HET VLIEGTUIG DER
TOEKOMST?
ar-
Het ia waar, de Spanjaard de la Cierva heeft ons
in zijn autogyro-toestel een vliegtuig geschonken,
dat bijna in loodrechte richting opstijgen en weer
landen kan, doch de snelheid, die dit toestel in
horizontale richting ontwikkelt, voldoet niet aan de
hooge eischen, die onze haastige tijd aan vliegtuigen
stelt.
De autogyro immers, die geen helicoptère is
zooals velen nog meenen ontvangt zijn stijg-
kracht door middel van een in een horizontaal vlak
draaiend stel molenwieken, welke laatste echter
niet gelijk de horizontale schroeven van de helicop
tère direct door motoren worden aangedreven,
doch die hun draaiende beweging slechts te danken
hebben aan den schroefwind van den verticalen
propeller aan den neus van het toestel.
Die lustig draaiende molenwieken van de autogyro
De schroeven zijn in de vliegrichting gedraaid en
trekken de machine recht vooruit.
TJBmi
De luchtomnibus Irij een loodrechte opstijging, waarbij de
twee verstelbare propellers in een horizontaal vlak draaien.
Draaien de schroeven in een
horizontaal vlak, dan stijgt
het vliegtuig loodrecht omhoog.
nu veroorzaken een dermate grooten luchtweerstand
bij het vliegen in voorwaartsche richting, dat de
autogyro uit den aard der zaak tot de langzamen
onder de vliegmachines behoort.
Al zou dus de autogyro al tamelijk geschikt zijn
om ons van het platte dak van een gebouw midden
in de stad te doen opstijgen en er ons later weer
veilig op te doen landen, de lage maximum-snelheid,
die het toestel bereiken kan, doet ons naar een andere
en betere oplossing zoeken.
Zoo is thans in het brein van een vernufteling de
idee ontstaan van een luchtomnibus, die behalve
draagvlakken en verticale schroef als die van een
aeroplaan, nog twee schroeven bezit, welke door
wenteling om een as in elk gewenscht vlak kunnen
draaien.
Bij de opstijging zouden zij horizontaal geplaatst
het toestel loodrecht omhoog trekken, zoodat de
machine dan als helicoptère werkte.
Na het bereiken van de gewensclite hoogte worden
de twee propellers in loodrechten stand gewenteld
en helpen dan als trekscliroeven mede de machine
een groote horizontale snelheid te geven.
De luchtomnibus is dan van helicoptère tot aero
plaan geworden.
Bij het landen in loodrechte richting eindelijk
draaien de twee schroeven eenigszins achterwaarts
gericht weer in een nagenoeg horizontaal vlak,
waarbij het toerental echter geringer is dan bij de
loodrechte opstijging. Zoo remmen zij den lood
rechten val en zorgen er voor dat het toestel door
de werking der vleugels niet in schuin voorwaart
sche richting gedreven wordt.
Of deze luchtomnibus in de practijk bewijzen zal
de juiste oplossing te zijn van het luchtvaartpro
bleem, of hij in staat zal zijn begin- en eindpunt
van het luchtverkeer te verleggen van het vliegveld
naar het hartje van de wereldstad De tijd zal het
leeren en daar ook die vliegt, zullen we slechts even
geduld behoeven te hebben.
COMBINATIE VAN HELICOPTÈRE EN AEROPLAAN
DE menscli een wezen, daf nu eenmaal
zeer op zijn gemak gesteld is heeft
sedert liet begin der verwezenlijking %van
zijn luchtvaartdroom er naar gestreefd een
vliegtuig te vervaardigen, waarmee hij van het dak
zijner woning het luchtruim kon kiezen en dat hem,
aan bet. einde van elke vliegreis, ook weer netjes en
veilig bij zijn huis afzette.
Zoo waren er onder de pioniers der luchtvaart
reeds mannen, die naar een bruikbare helicoptère
zochten, naar een vliegmachine dus, die zichzelf
loodrecht omhoog zou kunnen trekken door middel
van eenige in een horizontaal vlak draaiende schroe
ven. Geen vleugels zou de helicoptère noodig hebben,
geen ruimte om een aanloop te nemen bij het opstijgen
of om uit te rollen na het dalen, want zij zou zichzelf
onmiddellijk omhoog schroeven met haar systeem
van horizontale propellers en voor haar voorwaart
sche beweging slechts gebruik maken van een in een
loodrecht vlak wentelende schroef.
Doch, helaas, ondanks alle tot nog toe ge
dane pogingen, is de'inenschheid er nog niet in
geslaagd, een in de practijk van hetdagelijksche
leven bruikbare helicoptère te vervaardigen.Van
daar onze vliegvelden, wijde, vlakke velden, die
onzen gevleugelden vliegmachines de haar voor
het opstijgen en landen onontbeerlijke ruime baan
moeten verschaffen, doch die alle tamelijk ver van
het steedsche gewoel gelegen zijn.
Motoren en schroeven zijn
aan draaibare assen bevestigd.