m jubileii Mengelberg's Naamlooze Vennootschap „Het Concertgebouw' BUITENGEWOON ABONNEMENTSCONCERT Donderdag 24 October 1895 8 uur: ïede onmiddellijk lamswe Toonkunst- h'dam. gelukkig geen tot heil en gro< Mogen zijn onzent nog s vinden April 1935. s zijner functie jarenlang, schier eszins de bevoegdheid verleent, verker, den heer S. Bottenheim, stemde bijdrage de figuur te landgenooten. Prof. dr. Willem koor, dat eveneens sedert 1898, het eerste jaar, dat Mengelberg bileuih van Willem t vad het Concert en ppradoxaal dit snlijk [niets buiten- iw kant, kan zich igeM-g denken en verm arde kunste- len g en rol meer, lar, i jf en twintig bijni als het ware et eertigjarig jubileum. als zijn leider is opgetreden, wel 1 groote wijzigingen moet hebben ondergaan, maar waarover de Mengelberg-geest onafgebroken steeds vaardig is gebleven. Nog is de tijd niet gekomen tot het opmaken van de balans van Mengelberg's werkzaamheid in het Nederlandsche muzieklevende creditzijde blijft nog maar steeds absorbeeren en dit muziekfeest is slechts een episode, gelijk de vorige Nederlandsche muziekfeesten onderscheidenlijk van 1902 en van 1912 ook als louter episodes moeten worden be schouwd in Mengelberg's gigantisclien propaganda- arbeid voor de symphonische kunst zoowel te onzent als in alle andere landen der beschaafde wereld, lan den, waar Mengelberg's naam alom inet eer en ontzag wordt vermeld. Het zou te ver voeren en een boekdeel vullen, indien wij hier gin gen beschrijven, waar en wanneer Mengelberg in de verschillende landen van Europa en Amerika op de concertpodia is verschenen en er voor zorgde, dat de naam van Nederland werd hoog gehouden. En altijd was het weer als de beroemde dirigent van het Con certgebouw-orkest van Amsterdam, dat hij in den vreemde werd aange kondigd, zij het in Amerika of Engeland als „the eminent con ductor from the Amsterdam Con certgebouw" of in Frankrijk of Fransch-Zwitserland als „le chef d'orchestre du Concertgebouw d'Amsterdam, of in Italië, Hon garije, Spanje, Tsjecho-Slowakije, Rusland, enz., in de verschillende landstalen altijd met vermelding zijner vereerde functie aan het Concertgebouw. Zóó werd ons Concertgebouw als instituut van rang wereldvermaard. Ook in de landen en steden, waar het zich tot dusver nog niet heeft kunnen doen hooren en in welke Amsterdam als mu- ziekstad nochtans de allergrootste reputatie geniet. Geen wonder, dat buitenlandsclie kunstenaars het zich een eer rekenden naar Nederland te worden genoodigd, om in het Concertgebouw hetzij als scheppende, hetzij als her scheppende artisten van hun talenten te mogen getuigen. De universaliteit van Willem Mengelberg was een palliatief tegen elke eenzijdigheid. De geschied- boeken van het Concertgebouw gedurende de laatste veertig jaren zijn de meest afdoende bewijzen voor de juistheid dezer bewering. Het geheim der eeuwige jeugd, der frischheid, der zich aldoor als een open baring uitende vernieuwing, is Mengel berg's geheim, een omstandigheid, die steeds wonderbaarlijk in hare uitwerking is en tot de meest verrassende resul taten leidt. Het is inhaerent aan het genie zijner persoonlijkheid en wie ge regeld onder een zoodanige leiding heeft gearbeid, moest in den stuwenden maal stroom worden meegesleept en kon aan Tijdens een or kestrepetitie in de groote zaal van het Amsterdam- sche Concertge bouw. zijn onweerstaan bare bekoring nim mer ontkomen. De volle honderd pro cent worden door hem geëischt, maar hij is ook steeds pa raat om dezelfde hon derd procent ten volle te geven. Een figuur, een machtige verschijning, die in de historie onzer muziek zal meetellen door zijn ongeëve naarde beteekenis, een persoonlijkheid, op wie de jaren vat hebben en van welke nog zoo veel ei van ons muziekleven wordt verwacht. woorden en daden bij zeer velen te deeds den juisten weerklank blijven S. BOTTENHEIM. Willem Mengelberg in Zwitserland. iet middel dei- lis en derhalve !er van noode ederlandsche ditmaal van zal getuigen, vermoeid aan het Concert- ormatp, van welker ijn, da- alle veertig sbbenl meegemaakt, Willem Mengelberg en eenige beroemde gasten te Amsterdam., o.a. Ottonino Respighi en Igor Strawinsky. Prof. Mengelberg en Me vrouw Mengelberg-Wubbe op het balkon van hun chalet in Zwitserland. (Afscheidsconcert van den Heer W. KES) 1. Mengelberg doet zijn intrede als leider van het hoofdstedelijk Concertgebouworkest. Een programma van 24 October 1895, den af scheidsavond van den dirigent Kes. Willem Mengelberg, „nieuw benoemd Orkestdirec teurverleent zijn medewerking als pianist. Een merkwaardigheid van dit oude archief stuk is de opmerking over de rijtuigen den Heer W. MENGELBERG, nieuw benoemd Orkestdirecteur van het Concertgebouw (Piano.) Symphonic No. 3, «Eroica" (Es gr. t. Op. 55)L. van Beethoven. a. Allegro con brio. c. Scherzo: Allegro vivace, Trio. b. Marcia funebre: Adagio assai. d. Finale: Allegro molto, Poco Andante, Presto. 2. Concert (Es gr. t.)F- Liszt. la. Allegro maestoso. )A. Quasi Adagio. if. Allegretto vivace. Allegro snimato \d. Allegro marzialc. Presto, voor Piano met Orkestbegeleiding, vo«r te dragen door den heer W. Mengelberg. 3. A'kademische Fest-OurertureJ. Brahms. 4. La reine Mab on la feé des songes uit de Symphonie dramatique "Roméo et JulietteII. Bkrlioz: 5. Voorspel van de 3e Acte van de Opera uLokengrin"R. Wagner. „Concert-vleugel Steinway" Sons, New-York, van de firma C. KETTNER, Kalverstraat 52 en Sp uistraat231, Het publiek, voor zoover liet per r(jtuig vertrekt, wordt beleefd verzocht in de znal op het afroepen der rytuignnmmers te wachten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 21