r EEN BALLON ALS ONDERZEEËR AUGUSTE PICCAED, de Belgische ge- wil ook naar den anderen kant de ruimte leerde, die pleegt op te stijgen naar inniet naar de hoogste lagen der atmos- de stratosfeer, heeft nog een ander feer, maar naar de diepste lagen der zee. groot plan op zijn programma staan. Hij En ook daarheen wil hij in een ballon Ongeveer zoo'n ballon als die, waarmee hij zeventien kilometer de hoogte in klom! ^Anmogelijk Dat lijkt maar prof. Piccard weet best, wat hij wil en wat hij zegt. Hij denkt er hard over, den boflem van den oceaan te gaan verkennen in een „duikballon", dieper onder den waterspiegel te dalen, dan ooit iemand gelukt is want èrg diep is men nog nooit gekomen. Een duiker brengt 't niet verder dan een 70 M., een onderzeeër daalt 100 M., en William Beebe is in een „duikbol" tot 500 a 700 M. diepte doorgedrongen. De ballon echter, dien Piccard ontworpen heeft, zal tot on gekende diepten kunnen afdalen Volgens prof. Piccard is 't eigenlijk hetzelfde probleem, met een ballon in de lucht op te stijgen of in de zee af te dalen. Hét komt er in beide gevallen slechts op aan, ballast en hefkracht goed af te meten tegen de stof, waardoor men reizen wil. Een luchtballon verheft zich, doordat hij gevuld is met gas en een zee-ballon zal zich kunnen ver heffen, doordat hij gevuld is met olie, wijl olie lichter is dan water. Het dalen geschiedt in beide gevallen door middel van ballast, het stijgen door het uitwerpen van ballast. Die afdaling in zee heeft al meer dan twintig jaren Piccard's belangstelling. Hij is echter eerder, en liever, opgestegen naar de stratosfeer, wijl hij daar de cosmische stralen beter bestudee- ren kon. De ..duikballon" van prof. Piccard is aldus ont worpen een ballon van aluminium wordt gevuld met olijfolie. Er komt een gondel aan te hangen, die bezwaard is met staven lood, kanonskogels en metaalpoeders. De gondel of cabine zal aan kabels van 50 M. lengte onder aan den ballon hangen, die ter bevesti ging van de kabels omgeven is met twee stevige gordels van linnen en rubber. In de gondel komen twee mangaten en acht kijkgaten, evenals in de stratosfeer-gondel. Misschien echter, denkt Piccard. is 't beter, één kijkraam te maken dat voorkomt een aantal mogelijkheden van lekken onder den enormen druk van het water. Het dalen geschiedt natuurlijk, doordat de ballast zwaar genoeg is, om de opwaartsche stuwing van den ballon met olie te overwinnen. Wil men echter stijgen, dan moet er ballast worden uitgeworpen, of liever uitgestóéten, tegen de kolossale drukking van het water in En dit is de grootste moeilijk heid, die Piccard te verslaan kreeg. Hij vond er dit op De vloer van den stalen bal, de gondel, zal een aantal kokers met kleppen bevatten, zooals men er op de teekening een ziet. Door die kokers kan de ballast van afdeeling tot af deeling, van klep tot klep worden geperst, zonder dat er water binnen treedt in de gondel. Naarmate aldus de zwaarte in de gondel vermin dert. zal de olie in den aluminium ballon het toestel naar boven heffen. Natuurlijk moest precies worden uitgerekend, hoeveel ballast en hoeveel olie er noodig is, maar dit is voor een Piccard kinder werk. Het doel van dit plan is het spreekt vanzelf wetenschappelijk onderzoek van de cosmische stralen en van den druk op verschillende diepten. Hiertoe zal de geleerde nog speciale instrumenten moeten uitvinden. Y\" aarschijnlijk zal de Groote Oceaan uitgekozen worden voor de daling, als de geleerde daartoe gereed, i*. Wanneer dat zijn zal, valt niet te zeggen, maar Piccard heeft wel eens gezegd, dat hij misschien opeens zijn stratosfeer-werk in den steek zal laten, om aan zijn duikballon te gaan doorwerken. De bodem van de zee schijnt de eenige wereld te zijn. die hem nog te veroveren overblijft Het onderzoek van de stratosfeer met ballons is al niet meer uitsluitend zijn terrein. Naar verluidt, zijn een paar Russische geleerden heimelijk bezig, ballons te construeeren, die ongeveer tienmaal zoo groot zijn als de beroemde ballon van Piccard. Die ballons worden gemaakt van een geheel nieuw weefsel, terwijl de gondels zullen bestaan uit een nieuw metaalmengsel, dat minder weerstand biedt aan de cosmische stralen, en dus een nauwkeuriger meting mogelijk maakt. Een derde onderwerp, waarmee het vindingrijk brein van den professor zich bezighoudt, is een raket, waarmee in de toekomst het overzeesche post- en passagiers-verkeer zou kunnen ge schieden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 30