en zijn „Groote Prijs Van Nederland" i mm door Mr- P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck '%p- »*£•»- "ANNEER er gens in een uit hoek van de wereld, temid den van een gezelschap motorrijders, de naam „Assen" in het gesprek te pas komt, dan klinkt onmiddellijk „O ja, daar wordt de „GrootePrijsvau Nederland" verreden." Deze jaarlijksche mo torraces op het circuit van Drente staan op den wedstrijdkalender van de internationale motorsport aangeteekend als „a clas sic event", hetgeen bij slechts zes andere wed strijden het geval is, een zevental, dat als de be langrijkste jaarlijksche evenementen op motor- sportgebied wordt be schouwd. Onder deze zeven „clas sic events" neemt Assen een zeer bijzondere plaats in. Het circuit van Drente behoort onder de drie snelste wegcircuits van de wereld Tripolis, Ulster, Assen en waar de voor- uitschrijdende techniek de snelheden ieder jaar weer een paar kilometers verder naar voren stoot, leeft de motorwereld bij iederen wedstrijd op een van deze drie banen telkens weer in spanning, of de hoogste tot dusver bereikte wedstrijdsnelheid van plaats veranderen zal. Een andere bijzondere aantrekkelijkheid ontleenen de races van Assen aan haar bij uitstek internatio naal karakter. Te Tripolis strijden zoo goed als uitsluitend Italianen, te Ulster bekampen de cory- pheeën van de Britsche motorsport elkaar, maar Assen ziet de beste nationale renners uit de geheele wereld aan den start vereenigd. Daar ligt het crite rium der wereldsuprematie op motorgebied, daar wijst de overwinning niet alleen de beste renners van het oogenblik aan, maar daar worden tevens de verschillende nationale industrieën, door hare beste merken vertegenwoordigd, tegenover elkander afge wogen. Daar hebben bijvoorbeeld de laatste jaren de Zweedsche motorindustrie met Husqvarna, de Belgische met F.N. en de Duitsche met D.K.W., de reputatie, die zij reeds in eigen land bezaten, over de grenzen gebracht en voor de oogen van het buitenland bevestigd. Vandaar dat de geheele motorwereld telkenjare weer met zoo groote span ning wacht op de resul taten van den „Grooten Prijs van Nederland" en die races op onze Drent sche hei over geheel Euro pa door de radio gevolgd worden. Zoo is het thans, maar zoo is het niet altijd ge weest. Zooals alles wat niet alleen groot, maar ook innerlijk gezond is, zijn de races te Assen geleidelijk uitgegroeid deze wereldgebeurtenis op motorwedstrijdgebied is langzaam opgebloeid uit wat wij thans beschouwen als een „aardigheid" van de Assensche motorclub om aan Hollandsche motorrijders eens gelegenheid te geven met elkander om het hardst te rijden. In 1925- werd deze eerste Hollandsche motorrace op zeer primitieve wjjze georganiseerd. Twee jaar later had men reeds zooveel ondervinding opgedaan, dat men het wagen dorst de deelname ook voor buitenlanders open te stellen. Vorige T. T.-races in het Drentsche land. In 1931. Jan Rijk op A.J.S. werd Nederlandsch kampioen in de zware afdceling. Een paar Duitschers en enkele Belgen schreven in, maar daarnevens ook één internationale beroemdheid Stanley Woods, do lachende lor. Heel veel heeft Assen aan Woods te danken. Deze pionier, die eigenlijk alleen maar uit nieuwsgierigheid eens een kijkje was komen nemen, stond verbaasd over het circuit, en de mogelijkheden, die het bood. Overal waar hij reed en dit was door geheel Europa vertelde hij van zijn „ontdekking" en lokte daarmee andere renners naar Assen, die op hun beurt den roep van het Drentsche circuit en van de organisatie der Hollandsche races in het buitenland verspreidden. Toen verscheen de buitenlandsche pers, die in allo talen artikelen over de races te Assen bracht de groote fabrieken, hierdoor opmerkzaam geworden, zonden hunne beste renners officials uit de internationale motorwereld kwamen kijken en erkenden de buitengewone belangrijkheid van deze zoo bij uitstek inter nationale wedstrijden, zoodat in 1931 aan de zes bestaande „classic events" de „Groote Prijs van Nederland" als zevende werd toegevoegd. Sindsdien hebben alle renners van beteekenis in Assen gereden, in de kro niek der deelnemers ontbreekt geen naam, die in de wedstrijdwereld gedurende de laatste jaren klank heeft of heeft gehad. Aan velen, die in eigen land als onoverwinnelijk werden beschouwd, heeft 't internationale strijdperk van Assen de teleurstelling vau een nederlaag gebracht, maar ook zagen anderen daar hun nationalen roem tot internationale ver maardheid stijgen. De elfjarige geschiedenis van Assen heeft reeds zijn legendarische figuren geschapen. Vooreerst dan Stanley Woods, die sinds 1927, toen de races internationaal werden, geen enkel jaar op het circuit ontbroken heeftmaar ook onze landgenoot Piet van Wijngaarden, die vanaf den allereersten wed strijd in 1925, alle races meegereden heeft en daarbij vier maal het Nederlandsche kampioenschap won. Dit jaar voor het eerst zal hij ontbreken hij heeft zich uit het wedstrijdwezen teruggetrokken, maar nog vele jaren zal zijn naam genoemd worden, wanneer in motorrijderskringen over Assen wordt gesproken. Voor de Hollandsche rijders is Assen een leer school zonder weerga geweest. Daar kregen zij de gelegenheid zich te bekwamen aan het voorbeeld van de beste renners der wereld. En hoe zij daarvan gebruik hebben gemaaktAanvankelijk kregen zij tegenover de buitenlanders met hun rijke ervaring geen voet aan den grond, maar langzamerhand zien wij ze opklimmen op de ranglijst der aankomsten om ten slotte him naam te plaatsen vóór interna tionale beroemdheden, vlak achter de allergrootsten van het oogenblik. Wist de Ridder niet in 1933 het Nederlandsche kampioenschap te winnen als tweede in zijne klasse, achter den vermaarden Mellor, maar vóór beroemdheden als de Engelschen Gleave en Johnstone, den Ier Manders en den Italiaan Blanche* De helaas verleden jaar om het leven gekomen v.d. Pluym werd te Assen door de Zweedsche fa briek Husqvarna ontdekt en onmiddellijk in het officieele fabrieksteam opgenomen. Eenmaal zal het stellig gebeuren, dat een Neder landsch renner te Assen als overwinnaar uit den strijd der naties te voorschijn treedt. Zal dit Zaterdag den 6en Juli geschieden In 1932 na den strijd in de 350 c.c. klasse. Van links naar rechts v. Dusseldorp, de bekende Engelsche renner Stanley Woods, winnaar van den Grooten Prijs, mevr. v. Wijngaarden en P. v. Wijngaarden, kampioen van Nederland.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 18