ENTREIN
spietsen. De negers schreeuwden en gooiden
steenen, maar de stier nam er niet de minste
noti e van en bereidde zich voor op een strijd met
rootsten tegenstander, dien hij ooit gezien had.
reet maakt de locomotief gehakt van 'm,''
ilde Billy, toen de stier met z'n kop omlaag en
aart omhoog over de biels op den trein afstoof.
De Miderende massa staal toonde nu eenige vrees.
De aart verminderde en de knarsende wielen
sclio en ontelbare vonken door het krachtig aan-
zett i der remmen. Helaas de botsing kon niet
n voorkomen
personeel van den goederen-sneltrein, die met
nelheid van ongeveer vijfendertig mijl per uur
de rails gleed, zag in de aanwezigheid van den
op de spoorbaan geen onmiddellijk gevaar,
iet dier te verjagen liet men de stoomfluit een
maal gillen. Treinen kunnen nu eenmaal niet
stoppen, wanneer er zich vee op de baan
bed dt, aangezien de dienstregeling dan leelijk
war zou raken. Maar de roode stier verkeerde
morgen in oen buitengewoon eigenzinnige
ïB ming. Hij had besloten „dat ding over de
6 werken", evenals mr. Johnson, en hij slaagde
aller gevoelen in.
blinde passagiers reden onder den trein, tus-
de assen en stangen, twee blanke jongelui mee.
n waren werkloos, maar de omstandigheden
hun familie verkeerde, waren nog dusdanig,
e thuis hadden kunnen krijgen wat hun hart
«Ie. Desondanks gaven ze er de voorkeur aan,
aien wel om den tijd te dooden, iets van de
te zien en gebruikten daartoe de bekende
ersmethode door gratis van de diensten der
- i wegen gebruik te maken. Aangezien op derge-
lijsf passagiers geen prijs wordt gesteld, zijn er
™jk ook geen rzieningen getroffen, die
lat uitzicht veraangenamen. Alleen in een
genieten ze het voorrecht een glimp van de
baan op te vangen.
"it punt nu was juist een lichte kromming en
as de twee blinde passagiers, opmerkzaam
t door de stoomfluit, vertelde zijn kosteloozen
TOiziger op onverschilligen toon, dat er een
de heele trein het te moeten ontgelden. Locomotief,
kolenwagen en wagons vlogen uit de rails, en schoven,
onder 't oorverdoovende lawaai van uit elkaar gerukt
ijzeren staal en versplinterend hout, over elkaar heen.
De brokstukken kwamen zelfs op den weg terecht.
De vier jonge negers liepen wat ze konden, onder een
regen van blikken ingemaakt fruit en groenten.
Het lawaai maakte weldra plaats voor een scherp,
sissend geluid, veroorzaakt door de op zij geworpen
en bijna volledig vernielde machine, waaruit de
stoom in groote rookwolken ontsnapte. De negers
keerden aarzelend terug en zagen uit den chaos
twee figuren wankelend naderbij komen. Dit waren
de conducteurs, die, hoewel ernstig gewond, er het
leven hadden afgebracht.
Ofschoon beiden dringend doktershulp noodig
hadden, strompelden ze toch naar de zuil van gloei -
enden stoom om hun ergste vermoedens bewaarheid
te zien. In de onbereikbare locomotief-cabine zaten
de machinist en de stoker beklemd. Het duurde meer
dan een uur, voordat de lichamen van den machinist
en den stoker uit de ruïne van ijzer konden worden
getrokken. Te laat beiden waren overleden
De twee blinde passagiers werden eveneens het
slachtoffer. Degene, die den stier voor'n koe had aan
gezien, werd op slag gedood, de ander ernstig gewond.
Er was een heele dag voor noodig om de lijn
weer vrij te maken.
Het stoffelijk overschot van den stier, die het drama had ver
oorzaakt, bleef echter den geheelen dag onaangeroerd liggen, aange
staard door tallooze nieuwsgierigen, die hun oogen niet konden ge-
looven. Hoe was dat mogelijk
De meening van sommige experts was, dat op een totaal onver
klaarbare wijze een van de oersterke hoorns onder het eerste, kleine
wiel van de locomotief moest zijn geraakt, waardoor de machine ont
spoorde en al de wagens met zich mee sleepte. Men kwam tot deze
conclusie, omdat bij het onderzoek een der hoorns totaal verbrijzeld
werd gevonden. Andere deskundigen veronderstelden, dat de ont
sporing hoofdzakelijk moest worden toegeschreven aan de kracht van
den massieven stierennek. Men is er echter nooit in geslaagd de wer
kelijke oorzaak van deze ramp met zekerheid vast te stellen.
Alleen hierover was men het algemeen eens wanneer de stier
niet eigenzinnig midden op de spoorbaan was blijven staan, dan
zou de goederentrein ongehinderd hebben kunnen passeeren.
De stier, die
de ramp ver
oorzaakte.
koe op de rails stond.
Aan de eene zijde van
den spoorweg wachtten
vier toeschouwers vol
gens hun vaste overtui
ging op de smadelijke
nederlaag en roemloo-
zen ondergang van den
stier. Aan den anderen
kant stond, achter hoog
prikkeldraad, een kudde
koeien. Ze keken als
edelvrouwen,. die twee
elkaar zien aanbinden.
ridders den strijd
Deze viervoeters,
reeds zoo dikwijls locomotieven door de velden
hadden zien snellen, vroegen zich wellicht af, wie
als overwinnaar uit het strijdperk zou treden. Hun
geduld werd niet lang op de proef gesteld.
De machinist liet de stoomfluit nog een keer
werken en trok toen de remmen aan, ter wille van
den stier, zonder ook maar in de verste verte te
vermoeden, dat zijn eigen leven in gevaar was. De
negers zagen den stier met gebogen kop vol strijd
lust tegen het voorste gedeelte van de locomotief
aanstormen. Ze aanschouwden het vage tafereel
van een groot, rood lichaam, dat over den schoor
steen werd geslingerd, terwijl het bloed uit den
zwaren, onbeschermden nek spoot. En toen scheen