vierjarige
filmberoeni
c
En haar uitbeelding van
meesterwerken der schilde
Een knappe imitatie van Sir Joshua Reynold's beroemde
doek Onschulddoor de vierjarige Amerikaansche
filmster Shirley Temple. Rechts het schilderij, dat tot
voorbeeld diende. Het bevindt zich in de National
Gallery te Londen.
EENS op een dag in 1931 las een moeder in de
Californisclie plaats Santa Monica haar twee
jarig dochtertje een sprookje voor, gelijk
zoovele moeders in alle landen der aarde dit
plegen te doen en waarvoor zij dan ook allon aan
het slot door haar jonge gehoor heloond worden
met de gretige vraag naar „nog een sprookje."
Toen die moeder in Santa Monica echter haar verhaal
beëindigd had, deed haar tweejarig kleutertje niet gelijk
al die andere kinderen, die onmiddellijk naar meer
verlangen, doch het stond op en imiteerde beurtelings
alle hoofdpersonen uit de zooeven door moeder voor
gelezen vertelling.
En dit was de eerste gelegenheid waarbij de kleine
Shirley Temple blijk gaf van haar groote uitbeeldings
kracht en haar scherp geheugen, de heide factoren, die
haar na weinige jaren tot een jeugdige filmster met
wereldvermaardheid zouden maken.
De eerste vier jaren nadat zij op 23 April 1929 te
Santa Monica het levenslicht aanschouwde, bracht zij
door als alle andere gezonde meisjes, die twee oudere
broertjes tot speelmakkertjes en tot plaaggeesten hebben.
Alleen verstond Shirley de kunst zich voor onnoodige
ruwheid van de zijde harer broers te vrijwaren en toonde
hiermede nog een derde gave te bezitten persoonlijk
heid.
Mevrouw Temple ontdekte al spoedig, dat Shirley
een buitengewoon herinneringsvermogen had, dat haar
in staat stelde alles, wat zij vernam, woord voor woord
te herhalen, en de moeder was er dan ook van overtuigd,
dat Shirley's 'geheugen het meisje te zijner tijd goed
te stade zou komen. Dat die tijd eerder zou komen
dan het echtpaar Temple verwachtte, was te danken
aan een filmvoorstelling, die de ouders bijwoonden
en waarbij zij een kind als filmster zagen acteeren.
Mevrouw Temple zag, dat Shirley een dergelijke
rol er veel heter zou hebben afgebracht en het gevolg
was, dat Shirley lid werd van de „Baby Burlesque
Comedies", een troepje kinderen, dat voor Educational
Studios in grappige films speelde.
Al spoedig was Shirley de prima donna van het kin-
dertroepje, hoewel de directeuren zich daar minder
van bewust waren. Deze zakenmenschen wisten wel
dat Shirley lief was, maar zijn niet alle kinderen hef
op het witte doek! Zij vonden het dan ook niet raad
zaam uit de vele filmkinderen er een op den voorgrond
te laten treden.
Als in zoovele gevallen werd Shirley Temple bij toeval
ontdekt, toen de Fox Film Cy. in de groote film „Stand
up and cheer" een klein meisje noodig had, dat
werkelijk knap genoeg was een paar liedjes te zingen
en eenige dansnummers ten beste te geven.
Tevergeefs had men reeds overal naar een kind
gezocht, dat aan de hooge eischen, die er gesteld werden,
voldeed. Ten einde raad ging de Fox Film-man, die het
wonderkind opsporen moest, in een klein filmtheater
van Los Angeles de première van een door kinderen
gespeelde komische film zien. Shirley Temple was een
der kleine medespelenden en toen de man haar op het
doek zag, wist hij dat zijn naspeuringen ten einde waren.
Daar het ien pre
kind in de zaa aanwe
eerst te zien. ïij stel
trad onm:
aan het eind
verlaten. Na
seconden
familie T
de Temples d
him kind „oi
Zoo
in een groote
Haar natu
vaardigheid
onmiddellijk
Shirley Temj
om het even
kleurlingen b(
In korten
ook in een
schappij haai
leende
Bij wijze mi pm
kinderfiguren van
uitbeelden, on pre
afbeeldingen, schitte
Haar bestemend
wien zij ook nods sa
men hen sai len st
tusschen de f Imreqi
het tweetal h t onde
vragen, wat ij en
bespreken ha iden
„O, alleen maar
dieren," was iet an
ze te vertelle i en hi
Haar salaris bedroe
1200 dollars i er weel
is, wat inkon sten h
,'jk OP
van d
k
le, ree
naar
na ee
dekt"
lan op
ölm ei
rlijkhe
n' het
sinds
e op f
dit ui
taat, r
jd is zi
oduct
voor i