m EEN OCEAANREUS kiest het ruime sop DE EERSTE REIS VAN DE „NORMANDIE" De heer Olivierpresident der Compagnie Trans- ailantique, die onzen berichtgever het antwoord gaf op een vraag, welke velen zich dezer dagen stelden. scheepvaart aller maritieme naties teruggeloopen is tot een schrikbarend minimum, een dergelijken super- oceaanreus te bouwen en in de vaart te brengen?" Onze medewerker, die het voorrecht mocht smaken de eerste vaart van het schip mede te maken en bij die gelegenheid verschillende interessante details op de gevoelige plaat vast te leggen, heeft de stoute schoenen aangetrokken en ter gelegenheid van een interview den heer Olivier, den president der Compagnie Transatlantique, deze door zoovelen gestelde vraag vertolkt. En ziehier in enkele woorden samengevat het ant woord, dat de heer Olivier hem gaf „Zoowel voor de „Normandie" als voor het Engelsche reuzenschip Queen Mary" van de Cunard Line, welk schip eveneens eerstdaags zijn eerste transatlantische reis zal maken, geldt, dat tot den bouw besloten werd in tijden van betrekkelijke welvaart. Reeds in 1930 was aan den bouw van de Normandie een bedrag van 350 millioen franken uitgegeven, toen de wereldcrisis uitbrak. Voor de vraag gesteld het reeds bestede bedrag te verliezen Wanneer wij deze opname van een der eetzalen aan schouwen, begrijpen wij waarom aan boord van de Normandie de chef-kok 187 koks onder zijn bevelen moet hebben. De „Normandie" vaart uit Duidelijk komen op het achterschip de zes dekken uit, waar de passagiers zich gedurende de overvaart op alle denkbare wijzen er zijn zélfs tennisbanen van normale grootte aanwezig kunnen vermeien, terwijl zij met een snel heid van 30 knoopen per uur hun bestemming tegemoet varen. DE geheele wereld heeft met belangstelling toegezien hoe daar in Frankrijk onder nemingsgeest en vakkundigheid een scheepsbouwwerk schiepen, dat in de geschie denis der zeevaart zijn weerga niet kent. En met spanning heeft men allerwegen het schip op zijn eerste overvaart, die 't den Blauwen Wimpel deed winnen, gevolgd. Doch naast belangstelling was er ook verwondering over het feit, dat de Franschen het dorsten bestaan een dergelijk zeekasteel in de vaart te brengen. „Heeft het zin," zoo vroeg men zich elders af, „in deze periode van wereldcrisis, waarbij de

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 2