg. Vroeger was het een klein kamertje met als achtergrond een wit scherm, waarvoor de artist zich moest opstellen. Meer dan een persoon tegelijk kon niet worden uitgezonden. Met de ontwikkeling van de apparaten werden de mogelijkheden steeds grooter. Men zag twee, ja zelfs drie personen tegelijk en thans kan men zelfs groepen zien. En hiermede deed het tooneelstuk zijn intrede in de televisiewereld en maakte het gebruik van coulissen noodzakelijk. Teneinde eenieder in de gelegenheid te stellen zich een juist beeld te vormen van de resultaten, welke men thans reeds weet te bereiken, is een specia le contróle-ontvangkamer ingericht, waar een volle dige televisie-ontvanger gecombineerd met geluids ontvanger is opgesteld en men rustig de uitzending kan volgen, gezeten in ruime club-fauteuils. Telkens wanneer men verbeteringen heeft weten te bereiken, wordt hier de pers tot een bezoek uitgenoodigd, om zich met eigen oogen te overtuigen. Toch heeft het er allen schijn van, alsof tooneel- uitzendingen slechts tot de uitzonderingen zullen be- hooren, omdat dergelijke uitzendingen altijd veel risico voor volledig slagen meebrengen. Met zeker heid is wel te voorspellen, dat in de toekomst de film een groote rol zal gaan spelen in de televisie- uitzendingen en het is dan ook in deze richting, dat de nieuwste zendapparaten worden ontwikkeld. Zal 1935 ons de televisie brengen Wij weten het niet, maar het zou ons niet verwonderen, wanneer we eind van dit jaar thuis rustig zouden kunnen genieten van een der nieuwste films. De demonstratie-zaal, waar men de televisie-uitzen dingen rustig kan waarnemen en beoordeelen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 28