Dat het met de vele wijzen van ontspanning, die den
2035 passagiers geboden worden, niet mis is, toont
deze opname van het cabaret-dancing aan boord.
Machtig toornen de drie geweldige schoorsteenen boven het opperdek uit,
waarlangs aan weerszijden de onafzienbare rijen reddingsbooten hangen.
De foto laat slechts een deel van het 313,75 nieter lange schip zien.
of ten koste van nog verdere 400 millioen franken het
schip af te houwen, besloot men tot het laatste. En
in Engeland nam men ten aanzien van de Queen
Mary een overeenkomstig besluit.
Op deze wijze konden duizenden en duizenden, die
anders tot werkloosheid zouden zijn vervallen, aan
den arbeid worden gehouden, terwijl de Normandie
bovendien na gereedkoming onmiddellijk twee onzer
schepen, die de „leeftijdsgrens" welke schepen
nu ook eenmaal bezitten bereikt hadden, zou
kunnen vervangen. Van belang is, dat de exploita
tiekosten van het reuzenschip slechts tweederden
bedragen van die der beide andere schepen tezamen.
Behalve de moeilijkheden, waarmede de scheep
vaart te kampen heeft ten gevolge van het veel ver
minderde passagiersvervoer en het terugloopen der
cijfers van het transport van stukgoederen ten ge
volge van de autarkische neigingen, die verschillende
landen aan den dag leggen, behalve deze vele moei
lijkheden vormt de ontwikkeling van het luchtver
keer een vraagstuk, waarmee de scheepvaartonder
nemingen ter dege rekening moeten houden.
Moeten zij de handen in den schoot leggen en af
wachten Neen, zij moeten vooruit zien en zich aan
passen aan do nieuwe omstandigheden.
Wat de Normandie betreft, zie ik de toekomst met
optimisme tegemoet. Voor de drie reizen, die het
schip dezen zomer maken zal, zijn alle plaatsen reeds
sedert langen tijd besproken. En verder heb ik ver
trouwen in het gezonde verstand der menschheid,
het gezonde verstand, dat alleen de crisis te boven
kan komen en ook de scheepvaart weer welvarend
kan maken.
Of wij voort zullen gaan steeds grootere schepen
te bouwen 1 Theoretisch gesproken staat ons hierbij
*iets in den weg. Het technisch kunnen is thans zoo
ver gevorderd, dat schepen van de dubbele lengte
van de Normandie gebouwd kunnen worden en, daar
de stabiliteit der schepen toeneemt naar mate hun
lengte de grootste lengte der Oceaangolven benadert,
zou hierin op dit gebied een voordeel liggen.
Doch voorloopig ligt het niet in onze bedoeling
nog grootere schepen aan te bouwen en ik ben van
oordeel, dat de Normandie voor langen tijd de
grootste der Oceaanreuzen blijven zal."
Aldus de heer Olivier, wiens woorden veel te
denken geven.
En dan schieten ons weer eenige "cijfers te binnen,
die wij in verband met het ruim 313 meter lange zee
kasteel vernamen van den inhoud van 79.280 ton
en de 70.000 eieren aan boord, de 80.000 kilo's ijs
van een aaneenschakeling van geneugten dient
men zich zoo nu en dan eens te verpoozen; een rustig
hoekje in een der lounges is hiervoor wel bij uitstek geschikt.
en de 24.000 liter wijn. Alles monstrueus van ver
houding naar onze begrippen, om het even of het de
breedte van 36.40 meter van het wandeldek, de
38.400 lakens, de 150.000 handdoeken of de 16.000
kilo's medegenomen vleesch betreft.
Ontstellende cijfers, te veel om op te noemen, die
wij ons slechts eenigermate verklaren kunnen wan
neer wij ons voorstellen dat de Normandie 3335
personen vervoert, terwijl de bemanning alleen
reeds uit 1300 koppen bestaat