Op zee 'pint het een beetje anders. De stoep wordt
naar buiten gebracht.
De sloep dobbert op de baren.
De gezichten zeggen, oj de reis naar huis gaat of naar zee.
fVe naderen tot vlak bij het mooie passagiersschip. In een wip zit de lotnls op den rund van de boot. De rivierloods verlaat de „AnversviUe", nagestaard
door tientaUen passagiers.
hadden nauwelijks den tijd om
hem te fotografeeren. Er
kwam ook nog een loods
van boord, de rivierloods, die
dan weer met een volgende
gelegenheid terug naar Ant
werpen ging.
Daar hadden we alvast twee
kieken, waaruit duidelijk de
halsbrekende toer bleek, maar
ook de routine, waarmee een
ervaren loods dezen toer ver
richt.
Veel tijd vraagt zoo'n belood-
sing tegenwoordig niet. Wat
moet dat vroeger een geduld
hebben gevraagd èn van den
loods èn van het te beloodsen
schip, als daar bij windstilte
zoo'n zeilkotter aan kwam
kruipen.
Op zee gaat het een beetje
anders. Daar moet in elk geval
eerst de sloep worden uitgezet
en dan naar het schip worden
geroeid. Alleen heel ervaren
lood8schipper8 wagen het wel
eens, ter wille van de concur
rentie want op z e e bestaat
nog altijd eenige rivaliteit tus-
schen het Belgische en Neder-
landsche loodsvaartuig om het
eerst een loods te kunnen leve
ren dat ze met de loodsboot
zelf op zij komen voor het te
beloodsen scliipmaar dit is ons
in vertrouwen verteld en we zou
den 't toch niet mogen fotogra
feeren. Of 't dus waar is, weten
we nietmaar 't zal wel zoo
zijn want loodsen zijn ervaren
zeelieden en 'n zeeman voelt
zich op 't water even goed thuis
als een landrot op het land.
En wat wordt er in den
concurrentiestrijd hier al niet
gewaagd door snelheid, roeke-
looze snelheid zelfs om den
concurrent voor te blijven.
Bij het zoeken van de route
heeft de loods naast de routine
veel gemak van de bebakening
der zee. Dit is een afzonderlijke
dienst, die onder het loodswezen
behoort. En voorzooverre dat
voor ons interessant is, hopen
we dien in een slotartikeltje
over het loodswezen te be
handelen.