HET VLIEGTUIG DER TOEKOMST? ar- Het ia waar, de Spanjaard de la Cierva heeft ons in zijn autogyro-toestel een vliegtuig geschonken, dat bijna in loodrechte richting opstijgen en weer landen kan, doch de snelheid, die dit toestel in horizontale richting ontwikkelt, voldoet niet aan de hooge eischen, die onze haastige tijd aan vliegtuigen stelt. De autogyro immers, die geen helicoptère is zooals velen nog meenen ontvangt zijn stijg- kracht door middel van een in een horizontaal vlak draaiend stel molenwieken, welke laatste echter niet gelijk de horizontale schroeven van de helicop tère direct door motoren worden aangedreven, doch die hun draaiende beweging slechts te danken hebben aan den schroefwind van den verticalen propeller aan den neus van het toestel. Die lustig draaiende molenwieken van de autogyro De schroeven zijn in de vliegrichting gedraaid en trekken de machine recht vooruit. TJBmi De luchtomnibus Irij een loodrechte opstijging, waarbij de twee verstelbare propellers in een horizontaal vlak draaien. Draaien de schroeven in een horizontaal vlak, dan stijgt het vliegtuig loodrecht omhoog. nu veroorzaken een dermate grooten luchtweerstand bij het vliegen in voorwaartsche richting, dat de autogyro uit den aard der zaak tot de langzamen onder de vliegmachines behoort. Al zou dus de autogyro al tamelijk geschikt zijn om ons van het platte dak van een gebouw midden in de stad te doen opstijgen en er ons later weer veilig op te doen landen, de lage maximum-snelheid, die het toestel bereiken kan, doet ons naar een andere en betere oplossing zoeken. Zoo is thans in het brein van een vernufteling de idee ontstaan van een luchtomnibus, die behalve draagvlakken en verticale schroef als die van een aeroplaan, nog twee schroeven bezit, welke door wenteling om een as in elk gewenscht vlak kunnen draaien. Bij de opstijging zouden zij horizontaal geplaatst het toestel loodrecht omhoog trekken, zoodat de machine dan als helicoptère werkte. Na het bereiken van de gewensclite hoogte worden de twee propellers in loodrechten stand gewenteld en helpen dan als trekscliroeven mede de machine een groote horizontale snelheid te geven. De luchtomnibus is dan van helicoptère tot aero plaan geworden. Bij het landen in loodrechte richting eindelijk draaien de twee schroeven eenigszins achterwaarts gericht weer in een nagenoeg horizontaal vlak, waarbij het toerental echter geringer is dan bij de loodrechte opstijging. Zoo remmen zij den lood rechten val en zorgen er voor dat het toestel door de werking der vleugels niet in schuin voorwaart sche richting gedreven wordt. Of deze luchtomnibus in de practijk bewijzen zal de juiste oplossing te zijn van het luchtvaartpro bleem, of hij in staat zal zijn begin- en eindpunt van het luchtverkeer te verleggen van het vliegveld naar het hartje van de wereldstad De tijd zal het leeren en daar ook die vliegt, zullen we slechts even geduld behoeven te hebben. COMBINATIE VAN HELICOPTÈRE EN AEROPLAAN DE menscli een wezen, daf nu eenmaal zeer op zijn gemak gesteld is heeft sedert liet begin der verwezenlijking %van zijn luchtvaartdroom er naar gestreefd een vliegtuig te vervaardigen, waarmee hij van het dak zijner woning het luchtruim kon kiezen en dat hem, aan bet. einde van elke vliegreis, ook weer netjes en veilig bij zijn huis afzette. Zoo waren er onder de pioniers der luchtvaart reeds mannen, die naar een bruikbare helicoptère zochten, naar een vliegmachine dus, die zichzelf loodrecht omhoog zou kunnen trekken door middel van eenige in een horizontaal vlak draaiende schroe ven. Geen vleugels zou de helicoptère noodig hebben, geen ruimte om een aanloop te nemen bij het opstijgen of om uit te rollen na het dalen, want zij zou zichzelf onmiddellijk omhoog schroeven met haar systeem van horizontale propellers en voor haar voorwaart sche beweging slechts gebruik maken van een in een loodrecht vlak wentelende schroef. Doch, helaas, ondanks alle tot nog toe ge dane pogingen, is de'inenschheid er nog niet in geslaagd, een in de practijk van hetdagelijksche leven bruikbare helicoptère te vervaardigen.Van daar onze vliegvelden, wijde, vlakke velden, die onzen gevleugelden vliegmachines de haar voor het opstijgen en landen onontbeerlijke ruime baan moeten verschaffen, doch die alle tamelijk ver van het steedsche gewoel gelegen zijn. Motoren en schroeven zijn aan draaibare assen bevestigd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 26