Dat het met de vele wijzen van ontspanning, die den 2035 passagiers geboden worden, niet mis is, toont deze opname van het cabaret-dancing aan boord. Machtig toornen de drie geweldige schoorsteenen boven het opperdek uit, waarlangs aan weerszijden de onafzienbare rijen reddingsbooten hangen. De foto laat slechts een deel van het 313,75 nieter lange schip zien. of ten koste van nog verdere 400 millioen franken het schip af te houwen, besloot men tot het laatste. En in Engeland nam men ten aanzien van de Queen Mary een overeenkomstig besluit. Op deze wijze konden duizenden en duizenden, die anders tot werkloosheid zouden zijn vervallen, aan den arbeid worden gehouden, terwijl de Normandie bovendien na gereedkoming onmiddellijk twee onzer schepen, die de „leeftijdsgrens" welke schepen nu ook eenmaal bezitten bereikt hadden, zou kunnen vervangen. Van belang is, dat de exploita tiekosten van het reuzenschip slechts tweederden bedragen van die der beide andere schepen tezamen. Behalve de moeilijkheden, waarmede de scheep vaart te kampen heeft ten gevolge van het veel ver minderde passagiersvervoer en het terugloopen der cijfers van het transport van stukgoederen ten ge volge van de autarkische neigingen, die verschillende landen aan den dag leggen, behalve deze vele moei lijkheden vormt de ontwikkeling van het luchtver keer een vraagstuk, waarmee de scheepvaartonder nemingen ter dege rekening moeten houden. Moeten zij de handen in den schoot leggen en af wachten Neen, zij moeten vooruit zien en zich aan passen aan do nieuwe omstandigheden. Wat de Normandie betreft, zie ik de toekomst met optimisme tegemoet. Voor de drie reizen, die het schip dezen zomer maken zal, zijn alle plaatsen reeds sedert langen tijd besproken. En verder heb ik ver trouwen in het gezonde verstand der menschheid, het gezonde verstand, dat alleen de crisis te boven kan komen en ook de scheepvaart weer welvarend kan maken. Of wij voort zullen gaan steeds grootere schepen te bouwen 1 Theoretisch gesproken staat ons hierbij *iets in den weg. Het technisch kunnen is thans zoo ver gevorderd, dat schepen van de dubbele lengte van de Normandie gebouwd kunnen worden en, daar de stabiliteit der schepen toeneemt naar mate hun lengte de grootste lengte der Oceaangolven benadert, zou hierin op dit gebied een voordeel liggen. Doch voorloopig ligt het niet in onze bedoeling nog grootere schepen aan te bouwen en ik ben van oordeel, dat de Normandie voor langen tijd de grootste der Oceaanreuzen blijven zal." Aldus de heer Olivier, wiens woorden veel te denken geven. En dan schieten ons weer eenige "cijfers te binnen, die wij in verband met het ruim 313 meter lange zee kasteel vernamen van den inhoud van 79.280 ton en de 70.000 eieren aan boord, de 80.000 kilo's ijs van een aaneenschakeling van geneugten dient men zich zoo nu en dan eens te verpoozen; een rustig hoekje in een der lounges is hiervoor wel bij uitstek geschikt. en de 24.000 liter wijn. Alles monstrueus van ver houding naar onze begrippen, om het even of het de breedte van 36.40 meter van het wandeldek, de 38.400 lakens, de 150.000 handdoeken of de 16.000 kilo's medegenomen vleesch betreft. Ontstellende cijfers, te veel om op te noemen, die wij ons slechts eenigermate verklaren kunnen wan neer wij ons voorstellen dat de Normandie 3335 personen vervoert, terwijl de bemanning alleen reeds uit 1300 koppen bestaat

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 3