BRENGT 1935 ONS DE
TELEVISIE?
M. W. H. de Gorter
Perfect ion nee ring
der apparaten
Uii nu is het eigenaardig om te constateeren, dat men
hij de ontwikkeling van de televisie een geheel
andere gedragslijn volgt. Daar is men reeds eenige
jaren met proefuitzendingen bezig en gedurende dit
tijdvak heeft men regelmatig gewerkt aan het ver
beteren zoowel van de televisiezenders als van de
televisie-ontvangers, zoodat, wanneer eenmaal de
televisie-omroep een feit zal zijn, men direct kan be
ginnen met geperfectionneerde apparaten.
Persoonlijk waren we in de gelegenheid de ont-
De groote televisie-stuAio van de B.B.G. te Londen.
Deze schermen deden dienst bij de uitzending van
het ballet van Cleopatra. Links: de standaard met de
foto-cellen. Rechts: de microfoon.
Een dgY laatste Baird
Telecino projectors,
een apparaat speciaal
ontworpen voor het
uitzenden van films.
Op het eerste gezicht
heeft dit toestel zeer
veel weg van de ge
bruikelijke bioscoop
apparaten.
ZAT. 1935 ons eindelijk de
televisie brengen t Dat is
de vraag, welke men thans
allerwege zoowel in vakkringen
als daarbuiten hoort stellen. Maar, zal men
zeggen, de televisie is er toch al, want er vinden
toch al uitzendingen plaats Inderdaad is dit
zoo, maar men moet niet uit het oog verliezen,
dat die uitzendingen nog maar proefzendingen zijn
en zich beperken tot slechts enkele uren per week
en dan nog op tijdstippen, dat slechts een kleine
groep van personen in staat is ze te volgen.
Het gaat met de ontwikkeling van deze nieuwste
techniek heel anders dan met den radio-omroep.
De resultaten, welke men tien jaar geleden met
radio-ontvangtoestellen behaalde, waren maar zeer
poover, zoowel wat volume als kwaliteit aangaat,
maar men nam er genoegen mee en het leger van
radio-luisteraars groeide met den dag. Op het oogen-
blik heeft men een groote mate van volmaaktheid
weten te bereiken, maar ondanks dit zien we toch
elk jaar weer nieuwe toestellen verschijnen, die
beter zijn dan de voorgaande apparaten. Steeds
lezen we weer, dat er nieuwe, krachtiger en betere
zenders in bedrijf gesteld worden.
wikkeling van het televisie-ontvangtoestel
van zeer nabij mede te maken. Onze eerste
proeven met het eenvoudige apparaat
werden genomen met de groote Nipkow-
schijf, die, in een donker vertrek op
gesteld, slechts beperkte en niet al te
constante beelden gaf. De nadeeleu waren
voorts onvolkomen lichtsterkte en kleine
beelden, zoodat hoogstens twee of drie
personen de uitzending konden volgen.
Toen kwam de spiegelrad-ontvanger en
dit beteekende een aanmerkelijken stap
voorwaarts, want nu waren de beelden
veel helderder en verschenen op een
scherm van ongeveer 25 x 25 cm, zoodat
meerdere personen gelijktijdig de beelden
konden waarnemen.
Deze beide systemen hadden echter het
bezwaar, dat het beeld langs mechani-
schen weg werd opgebouwd, namelijk
door den draaienden electromotor, voor
zien van de schijf of het spiegelrad. En
ook dit laatste bezwaar heeft men thans
overwonnen, door gebruik te maken van
de Braunsche buis of kathodestraalbuis,
welke zonder traagheid werkt en een onge
limiteerde snelheid toestaat, zoodat men
hierbij een beeld met betere details kan
krijgen. En het is nu deze kathodestraal
buis, die de mogelijkheid opent, dat
de televisie spoedig haar intrede
doet in ons dageljjksch leven en
zich een plaats zal weten te ver
overen naast den radio-omroep.
Intusschen hebben de onder
zoekers ook aan de zendzijde niet
stil gezeten en de zend-apparatuur
heeft gelijken tred weten te houden
met de ontwikkeling van de ont
vangtoestellen. De centra van dezen
nieuwsten tak van de techniek zijn
wel Londen en Berlijn, waar de onderzoekingen plaats
vinden met medewerking van officieele instanties. Zoo
heeft de Engelsche radio-omroep (British Broadcasting
Company) in haar nieuwe studio-complex een aparte
afdeeling ingericht voor de televisie-uitzendingen,
waarvoor zij ook eenige uren per week een tweetal
zenders beschikbaar stelt.
Een televisie-studio
Fle inrichting van de groote televisie-studio is zeer
modern en doet onwillekeurig denken aan het
tooneel van een schouwburg. Vroeger was het een
klein kamertje met als achtergrond een wit scherm,
waarvoor de artist zich moest opstellen. Meer dan
een persoon tegelijk kon niet worden uitgezonden.
Met de ontwikkeling van de apparaten werden de
mogelijkheden steeds grooter. Men zag twee, ja zelfs
drie personen tegelijk en thans kan men zelfs groepen
zien. En hiermede deed het tooneelstuk zijn intrede
in de televisiewereld en maakte het gebruik van
coulissen noodzakelijk.
Teneinde eenieder in de gelegenheid te stellen
zich een juist beeld te vormen van de resultaten,
welke men thans reeds weet te bereiken, is een specia
le contróle-ontvangkamer ingericht, waar een volle
dige televisie-ontvanger gecombineerd met geluids
ontvanger is opgesteld en men rustig de uitzending
kan volgen, gezeten in ruime club-fauteuils. Telkens
wanneer men verbeteringen heeft weten te bereiken,
wordt hier de pers tot een bezoek uitgenoodigd, om
zich met eigen oogen te overtuigen.
Toch heeft het er allen schijn van, alsof tooneel-
uitzendingen slechts tot de uitzonderingen zullen be-
hooren, omdat dergelijke uitzendingen altijd veel
risico voor volledig slagen meebrengen. Met zeker
heid is wel te voorspellen, dat in de toekomst de
film een groote rol zal gaan spelen in de televisie-
uitzendingen en het is dan ook in deze richting, dat
de nieuwste zendapparaten worden ontwikkeld.
Zal 1935 ons de televisie brengen Wij weten het
niet, maar het zou ons niet verwonderen, wanneer
we eind van dit jaar thuis rustig zouden kunnen
genieten van een der nieuwste films.
De demonstratie-zaal, waar men de televisie-uitzen
dingen rustig kan waarnemen en beoordeelen.