r
EEN BALLON ALS
ONDERZEEËR
AUGUSTE PICCAED, de Belgische ge- wil ook naar den anderen kant de ruimte
leerde, die pleegt op te stijgen naar inniet naar de hoogste lagen der atmos-
de stratosfeer, heeft nog een ander feer, maar naar de diepste lagen der zee.
groot plan op zijn programma staan. Hij En ook daarheen wil hij in een ballon
Ongeveer zoo'n ballon als die, waarmee
hij zeventien kilometer de hoogte in klom!
^Anmogelijk Dat lijkt maar prof. Piccard
weet best, wat hij wil en wat hij zegt. Hij denkt
er hard over, den boflem van den oceaan te gaan
verkennen in een „duikballon", dieper onder den
waterspiegel te dalen, dan ooit iemand gelukt is
want èrg diep is men nog nooit gekomen. Een duiker
brengt 't niet verder dan een 70 M., een onderzeeër
daalt 100 M., en William Beebe is in een „duikbol"
tot 500 a 700 M. diepte doorgedrongen. De ballon
echter, dien Piccard ontworpen heeft, zal tot on
gekende diepten kunnen afdalen
Volgens prof. Piccard is 't eigenlijk hetzelfde
probleem, met een ballon in de lucht op te stijgen
of in de zee af te dalen. Hét komt er in beide gevallen
slechts op aan, ballast en hefkracht goed af te
meten tegen de stof, waardoor men reizen wil.
Een luchtballon verheft zich, doordat hij gevuld
is met gas en een zee-ballon zal zich kunnen ver
heffen, doordat hij gevuld is met olie, wijl olie
lichter is dan water. Het dalen geschiedt in beide
gevallen door middel van ballast, het stijgen door
het uitwerpen van ballast.
Die afdaling in zee heeft al meer dan twintig
jaren Piccard's belangstelling. Hij is echter eerder,
en liever, opgestegen naar de stratosfeer, wijl
hij daar de cosmische stralen beter bestudee-
ren kon.
De ..duikballon" van prof. Piccard is aldus ont
worpen een ballon van aluminium wordt gevuld
met olijfolie. Er komt een gondel aan te hangen,
die bezwaard is met staven lood, kanonskogels
en metaalpoeders.
De gondel of cabine zal aan kabels van 50 M.
lengte onder aan den ballon hangen, die ter bevesti
ging van de kabels omgeven is met twee stevige
gordels van linnen en rubber. In de gondel komen
twee mangaten en acht kijkgaten, evenals in de
stratosfeer-gondel. Misschien echter, denkt Piccard.
is 't beter, één kijkraam te maken dat voorkomt
een aantal mogelijkheden van lekken onder den
enormen druk van het water.
Het dalen geschiedt natuurlijk, doordat de ballast
zwaar genoeg is, om de opwaartsche stuwing van
den ballon met olie te overwinnen. Wil men echter
stijgen, dan moet er ballast worden uitgeworpen,
of liever uitgestóéten, tegen de kolossale drukking
van het water in En dit is de grootste moeilijk
heid, die Piccard te verslaan kreeg. Hij vond er
dit op
De vloer van den stalen bal, de gondel, zal een
aantal kokers met kleppen bevatten, zooals men er
op de teekening een ziet. Door die kokers kan de
ballast van afdeeling tot af deeling, van klep tot
klep worden geperst, zonder dat er water binnen
treedt in de gondel.
Naarmate aldus de zwaarte in de gondel vermin
dert. zal de olie in den aluminium ballon het toestel
naar boven heffen. Natuurlijk moest precies worden
uitgerekend, hoeveel ballast en hoeveel olie er
noodig is, maar dit is voor een Piccard kinder
werk.
Het doel van dit plan is het spreekt vanzelf
wetenschappelijk onderzoek van de cosmische stralen
en van den druk op verschillende diepten. Hiertoe
zal de geleerde nog speciale instrumenten moeten
uitvinden.
Y\" aarschijnlijk zal de Groote Oceaan uitgekozen
worden voor de daling, als de geleerde daartoe
gereed, i*. Wanneer dat zijn zal, valt niet te zeggen,
maar Piccard heeft wel eens gezegd, dat hij misschien
opeens zijn stratosfeer-werk in den steek zal laten,
om aan zijn duikballon te gaan doorwerken. De
bodem van de zee schijnt de eenige wereld te zijn.
die hem nog te veroveren overblijft
Het onderzoek van de stratosfeer met ballons
is al niet meer uitsluitend zijn terrein. Naar verluidt,
zijn een paar Russische geleerden heimelijk bezig,
ballons te construeeren, die ongeveer tienmaal
zoo groot zijn als de beroemde ballon van Piccard.
Die ballons worden gemaakt van een geheel nieuw
weefsel, terwijl de gondels zullen bestaan uit een
nieuw metaalmengsel, dat minder weerstand biedt
aan de cosmische stralen, en dus een nauwkeuriger
meting mogelijk maakt.
Een derde onderwerp, waarmee het vindingrijk
brein van den professor zich bezighoudt, is een
raket, waarmee in de toekomst het overzeesche
post- en passagiers-verkeer zou kunnen ge
schieden.