vierjarige filmberoeni c En haar uitbeelding van meesterwerken der schilde Een knappe imitatie van Sir Joshua Reynold's beroemde doek Onschulddoor de vierjarige Amerikaansche filmster Shirley Temple. Rechts het schilderij, dat tot voorbeeld diende. Het bevindt zich in de National Gallery te Londen. EENS op een dag in 1931 las een moeder in de Californisclie plaats Santa Monica haar twee jarig dochtertje een sprookje voor, gelijk zoovele moeders in alle landen der aarde dit plegen te doen en waarvoor zij dan ook allon aan het slot door haar jonge gehoor heloond worden met de gretige vraag naar „nog een sprookje." Toen die moeder in Santa Monica echter haar verhaal beëindigd had, deed haar tweejarig kleutertje niet gelijk al die andere kinderen, die onmiddellijk naar meer verlangen, doch het stond op en imiteerde beurtelings alle hoofdpersonen uit de zooeven door moeder voor gelezen vertelling. En dit was de eerste gelegenheid waarbij de kleine Shirley Temple blijk gaf van haar groote uitbeeldings kracht en haar scherp geheugen, de heide factoren, die haar na weinige jaren tot een jeugdige filmster met wereldvermaardheid zouden maken. De eerste vier jaren nadat zij op 23 April 1929 te Santa Monica het levenslicht aanschouwde, bracht zij door als alle andere gezonde meisjes, die twee oudere broertjes tot speelmakkertjes en tot plaaggeesten hebben. Alleen verstond Shirley de kunst zich voor onnoodige ruwheid van de zijde harer broers te vrijwaren en toonde hiermede nog een derde gave te bezitten persoonlijk heid. Mevrouw Temple ontdekte al spoedig, dat Shirley een buitengewoon herinneringsvermogen had, dat haar in staat stelde alles, wat zij vernam, woord voor woord te herhalen, en de moeder was er dan ook van overtuigd, dat Shirley's 'geheugen het meisje te zijner tijd goed te stade zou komen. Dat die tijd eerder zou komen dan het echtpaar Temple verwachtte, was te danken aan een filmvoorstelling, die de ouders bijwoonden en waarbij zij een kind als filmster zagen acteeren. Mevrouw Temple zag, dat Shirley een dergelijke rol er veel heter zou hebben afgebracht en het gevolg was, dat Shirley lid werd van de „Baby Burlesque Comedies", een troepje kinderen, dat voor Educational Studios in grappige films speelde. Al spoedig was Shirley de prima donna van het kin- dertroepje, hoewel de directeuren zich daar minder van bewust waren. Deze zakenmenschen wisten wel dat Shirley lief was, maar zijn niet alle kinderen hef op het witte doek! Zij vonden het dan ook niet raad zaam uit de vele filmkinderen er een op den voorgrond te laten treden. Als in zoovele gevallen werd Shirley Temple bij toeval ontdekt, toen de Fox Film Cy. in de groote film „Stand up and cheer" een klein meisje noodig had, dat werkelijk knap genoeg was een paar liedjes te zingen en eenige dansnummers ten beste te geven. Tevergeefs had men reeds overal naar een kind gezocht, dat aan de hooge eischen, die er gesteld werden, voldeed. Ten einde raad ging de Fox Film-man, die het wonderkind opsporen moest, in een klein filmtheater van Los Angeles de première van een door kinderen gespeelde komische film zien. Shirley Temple was een der kleine medespelenden en toen de man haar op het doek zag, wist hij dat zijn naspeuringen ten einde waren. Daar het ien pre kind in de zaa aanwe eerst te zien. ïij stel trad onm: aan het eind verlaten. Na seconden familie T de Temples d him kind „oi Zoo in een groote Haar natu vaardigheid onmiddellijk Shirley Temj om het even kleurlingen b( In korten ook in een schappij haai leende Bij wijze mi pm kinderfiguren van uitbeelden, on pre afbeeldingen, schitte Haar bestemend wien zij ook nods sa men hen sai len st tusschen de f Imreqi het tweetal h t onde vragen, wat ij en bespreken ha iden „O, alleen maar dieren," was iet an ze te vertelle i en hi Haar salaris bedroe 1200 dollars i er weel is, wat inkon sten h ,'jk OP van d k le, ree naar na ee dekt" lan op ölm ei rlijkhe n' het sinds e op f dit ui taat, r jd is zi oduct voor i

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 20