en zijn „Groote Prijs
Van Nederland"
i
mm
door Mr- P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck
'%p-
»*£•»-
"ANNEER er
gens in een uit
hoek van de
wereld, temid
den van een gezelschap
motorrijders, de naam
„Assen" in het gesprek
te pas komt, dan klinkt
onmiddellijk „O ja, daar
wordt de „GrootePrijsvau
Nederland" verreden."
Deze jaarlijksche mo
torraces op het circuit
van Drente staan op den
wedstrijdkalender van de
internationale motorsport
aangeteekend als „a clas
sic event", hetgeen bij
slechts zes andere wed
strijden het geval is, een
zevental, dat als de be
langrijkste jaarlijksche
evenementen op motor-
sportgebied wordt be
schouwd.
Onder deze zeven „clas
sic events" neemt Assen
een zeer bijzondere plaats in. Het circuit van Drente
behoort onder de drie snelste wegcircuits van de
wereld Tripolis, Ulster, Assen en waar de voor-
uitschrijdende techniek de snelheden ieder jaar weer
een paar kilometers verder naar voren stoot, leeft
de motorwereld bij iederen wedstrijd op een van
deze drie banen telkens weer in spanning, of de
hoogste tot dusver bereikte wedstrijdsnelheid van
plaats veranderen zal.
Een andere bijzondere aantrekkelijkheid ontleenen
de races van Assen aan haar bij uitstek internatio
naal karakter. Te Tripolis strijden zoo goed als
uitsluitend Italianen, te Ulster bekampen de cory-
pheeën van de Britsche motorsport elkaar, maar
Assen ziet de beste nationale renners uit de geheele
wereld aan den start vereenigd. Daar ligt het crite
rium der wereldsuprematie op motorgebied, daar
wijst de overwinning niet alleen de beste renners van
het oogenblik aan, maar daar worden tevens de
verschillende nationale industrieën, door hare beste
merken vertegenwoordigd, tegenover elkander afge
wogen. Daar hebben bijvoorbeeld de laatste jaren
de Zweedsche motorindustrie met Husqvarna, de
Belgische met F.N. en de Duitsche met D.K.W.,
de reputatie, die zij reeds in eigen land bezaten,
over de grenzen gebracht
en voor de oogen van het
buitenland bevestigd.
Vandaar dat de geheele
motorwereld telkenjare
weer met zoo groote span
ning wacht op de resul
taten van den „Grooten
Prijs van Nederland" en
die races op onze Drent
sche hei over geheel Euro
pa door de radio gevolgd
worden.
Zoo is het thans, maar
zoo is het niet altijd ge
weest. Zooals alles wat
niet alleen groot, maar
ook innerlijk gezond is,
zijn de races te Assen
geleidelijk uitgegroeid
deze wereldgebeurtenis op
motorwedstrijdgebied is
langzaam opgebloeid uit
wat wij thans beschouwen
als een „aardigheid" van
de Assensche motorclub
om aan Hollandsche
motorrijders eens gelegenheid te geven met elkander
om het hardst te rijden. In 1925- werd deze eerste
Hollandsche motorrace op zeer primitieve wjjze
georganiseerd. Twee jaar later had men reeds zooveel
ondervinding opgedaan, dat men het wagen dorst de
deelname ook voor buitenlanders open te stellen.
Vorige T. T.-races in het Drentsche land. In
1931. Jan Rijk op A.J.S. werd Nederlandsch
kampioen in de zware afdceling.
Een paar Duitschers en enkele Belgen schreven
in, maar daarnevens ook één internationale
beroemdheid Stanley Woods, do lachende
lor. Heel veel heeft Assen aan Woods te
danken. Deze pionier, die eigenlijk alleen
maar uit nieuwsgierigheid eens een kijkje
was komen nemen, stond verbaasd over het
circuit, en de mogelijkheden, die het bood.
Overal waar hij reed en dit was door geheel
Europa vertelde hij van zijn „ontdekking"
en lokte daarmee andere renners naar Assen,
die op hun beurt den roep van het Drentsche
circuit en van de organisatie der Hollandsche
races in het buitenland verspreidden. Toen
verscheen de buitenlandsche pers, die in allo
talen artikelen over de races te Assen bracht
de groote fabrieken, hierdoor opmerkzaam
geworden, zonden hunne beste renners
officials uit de internationale motorwereld
kwamen kijken en erkenden de buitengewone
belangrijkheid van deze zoo bij uitstek inter
nationale wedstrijden, zoodat in 1931 aan de
zes bestaande „classic events" de „Groote
Prijs van Nederland" als zevende werd
toegevoegd. Sindsdien hebben alle renners
van beteekenis in Assen gereden, in de kro
niek der deelnemers ontbreekt geen naam,
die in de wedstrijdwereld gedurende de laatste
jaren klank heeft of heeft gehad. Aan velen,
die in eigen land als onoverwinnelijk werden
beschouwd, heeft 't internationale strijdperk
van Assen de teleurstelling vau een nederlaag
gebracht, maar ook zagen anderen daar hun
nationalen roem tot internationale ver
maardheid stijgen.
De elfjarige geschiedenis van Assen heeft
reeds zijn legendarische figuren geschapen.
Vooreerst dan Stanley Woods, die sinds 1927, toen
de races internationaal werden, geen enkel jaar op het
circuit ontbroken heeftmaar ook onze landgenoot
Piet van Wijngaarden, die vanaf den allereersten wed
strijd in 1925, alle races meegereden heeft en daarbij
vier maal het Nederlandsche kampioenschap won.
Dit jaar voor het eerst zal hij ontbreken hij heeft
zich uit het wedstrijdwezen teruggetrokken, maar nog
vele jaren zal zijn naam genoemd worden, wanneer
in motorrijderskringen over Assen wordt gesproken.
Voor de Hollandsche rijders is Assen een leer
school zonder weerga geweest. Daar kregen zij de
gelegenheid zich te bekwamen aan het voorbeeld
van de beste renners der wereld. En hoe zij daarvan
gebruik hebben gemaaktAanvankelijk kregen zij
tegenover de buitenlanders met hun rijke ervaring
geen voet aan den grond, maar langzamerhand zien
wij ze opklimmen op de ranglijst der aankomsten
om ten slotte him naam te plaatsen vóór interna
tionale beroemdheden, vlak achter de allergrootsten
van het oogenblik. Wist de Ridder niet in 1933 het
Nederlandsche kampioenschap te winnen als tweede
in zijne klasse, achter den vermaarden Mellor, maar
vóór beroemdheden als de Engelschen Gleave en
Johnstone, den Ier Manders en den Italiaan Blanche*
De helaas verleden jaar om het leven gekomen
v.d. Pluym werd te Assen door de Zweedsche fa
briek Husqvarna ontdekt en onmiddellijk in het
officieele fabrieksteam opgenomen.
Eenmaal zal het stellig gebeuren, dat een Neder
landsch renner te Assen als overwinnaar uit den
strijd der naties te voorschijn treedt.
Zal dit Zaterdag den 6en Juli geschieden
In 1932 na den strijd in de 350 c.c. klasse. Van links naar rechts v. Dusseldorp, de bekende Engelsche renner
Stanley Woods, winnaar van den Grooten Prijs, mevr. v. Wijngaarden en P. v. Wijngaarden, kampioen van Nederland.