HET GEBOORTEHU
EENER STE
IMMiiüMIH
Paula Wessely
en haar ouders
fleisbB?auer
SEOHSHAU^TR 14
int'it l'tiuitt o Iuur oud trau, en noy niets wiet van
hel eitee.es dat het leven haar besehoren had.
zag zij er zoo uit.
PA is een vriendelijke „tüchtige" slager, zooals
er zoovelen zijn in Weenen, terwijl Ma achter
de kassa troont, om te zorgen, dat het geld be
hoorlijk binnenkomt. De dochter Paula zwerfl
door verschillende studio's om triomfen te oogsten.
I >oor haar heeft de slagerij een wereldvermaardheid
gekregen, want nog dagelijks komen er kaarten en
brieven binnen, bestemd voor Paula de „künstlerin"
waarvan de aardigsten en belangrijksten worden
opgehangen in den winkel rond den troon van Mama
Wessely.
Uit den aard der zaak komt Paula niet dikwijls
thuis heur werk neemt haar heelemaal in beslag.
Maar als zij in Weenen komt, is haar eerste gang
naar huis, waar vader en moeder haar met gerecht-
vaardigden trots verwachten. Zjj toch waren het.
die haar in de gelegenheid stelden zich aan het
tooneel te wijden, vanwaar zij later naar de film
overging. En zij hebben er alle eer van, want Paula
is een begaafde actrice, die speciaal bij de film
dankbaar materiaal is, tenminste. in handen
van een goed regisseur.
Een harer laatste films was „Maskerade" van
Willy Forst, welke onze lezers zich zeker nog wel
zullen herinneren.
Paula Wessely als de gezelschapsdame irt ..Maskerade"
Links Paula Wessely's
geboortehuis in de Sechs-
hauserstrasse No. 14 te
Weenen. Zooals men aan
het naambord duidelijk
ziet, is haar naam niet
Wessly, gelijk men maar
al te vaak leest, doch
Wessely.
.Mdma Wessely op haar
troon, temidden van al de
bescheiden tropeeën harer
dochter. Als een duidelijk
bewijs, dat het hier de
ufdeeling Betalingenis,
hangt boven heur hoofd
n bordje met het opschrift
..Men wordt ..verzocht het
geld direct na te tellen.
Reclames naderhand zijn
nutteloos."