N HERI N N E R NGE ÈÊêÊéÊB- WÊm®Êmt - De jongste vertooningen der Wagnervereeniging op 16 en 18 Mei, toen onder leiding van Erich Kleiber in den Amsterdamschen Stads schouwburg „Die Walkure" is opgevoerd, rijn een overrompelend succes voor de vereeniging geweest. Zij hebben onren medewerker, den heer S. Bottenheim, die tot de oude Wagnerianen in ons land behoort, aanleiding gegeven om eenige zijner herinneringen aan vroegere opvoeringen van dit meesterwerk te boek te stellen, herin neringen, in welke men ook veel rel vernemen van hetgeen Neder- landsche kunstenaars op dit gebied hebben gepresteerd. IN 1897 had ik 't voorrecht „Die Walkure" driemaal te mogen zien in 't begin van dat jaar bij de Wagner-vereeniging, die 't werk voor den tweeden keer gaf, nadat zij op 23 November 1894 haar uit voeringen in den vereisehten vorm in den nieuwen Stadsschouwburg met een vertooning van Die Walkure had geopend daarna in April bij de toenmalige Neder - landsche Opera, onder leiding van C. van der Linden, die, na met succes De Vliegende Hollander, Tannhauser en Lohengrin ten tooneele te hebben gebracht, zich met Die Walküre op glad ijs ging wagen eindelijk in Juli te Bayreuth in de openingsserie van „Der Ring des Nibelungen". Aan de laatste heb ik de onvergetelijkste herinneringen behouden, niet het minst wijl het mijn eerste bezoek aan de stad der Festspiele is geweest en er in dat jaar voor de Nederlandsche repro- du ceerende kunst veel op het spel stond het debuut van Anton van Rooy, den magistraalsten Wotan, die ooit over de tooneelplanken der wereld zijn schreden heeft doen gaan. De Amsterdamsche uitvoering onder leiding van Henri Viotta was voor mij de eerste kennismaking met het werk. Toevalligerwijze had ik juist een week te voren voor liet eerst Siegfried gehoord en gezien in een uitvoering te Hamburg onder leiding van Gustav Mahler, zoodat ik, wat do kunst van Richard Wag ner betreft, op eens „in de wol ge verfd" werd. Het waren beide prach tige uitvoeringen, welke mij in gloeiend enthousiasme voor den grooten Meester hadden doen ont branden en tot een grondige verdere studie van diens oeuvre verleidden. Zonder als laudator temporis acti met zijn groote verschijningen te willen doorgaan, moet ik hier toch eenige namen releveeren om de grootheid van dien tijd te teekenen. Daar was te Ham burg als medewerkster van Gustav Mahler de vermaarde Katharina Klafsky, die met Willy Birrenkoven, eveneens een zanger van ongewone kwaliteiten, den heerlijken samenzang van Brünnhilde en Siegfried aan het slot tot een onge kende hoogte opvoerde daar was ook Leopold Demuth, de bariton van Europeesche notoriteit in de rol van Der Wanderer. En bijna onmiddellijk daaraan sluitende, de Am sterdamsche uitvoering van Die Walküre met Rosa Suclier als Brünnhilde, Marie Wittick als Sieg- linde, Carl Perron als Wo tan en Emil Gerliauser als Sieginund. De laatste wellicht niet zoo indruk wekkend als zijn opvolgers ERICH KLEI HER, de schitterende leider der uit voeringen van Die Walkure hij de Wagnervereeniging 16 en 18 Mei 1936. ai kuns ■houdei ons ook o[ dat aarop Opera fkest in deze rol, nochtans e rekening kon worden een orkestklank va orkest, dat reeds toen sporen had verdiend, der Linden in April ......I met de Nederlandscb deze met zijn eigen spelen, maar tot het Concep^ebouv vlucht moest zoeken. Van die u eigenlijk met den mantel der toegev worden bedekt, kan eigenlijk slechts buitengewoon vertolker der SiJgmund nog met eere worden herdacht! Zelfs van ongewone kwaliteiten, wa|i niet c de moeilijke rol van Wotan. Lang zou ik niet onder die hoeven te blijven drie maant late: eerst in het Festspielliaus te voor de eerste maal den gehei eenvolgende avonden. Nog denk ik spanning, die er de lf irotseh :ooy, d gen in de een machti; 1 en soi heersolite niet weiuie A nton van en-twintigj klinkt mij ,VolIendet zongen bij 4 ayreu in Rin m aanli scène van Dis Rliei ik Van Root de van het Wo&n-verh liedrijf van Die V grootsche flitasie dat in de muze tu er slechts en roei onvergelijkfflke va Hollander".!En toi De vermaarde jonge tenor FRANX VOELKER. wiens Sigmund op 16 en 18 Mei j.l. voor alle bezoekers der uitvoeringen van Die Walküre een openbaring is geweest. het derde lx luid', zijn donders eenige ooge door het mi gevoelens Irijf he Verb id orga iblikkei it: lir sclb ii zij ï'j en toe ran W< „Nicht straf' ich dicli ei Deine Strafe schufst du met een steeds sterkere stijgii klaringen en de accenten wi behoorden te worden geplaatst slotscène, het teedere afscheid hilde en de vuurbezwering, si fes ond> leiding van Hans Richter, als ij'n onaf had ingewerkt op een ieder, Ac de gi was om dit te mogen belevei toen ook welk een standaardcrcatii door geleverd en voor alle tijden wf geves) Zoo was Van Rooy het middtlpunt stelling en geestdrift, zóó datpayreu in de volgende jaren Die Mei|ersing< en Der fliegende Hollander ten met Van Rooy als de voornasi Onder het auditorium in geestdriftigen Rotterdamsche niet minder enthousiasten W» van Wijngaarden, die zijn gi wen van Bayreuth heeft behoo Amsterdamschen kunst-entboa jast S en dan natuurlijk ook de p1 Wagnerianen, de heeren August Strater en last not to Willem. Als ik mij niet vergis*' niyter onder de bezoekers en die dagen bij de alten de solo gebouw-orkest, Herman Meeik ring van Wouter Hutschenrb genoemden reeds ter ziele Doch welk een belangstel)*1 j v'(1' jaren waar te nemen ook ui' |ns lam Wagner-vereeniging voor H' Serege ooneel ste een (97 zie kims per-ver ple leve (1vooi der fge, se jt de Vi 6 ook V p het ■altist v f> medi |ter ziji In. Onze beroemde landgenoot ANTON VAN ROOYde Wotan der Bayreuther Bühnenfestspiele in 1897 en tal ran volgende jaren. De grootste Wotan, die ooit over de planken is geschreden. Onze landgenoot JAG. URLUS, een der beroemdste vertolkers van de rol van Siegm und. Hij zong deze voor het eerst in 1897 bij de Nederlandsche Opera te Amsterdam. In 1911 en 1912 vervulde hij de rol bij de Bayreuther Festspiele en zong haar daarna herhaaldelijk te Amsterdam en ook in Amerika.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 20