DE GROOTSTE VLIEGTUIGRAMP Lie Maxim Gorki, het grootste vliegtuig ter wereld, dat met zijn acht motoren bijna 7.000 pk. ontwikkelen en met 75 opvarenden een snelheid van 240 Km. bereiken kon. Hechts: Een der vierpersoons-slaapcabines. waarmee het enorme vliegtuig was uitgerust. Een kijkje op de constructie van hef vleugeldak der geheel metalen machine. DE geschiedenis der luchtvaart heeft nooit eerder geweldiger ramp gekend, dan door louter baldadige onvoorzichtigheid Zater dagmiddag kwart voor een boven het cen trale Moskovische vliegveld van Sokbol heeft plaats gevonden, en waarvan het grootste vliegtuig ter wereld, de Maxim Gorki, met bemanning en passa giers, in totaal 47 menschen, het slachtoffer werd. De Maxim Gorki werd in Maart 1933 ontworpen en kwam een jaar later gereed 6 Mei van dat jaar maakte het zijn eerste vlucht. Het vliegtuig had een breedte van 68 meter en een lengte van 23.5 meter het woog bij volledige belasting 41.000 K.G. en bezat acht motoren, drie in eiken vleugel en twee in tandem op den romp: te zamen bezaten de motoren e.a. 7.000 P.K. De wielen hadden twee meter door snede en waren op elf meter afstand van elkander geplaatst. Alles aan het geheel metalen vliegtuig was zoo zuiver uitgebalanceerd en zoo voortreffelijk gecon strueerd, dat zijn stabiliteit en soliditeit onverbeter lijk waren het gehoorzaamde feilloos aan zijn instrumenten. Het kon vijfenzeventig personen vervoeren, bezat slaaphutten, badkamer, conversatiezaal, buffetten, sprekende bioscoopinstallatie, fotografische in richting en zelfs een kleine courantdrukkerij. Door middel van een enorme luidspreker- installatie kon men zich van ca. 800 meter hoogte op den grond verstaanbaar maken. Alle hutten waren meer dan 1.80 meter hoog en bezaten elk vier bedden. De machine had een maximum-snelheid van bijna 240 kilometer per uur en een actie-radius van bijna 2000 kilometer. Zooals men uit de berichten weet, is de ramp te wijten aan de driestheid van den be stuurder eener mede opgestegen kleine machine, die bij het maken van loopings op 700 meter hoogte in de onmiddellijke nabijheid van den luchtreus, tijdens een salto diens vleugel ver brijzelde en afrukte. De Pravda kondigt reeds aan, dat men zich door dezen tegenslag niet zal laten weerhouden om op groote schaal de Russische luchtvloot niet dit type toestellen te gaan uitbreiden. De bioscoop installatie, welke hel vliegtuig meevoerde, teas van de uiterste perfectie. Het grootste vliegtuigwiel ter wereld, dat van de Maxir Gorki, had een middellijn ran twee meter.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 11