Het verlossende oogenblik is aangebroken! Met een seheurenden knal heeft het blanke valschermzich geopeihl en den immer sneller wordenden val geremd. Rustig zweeft de man nu Ier aarde", noteert de camera aan zijn gordel.„Zijn gelaatstrekken zijn nu weer ont spannen, en als een blanken nimbus zie ik de parachute boven zijn hoofd" HHBHBSBH „Los!" liet laatste commando van den piloot. Zal het in den dood zenden, of hem slechts een nieuwe sensatie hevigste in zijn leven doen ondervinden f Zoo zug de het andere vliegtuig den piloot zijn bevel formuleeren, en der parachute zich uit de cockpit afwikkelen. EEN VEI Nadat de piloot den parachutist beduid heeft zich voor den sprong gereed te maken, kruipt deze laatste, met zijn valscherm, opgevouwen in een foedraal op den rug, van zijn veilige plaats in de cockpit naar den vleugelachterrand en houdt zich daar krampachtig vast, om niet door den schroefwind te worden losgescheurd van zijn onzekere plaats. Deze opname werd gemaakt uit het begeleidende vliegtuig. met zijn leven doet betalen. Welnu, een vermetele is 'n ook de Duitsche journalist, die het bestond uit 500 tij meter hoogte een parachutesprong te doen en door g< middel van een automatisch fototoestel een foto- h< reportage te maken van de verschillende phazen, SI welke hij gedurende dat waagstuk doorliep. te Twee vliegtuigen waren er voor noodig, 'waarvan een te behalve den piloot nog den parachutist meevoerde, terwijl het andere als passagier een fotograaf de lucht ge mee innam. de P<' 'y oo zorgde dan het fototoestel aan den gordel van den parachutist voor een aantal opnamen, die de gewaar- m wordingen van den koenen springer moesten vastleggen, lil terwijl tegelijkertijd de fotograaf in het tweede toestel ru verschillende momenten van den sprong, zooals die zr door den toeschouwer gezien worden, in beeld bracht, zr In steile kringen spiraalden de twee vliegmachine* w van het vliegveld Staaken omhoog, tot de voorgeschre ven hoogte van 500 meter lrereikt was, waarna zij met lo Ik WANNEER hoog in de lucht een vliegtuig in brand geraakt en flarden vuur door den schroefwind gelijk steekvlammen den vlieger tegemoetspringen, blijft dezen slechts als laatste kans op redding van den vuurdood de para chutesprong. Dan geldt het terstond te handelen, zich neer te storten uit de bedreigde cockpit, de hand voor de borst, gereed door een ruk aan den trekring der parachute deze te doen openen na eenige seconden van kopjesbuitelenden val in het ijle. Want wee den springer die te vroeg den ring aftrektde zich ont plooiende parachute haakt zich aan den staart van 't vliegtuig en sleurt den overijlde den dood tegemoet. Zoo dient dan de springer ter wille van eigen veilig heid eerst secondenlang in wielend over den kop slaan omlaag te suizen, alvorens hij zijn verschrikkelijken val kan doen remmen door het ontplooien van de reddende parachute. Zoo'n noodsprong nu zal de mensch met een normale dosis moed zonder aarzelen uitvoeren, wanneer het geldt zich van vuurdood of verplettering te redden. Doch een vermetele moet men zijn, om slechts bij wijze van proefneming, dus zonder dat drang tot zelf behoud zicli doet gevoelen, een parachutesprong te wagen in de adembeklemmende diepte. Want daar bestaat steeds, hoe ge ring die kans ook moge zijn, de mogelijkheid, dat bij het vouwen van het valscherm een kleine onachtzaam heid begaan is, welke oorzaak kan zijn, dat het apparaat zich niet opent en hem, die den sprong waagde, de fout Op deze, wijze nam het toestel de voeten van den parachutist waar, toen deze langzaam ter aarde daalde. Gelukkig geland te malden der stoeltjes van een spanning. Nu snel de draagriemen los en dan naar vliegveld, waar iemand in benauwende spanning lA

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 20