Het verlossende oogenblik is aangebroken! Met een seheurenden
knal heeft het blanke valschermzich geopeihl en den immer sneller
wordenden val geremd. Rustig zweeft de man nu Ier aarde", noteert
de camera aan zijn gordel.„Zijn gelaatstrekken zijn nu weer ont
spannen, en als een blanken nimbus zie ik de parachute boven zijn hoofd"
HHBHBSBH
„Los!" liet laatste commando van den piloot. Zal het
in den dood zenden, of hem slechts een nieuwe sensatie
hevigste in zijn leven doen ondervinden f Zoo zug de
het andere vliegtuig den piloot zijn bevel formuleeren, en
der parachute zich uit de cockpit afwikkelen.
EEN VEI
Nadat de piloot den parachutist beduid heeft zich voor den sprong gereed te maken, kruipt deze laatste,
met zijn valscherm, opgevouwen in een foedraal op den rug, van zijn veilige plaats in de cockpit
naar den vleugelachterrand en houdt zich daar krampachtig vast, om niet door den schroefwind te
worden losgescheurd van zijn onzekere plaats. Deze opname werd gemaakt uit het begeleidende vliegtuig.
met zijn leven doet betalen. Welnu, een vermetele is 'n
ook de Duitsche journalist, die het bestond uit 500 tij
meter hoogte een parachutesprong te doen en door g<
middel van een automatisch fototoestel een foto- h<
reportage te maken van de verschillende phazen, SI
welke hij gedurende dat waagstuk doorliep. te
Twee vliegtuigen waren er voor noodig, 'waarvan een te
behalve den piloot nog den parachutist meevoerde,
terwijl het andere als passagier een fotograaf de lucht ge
mee innam. de
P<'
'y oo zorgde dan het fototoestel aan den gordel van den
parachutist voor een aantal opnamen, die de gewaar- m
wordingen van den koenen springer moesten vastleggen, lil
terwijl tegelijkertijd de fotograaf in het tweede toestel ru
verschillende momenten van den sprong, zooals die zr
door den toeschouwer gezien worden, in beeld bracht, zr
In steile kringen spiraalden de twee vliegmachine* w
van het vliegveld Staaken omhoog, tot de voorgeschre
ven hoogte van 500 meter lrereikt was, waarna zij met lo
Ik
WANNEER hoog in de lucht een vliegtuig in
brand geraakt en flarden vuur door den
schroefwind gelijk steekvlammen den vlieger
tegemoetspringen, blijft dezen slechts als
laatste kans op redding van den vuurdood de para
chutesprong.
Dan geldt het terstond te handelen, zich neer te
storten uit de bedreigde cockpit, de hand voor de
borst, gereed door een ruk aan den trekring der
parachute deze te doen openen na eenige seconden van
kopjesbuitelenden val in het ijle. Want wee den
springer die te vroeg den ring aftrektde zich ont
plooiende parachute haakt zich aan den staart van
't vliegtuig en sleurt den overijlde den dood tegemoet.
Zoo dient dan de springer ter wille van eigen veilig
heid eerst secondenlang in wielend over den kop slaan
omlaag te suizen, alvorens hij zijn verschrikkelijken
val kan doen remmen door het ontplooien van de
reddende parachute.
Zoo'n noodsprong nu zal de mensch met een normale
dosis moed zonder aarzelen uitvoeren, wanneer het
geldt zich van vuurdood of verplettering te redden.
Doch een vermetele moet men zijn, om slechts bij
wijze van proefneming, dus zonder dat drang tot zelf
behoud zicli doet gevoelen, een parachutesprong te
wagen in de adembeklemmende diepte.
Want daar bestaat steeds, hoe ge
ring die kans ook moge zijn, de
mogelijkheid, dat bij het vouwen van
het valscherm een kleine onachtzaam
heid begaan is, welke oorzaak kan zijn,
dat het apparaat zich niet opent en
hem, die den sprong waagde, de fout
Op deze, wijze nam het toestel de
voeten van den parachutist waar,
toen deze langzaam ter aarde daalde.
Gelukkig geland te malden der stoeltjes van een
spanning. Nu snel de draagriemen los en dan naar
vliegveld, waar iemand in benauwende spanning
lA