m
jubileii
Mengelberg's
Naamlooze Vennootschap „Het Concertgebouw'
BUITENGEWOON ABONNEMENTSCONCERT
Donderdag 24 October 1895 8 uur:
ïede onmiddellijk
lamswe Toonkunst-
h'dam.
gelukkig geen
tot heil en gro<
Mogen zijn
onzent nog s
vinden
April 1935.
s zijner functie jarenlang, schier
eszins de bevoegdheid verleent,
verker, den heer S. Bottenheim,
stemde bijdrage de figuur te
landgenooten. Prof. dr. Willem
koor, dat eveneens sedert 1898,
het eerste jaar, dat Mengelberg
bileuih van Willem
t vad het Concert
en ppradoxaal dit
snlijk [niets buiten-
iw kant, kan zich
igeM-g denken en
verm arde kunste-
len g en rol meer,
lar, i jf en twintig
bijni als het ware
et
eertigjarig jubileum. als zijn leider is opgetreden, wel
1 groote wijzigingen moet hebben
ondergaan, maar waarover de
Mengelberg-geest onafgebroken steeds vaardig is
gebleven.
Nog is de tijd niet gekomen tot het opmaken van
de balans van Mengelberg's werkzaamheid in het
Nederlandsche muzieklevende creditzijde blijft
nog maar steeds absorbeeren en dit muziekfeest
is slechts een episode, gelijk de vorige Nederlandsche
muziekfeesten onderscheidenlijk van 1902 en van
1912 ook als louter episodes moeten worden be
schouwd in Mengelberg's gigantisclien propaganda-
arbeid voor de symphonische kunst
zoowel te onzent als in alle andere
landen der beschaafde wereld, lan
den, waar Mengelberg's naam alom
inet eer en ontzag wordt vermeld.
Het zou te ver voeren en een
boekdeel vullen, indien wij hier gin
gen beschrijven, waar en wanneer
Mengelberg in de verschillende
landen van Europa en Amerika op
de concertpodia is verschenen en
er voor zorgde, dat de naam van
Nederland werd hoog gehouden.
En altijd was het weer als de
beroemde dirigent van het Con
certgebouw-orkest van Amsterdam,
dat hij in den vreemde werd aange
kondigd, zij het in Amerika of
Engeland als „the eminent con
ductor from the Amsterdam Con
certgebouw" of in Frankrijk of
Fransch-Zwitserland als „le chef
d'orchestre du Concertgebouw
d'Amsterdam, of in Italië, Hon
garije, Spanje, Tsjecho-Slowakije,
Rusland, enz., in de verschillende landstalen altijd
met vermelding zijner vereerde functie aan het
Concertgebouw. Zóó werd ons Concertgebouw als
instituut van rang wereldvermaard. Ook in de landen
en steden, waar het zich tot dusver nog niet heeft
kunnen doen hooren en in welke Amsterdam als mu-
ziekstad nochtans de allergrootste reputatie geniet.
Geen wonder, dat buitenlandsclie kunstenaars
het zich een eer rekenden naar Nederland te worden
genoodigd, om in het Concertgebouw
hetzij als scheppende, hetzij als her
scheppende artisten van hun talenten
te mogen getuigen. De universaliteit van
Willem Mengelberg was een palliatief
tegen elke eenzijdigheid. De geschied-
boeken van het Concertgebouw gedurende
de laatste veertig jaren zijn de meest
afdoende bewijzen voor de juistheid
dezer bewering.
Het geheim der eeuwige jeugd, der
frischheid, der zich aldoor als een open
baring uitende vernieuwing, is Mengel
berg's geheim, een omstandigheid, die
steeds wonderbaarlijk in hare uitwerking
is en tot de meest verrassende resul
taten leidt. Het is inhaerent aan het
genie zijner persoonlijkheid en wie ge
regeld onder een zoodanige leiding heeft
gearbeid, moest in den stuwenden maal
stroom worden meegesleept en kon aan
Tijdens een or
kestrepetitie in
de groote zaal van
het Amsterdam-
sche Concertge
bouw.
zijn onweerstaan
bare bekoring nim
mer ontkomen. De
volle honderd pro
cent worden door
hem geëischt, maar
hij is ook steeds pa
raat om dezelfde hon
derd procent ten volle te
geven.
Een figuur, een machtige
verschijning, die in de historie
onzer muziek zal meetellen door
zijn ongeëve
naarde beteekenis,
een persoonlijkheid, op wie de jaren
vat hebben en van welke nog zoo veel
ei van ons muziekleven wordt verwacht.
woorden en daden bij zeer velen te
deeds den juisten weerklank blijven
S. BOTTENHEIM.
Willem Mengelberg in
Zwitserland.
iet middel dei-
lis en derhalve
!er van noode
ederlandsche
ditmaal van
zal getuigen,
vermoeid aan
het Concert-
ormatp, van welker
ijn, da- alle veertig
sbbenl meegemaakt,
Willem Mengelberg en
eenige beroemde gasten
te Amsterdam., o.a.
Ottonino Respighi en
Igor Strawinsky.
Prof. Mengelberg en Me
vrouw Mengelberg-Wubbe
op het balkon van hun
chalet in Zwitserland.
(Afscheidsconcert van den Heer W. KES)
1.
Mengelberg doet zijn intrede als leider van
het hoofdstedelijk Concertgebouworkest. Een
programma van 24 October 1895, den af
scheidsavond van den dirigent Kes. Willem
Mengelberg, „nieuw benoemd Orkestdirec
teurverleent zijn medewerking als pianist.
Een merkwaardigheid van dit oude archief
stuk is de opmerking over de rijtuigen
den Heer W. MENGELBERG, nieuw benoemd Orkestdirecteur van het Concertgebouw (Piano.)
Symphonic No. 3, «Eroica" (Es gr. t. Op. 55)L. van Beethoven.
a. Allegro con brio. c. Scherzo: Allegro vivace, Trio.
b. Marcia funebre: Adagio assai. d. Finale: Allegro molto, Poco Andante, Presto.
2. Concert (Es gr. t.)F- Liszt.
la. Allegro maestoso.
)A. Quasi Adagio.
if. Allegretto vivace. Allegro snimato
\d. Allegro marzialc. Presto,
voor Piano met Orkestbegeleiding,
vo«r te dragen door den heer W. Mengelberg.
3. A'kademische Fest-OurertureJ. Brahms.
4. La reine Mab on la feé des songes uit de Symphonie dramatique "Roméo et JulietteII. Bkrlioz:
5. Voorspel van de 3e Acte van de Opera uLokengrin"R. Wagner.
„Concert-vleugel Steinway" Sons, New-York, van de firma C. KETTNER, Kalverstraat 52 en Sp uistraat231,
Het publiek, voor zoover liet per r(jtuig vertrekt, wordt beleefd verzocht in de
znal op het afroepen der rytuignnmmers te wachten.