DE GROOTSTE
VLIEGTUIGRAMP
Lie Maxim Gorki, het grootste vliegtuig ter wereld, dat met zijn acht motoren bijna 7.000 pk. ontwikkelen en met
75 opvarenden een snelheid van 240 Km. bereiken kon. Hechts: Een der vierpersoons-slaapcabines. waarmee het
enorme vliegtuig was uitgerust.
Een kijkje op de constructie van hef vleugeldak der geheel metalen machine.
DE geschiedenis der luchtvaart heeft nooit
eerder geweldiger ramp gekend, dan door
louter baldadige onvoorzichtigheid Zater
dagmiddag kwart voor een boven het cen
trale Moskovische vliegveld van Sokbol heeft plaats
gevonden, en waarvan het grootste vliegtuig ter
wereld, de Maxim Gorki, met bemanning en passa
giers, in totaal 47 menschen, het slachtoffer werd.
De Maxim Gorki werd in Maart 1933 ontworpen
en kwam een jaar later gereed 6 Mei van dat jaar
maakte het zijn eerste vlucht. Het vliegtuig had een
breedte van 68 meter en een lengte van 23.5 meter
het woog bij volledige belasting 41.000 K.G. en
bezat acht motoren, drie in eiken vleugel en twee
in tandem op den romp: te zamen bezaten de motoren
e.a. 7.000 P.K. De wielen hadden twee meter door
snede en waren op elf meter afstand van elkander
geplaatst.
Alles aan het geheel metalen vliegtuig was zoo
zuiver uitgebalanceerd en zoo voortreffelijk gecon
strueerd, dat zijn stabiliteit en soliditeit onverbeter
lijk waren het gehoorzaamde feilloos aan zijn
instrumenten.
Het kon vijfenzeventig personen vervoeren, bezat
slaaphutten, badkamer, conversatiezaal, buffetten,
sprekende bioscoopinstallatie, fotografische in
richting en zelfs een kleine courantdrukkerij.
Door middel van een enorme luidspreker-
installatie kon men zich van ca. 800 meter
hoogte op den grond verstaanbaar maken.
Alle hutten waren meer dan 1.80 meter hoog
en bezaten elk vier bedden.
De machine had een maximum-snelheid van
bijna 240 kilometer per uur en een actie-radius
van bijna 2000 kilometer.
Zooals men uit de berichten weet, is de
ramp te wijten aan de driestheid van den be
stuurder eener mede opgestegen kleine machine,
die bij het maken van loopings op 700 meter
hoogte in de onmiddellijke nabijheid van den
luchtreus, tijdens een salto diens vleugel ver
brijzelde en afrukte.
De Pravda kondigt reeds aan, dat men zich
door dezen tegenslag niet zal laten weerhouden
om op groote schaal de Russische luchtvloot
niet dit type toestellen te gaan uitbreiden.
De bioscoop installatie, welke hel vliegtuig meevoerde,
teas van de uiterste perfectie.
Het grootste vliegtuigwiel ter wereld, dat van de Maxir
Gorki, had een middellijn ran twee meter.